MADRID, ZAGREB - Provalnici u Madridu više ne motre gdje su grilje sklopljene, a rolete spuštene (po pasjoj vrućini koja pritišće španjolsku prijestolnicu ionako zatvara prozore svatko tko može), ne njuškaju kome je sandučić za pisma prepun (izlažući se sumnji drugih stanara, koji paze kome otvaraju vežu), ne troše impulse da bi otkrili tko je na telefonskoj sekretarici objavio “do nedjelje sam u Sevilli, zovite me na mobitel”, ne upadaju na slijepo u ralje kućnom buldogu (ovdje ih je po parkovima više nego u Londonu).
Lovište na internetu
Lijepo sjede doma ili kafiću, pijuckaju hladno pivo i flegmatično vrte Facebook ili Twitter, dok ne nalete na nekoga tko se pun sebe hvali svojim putovanjem.
Uvijek se nađe naivčina koji mora obznaniti da je “cio dan sa svom obitelji na moru”, ili da je “otišao na godišnji odmor sedam dana na Kubu”, ili na drugi način obznanjuje cijelom svijetu kako mu je stan prazan.
Kažnjavanje naivnih
Teško da to ikoga na svijetu ozbiljno zanima, čak ni gospođu mamu, teško da time uspijeva izazvati zavist svojih kolega s radnog mjesta - ali barem olakšava život lopovima, toj proleterskoj kategoriji protiv koje su se urotili proizvođači brava, sigurnosnih uređaja, alarma, kamera i svakih drugih vraglija, koji beskrupulozno profitiraju na koži sitnih provalnika, tih virtuoza fasada i majstora tihog koraka kroza spavaonicu. Njima su socijalne mreže blagodat, a blagodat su i društvu u cjelini, čije je odgojno načelo da glupost treba kažnjavati i na blesavima profitirati, od čega stoljećima ugodno i legalno žive vračevi, proroci, žreci raznih fela (prisutna vjerovanja se izuzimaju), pa političari, celebrities i svekoliki ini prodavači magle (i njihove svite, uključujući čankolisce i novinare). I provalnik, eto, zahvaljujući novim tehnologijama, kažnjava budale koji, umjesto da čuvaju svoj kućni prag, idu da vide ježa budalu i još se jarče po Facebooku gdje sada gospodski troše.
Španjolska Nacionalna policija je ovaj tjedan objavila niz uputa Španjolcima kako da se obrane od provalnika dok su na putovanju, a prva uputa je: ne obznanjujte na socijalnim mrežama da vas nema doma.
Globalni trendovi
Otprilike istodobno je Sophos, španjolsko poduzeće za informatičku sigurnost, objavilo da, po njihovim podacima, oko 41 posto korisnika socijalnih mreža daju svoje osobne podatke neznancima. U Sophosu smatraju da to ukupno nanosi više štete nego krađa elektronskog identiteta, za koju se inače tvrdi da je najunosniji kriminal na Mreži svih mreža.
Priključak globalnim trendovima ovih dana hvataju i hrvatski plavci. Uz one već svima poznate savjete (prije odlaska na godišnji odmor obavezno nagovorite prvog susjeda ili rođaka, a svakako čovjeka od povjerenja da vam prazni poštanski sandučić), u MUP-u sve češće upozoravaju i na društvene mreže na internetu. Facebook je ionako postao svojevrsna oglasna ploča života, pa tako tinejdžeri na njemu najavljuju samoubojstva, poznate posvuduše trudnoću ili novi brak, huligani prijete svojim žrtvama...
- Nekad su ljudi na telefonskim sekretaricama ostavljali poruke da su na moru misleći da će tako pomoći bližnjima da ih nađu, a danas su tu ulogu preuzeli društvene mreže poput Facebooka. Ne ostavljajte poruke na vratima da niste kod kuće, a takvu poruku ne ostavljajte ni na telefonskoj sekretarici. Čak i kad ste u kafiću ili dućanu ne komentirajte s poznanicima kada i gdje idete ako su u blizini nepoznate osobe. I još jedan detalj-oko kuće ili zgrade ne ostavljajte predmete poput ljestvi ili sanduka koji provalnicima omogućavaju lakše penjanje do vašeg prozora - kaže Zdravko Valenta, analitičar MUP-a i stručnjak za provale.
Neumoljiva statistika
Statistika je neumoljiva. Godišnje se u Hrvatskoj provali u više od 20 tisuća obiteljskih kuća, stanova, dućana ili kioska. Svakog ljeta u kontinentalnim gradovima broj provala naraste više od 15 posto. Iako građani policiji često kažu da su netom prije provale imali osjećaj da ih je netko promatrao ili pratio, to u 90 posto slučajeva nije točno. Krade se isključivo nakit, novac i manji komadi tehnike, znači stvari koje je lako neprimjetno odnijeti i još lakše prodati, a motiv provalnika, često narkomana, bude žeđ za heroinom.
- Mi u policiji kažemo da provala u stan često leži u prilici koju stvara sama žrtva, a da toga nije ni svjesna. Većina korisnika interneta misli da se to neće dogoditi baš njima, ali istina je da nikad ne znamo tko je i s kojim namjerama s druge strane mreže. Oprezno - poručuje Valenta. Važno je reći da građani griješe kad nakit ili novac sakrivaju ispod madraca ili pod ormar jer lopovi će prvo pogledati - upravo tamo.
Što izbjeći, a što napraviti prije odlaska na godišnji odmor
Ne ostavljajte poruke
Ne ostavljajte na ulaznim vratima poruke da niste kod kuće i kada se vraćate, ne ostavljajte takvu poruku ni na telefonskoj sekretarici, internetskim društvenim mrežama.
Ne pričajte gdje idete
Nemojte na javnom mjestu (u dućanu, kafiću ili drugdje) u prisustvu nepoznatih osoba komentirati kada i gdje idete na odmor.
Tražite pomoć susjeda
Osoba od povjerenja neka vam povremeno prazni sandučić, i provjetri stan te povremeno navečer upali svjetlo
Spremite ljestve
Neposredno uz kuću ili zgradu ne ostavljajte predmete koje provalniku omogućavaju lakše penjanje (ljestve ili sanduci).
Novac i dragulje u sef
Veće količine novca i dragocjenosti ne držite u posudama, kuhinjskim policama, pod madracima ili među rubljem u garderobnim ormarima, jer su ta mjesta provalnicima dobro poznata. Položite ih u banku.
Popišite tehniku
Zapišite tvorničke brojeve vrjednijih tehničkih aparata. T. Novak
GLAVNE MREŽE
- oko 500 milijuna korisnika
- više od 50 milijuna korisnika na Facebooku je svaki dan
- 35 milijuna korisnika mijenja status svaki dan
- 130 prosječan je broj prijatelja po korisniku
- 55 minuta svaki korisnik u prosjeku dnevno provede na Facebooku
- oko 106 milijuna korisnika
- 300.000 novih korisnika dnevno
- tri milijarde zahtjeva za “followere” dnevno
- 55 milijuna tweetova pojavi se dnevno
- 600 milijuna traženih riječi svaki se dan ukuca u tražilicu
MySpace
- 110 milijuna korisnika
- 200.000 novih korisnika dnevno
- 20 milijardi mejlova od osnivanja 2004. godine, razmijenjeno je preko MySpacea
- milijarda i pol fotografija nalazi se na MySpaceu
- 60.000 videouradaka svaki dan stavljaju korisnici na MySpace
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....