- Vaš termin je 30. studenog 2022. godine, u čemu je problem?, zovu me iz Kliničkog bolničkog centra Zagreb nakon što sam ih mailom pitala o datumu svog kontrolnog oftalmološkog pregleda.
Naime 14. veljače naručila sam se na pregled, a odabrala KBC Zagreb jer je tamo pisalo da se čeka samo jedan dan.
- Ovo je puno više od jednog dana. Zanima me zašto je to tako?, objašnjavam.
- Zato što podaci nisu usklađeni, dočekao me kratak odgovor.
- Mene zanima zašto nisu usklađeni, nastavljam.
- Za to ćete morati pričekati pismeni odgovor.
Imam dioptriju i svake godine moram na redovni oftalmološki pregled da provjerim je li se dioptrija mijenjala ili je došlo do nekih drugih promjena i problema s vidom. Ove godine pregled sam htjela obaviti u Zagrebu zbog praktičnosti. Da bih si olakšala odabir bolnice, poslužila sam se Listama čekanja, sustavom na www.hzzo-net.hr preko kojeg se može vidjeti koliko je vrijeme čekanja za pojedini pregled u kojoj bolnici. Prvi u Zagrebu i Zagrebačkoj županiji bio je KBC Zagreb, s jednim danom čekanja, pa sam se naručila mailom. Nisam očekivala pregled odmah idući dan, ali ne ni onaj devet mjeseci u budućnosti. Poslala sam im mail s novinarskim upitom zašto je došlo do takvog nesuglasja u podacima, nakon čega su me nazvali jer im nije bilo jasno čemu se čudim.
U međuvremenu, pošto mi je ovaj termin bio prekasno, javila sam se u KBC Sestre Milosrdnice za koji također piše da se čeka jedan dan. Termin koji sam tamo dobila je 7. lipnja. Zato sam se javila i njima, te na kraju Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje.
Iz HZZO-a tvrde da oni nemaju objektivne i točne informacije o pojedinim listama čekanja. Dodaju da podaci na listama čekanja pokazuju samo gdje se usluga može dobiti, ali ne i koliko je vrijeme čekanja. Kasnije u mailu ipak navode da je na dan slanja maila, 15. ožujka, prosječan broj dana čekanja na prvi oftalmološki pregled u KBC Zagreb 315 dana, a u KBC Sestre milosrdnice 92 dana. Osim toga, na spornoj internetskoj stranici, uz ostale podatke o određenoj ustanovi, navodi se rubrika "Broj dana čekanja", a za neke čak postoji datum u rubrici "Prvi slobodan termin". Podaci se, prema onome što piše, ažuriraju otprilike svakih sat vremena.
Na vrhu stranice Liste čekanja stoji rečenica: "Točnost prikazanih podataka je u nadležnosti zdravstvenih ustanova." Na nju su me uputili iz HZZO-a uz objašnjenje da se radi o informatičkim algoritmima na koje HZZO ne može utjecati. Algoritmi su u vlasništvu ustanova od kojih HZZO traži da dostave točne podatke na temelju kojih su mi u mailu rekli ranije spomenute dane čekanja u KBC-ima.
Ustanove su same odgovorne za organizaciju naručivanja na preglede i pretrage te za način naručivanja, bilo to telefonom, mailom ili osobno. Posebni termini postoje za hitne slučajeve kako bi se na vrijeme reagiralo na problem, a pacijent za to treba uz narudžbu priložiti medicinsku dokumentaciju.
- Podsjećamo da postoje i prioritetne liste čekanja kroz koje se vrlo brzo obrađuju stanja koja nisu hitna i kada nije indicirana bolnička obrada, ali je medicinski indicirana žurna obrada. Također, izabrani doktori imaju mogućnosti naručivati svoje pacijente, napisali su.
Utjecaja je imala i pandemija jer, kako su još pojasnili, otkako su uvedene epidemiološke mjere zbog kojih se zdravstveni sustav prilagođava novim okolnostima, ravnateljstva bolnica poduzela su dodatne mjere za uređenje listi.
Uskoro mi je stigao i pismeni odgovor iz Rebra. U njemu objašnjavaju da je broj dana za slobodni termin koji je stajao na stranici HZZO-a rezultat pogrešnih podataka, a problem- nastoje riješiti. Naveli su da od veljače 2022. godine KBC Zagreb aktivno pregledava i korigira liste čekanja te uklanja nepravilnosti. Cilj im je da podaci koji se prikazuju na stranicama HZZO-a budu istovjetni podacima u sustavu pojedinih bolnica.
- Termini koji se prikazuju na portalu CEZIH-a ponekad ni nama nisu jasni. Kažu nam da je to prikaz prosjeka dana čekanja za sve prve preglede svih oftalmoloških ambulanti ugovorenih u našoj bolnici. Međutim, prema našim kalendarima, to nije tako i ne može biti čekanje samo 1 dan. Naime, pretpostavljamo da informatički negdje u kalendarima nisu zamračeni vremenski termini kada ambulanta ne radi. Ponovo smo dali naputak našim informatičarima da se isto provjeri s informatičarima HZZO-a jer stanje u našem sustavu naručivanja pokazuje prvi termin u općoj oftalmološkoj ambulanti kako smo naveli, odgovorili su pak iz Ureda ravnatelja KBC Sestre Milosrdnice.
Oba KBC-a posebno su istaknula da pacijenti, ovisno o dijagnozi i hitnosti, mogu dobiti ranije, prioritetne termine, o čemu je govorio i HZZO. KBC Sestre Milosrdnice dodao je i da, ako se radi o hitnosti, pacijenti mogu obaviti pregled tijekom 24-satnog rada hitne oftalmološke ambulante.
- Zaključak jedne analize o hitnim traženjima oftalmologa u jednoj australskoj pokrajini bio je da se čeka oko tri dana. Naši kolege počeli su raspravljati kako bismo se mi trebali u općoj praksi ugledati na Australiju. Pustio sam ih da završe i pitao samo jednu elementarnu stvar: koliko je vrijeme čekanja za hitne operacije kod nas u Hrvatskoj? Rekli su mi da se rješava u istom danu. Nije mi bilo jasno što bismo mi morali mijenjati prema australskom modelu da bismo dobili 3 dana umjesto da je ovako kako je. No, sustav nije dobar i ima puno prostora za popravljanje, dao je primjer predstojnik Klinike za očne bolesti, Zoran Vatavuk kada me nazvao prije nego smo dobili službeni odgovor. Izrazio je razumijevanje za situaciju te dijelio moju zbunjenost neusklađenim podacima u sustavu. Ponudio je da nađemo raniji termin ako mi je iz medicinskih razloga hitno. Međutim, dok su odgovori na moja pitanja došli, pregled sam već bila obavila u domu zdravlja van Zagreba.
Sada, nešto više od tjedan dana otkad sam poslala upite i nakon što sam sakupila sve odgovore, kada na Listama čekanja potražim istu uslugu, kontrolni oftalmološki pregled u Zagrebu, KBC Zagreb uopće nije u ponudi. S druge strane, prema podacima aktualnima u vrijeme pisanja članka, u KBC-u Sestre milosrdnice čeka se 156 dana.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....