APEL IZ MINISTARSTVA

Ministar turizma upozorava: ‘Imamo najnovija istraživanja, ne divljajte s cijenama, na proljeće ćete ih morati spuštati!‘

Popunjenost privatnog smještaja ove je sezone bila na razini 2017. godine

Tonči Glavina

 Marko Todorov/Cropix

Prema relevantnim turističkim analizama, ove će godine glavni motiv Europljana pri izboru destinacije za putovanja biti cijena. Baš je zato na samom početku najvećeg turističkog skupa u Hrvatskoj - Danima hrvatskog turizma u Opatiji - resorni ministar Tonči Glavina apelirao na sve da ne divljaju s cijenama jer će ih vrlo vjerojatno na proljeće morati "skidati".

- Na nedavno održanom londonskom sajmu turizma WTM imali smo uvid u najnovija istraživanja tržišta kao što su Reiseanalyse i Europska putnička analiza i ovo je prva godina da je tržište za sljedeću godinu reklo da će glavni motiv za odabir destinacije biti odnos cijene i kvalitete. Čak je 52 posto putnika to navelo kao glavni motiv putovanja u neku destinaciju, a ne primjerice prirodne ljepote, uslužnost domaćina ili nešto slično. Sada je vrijeme da na to reagiramo, a i da svi oni koji budu dizali cijene budu svjesni da će iduće godine raditi loše - rekao je Glavina i dodao da cijene usluga nisu narasle samo u Hrvatskoj nego i u svim ostalim destinacijama. No, u Hrvatskoj se o tome dosta govorilo i pisalo jer su se cijene tijekom posljednjih nekoliko godina izjednačile s onima u nama konkurentnim zemljama kao što je Italija. A on ne vidi razloga zašto to ne bi bilo tako.

image

Tonči Glavina na otvorenju Dana hrvatskog turizma u Opatiji

Istaknuo je i da je hrvatski turizam na točki preokreta kada su godine rasta hrvatskog turizma iza nas. Sada slijedi nova era - era upravljanja turizmom, a ona znači da se neke stvari moraju mijenjati.

- Imali smo još jednu rekordnu i odličnu turističku godinu. Možemo reći da se naša turistička sezona razvukla na cijelu godinu. Sada je pred nama razdoblje značajnih izazova da još konkretnije upravljamo turističkim procesima i da Hrvatska ostane na vrhuncu i konkurentna, i da bude zemlja koju će sve više ljudi percipirati za cjelogodišnji turizam. Više ne pratimo turistički promet kao rezultat turističkog uspjeha. Nekad je potrebno dati takve pouke da ljudi shvate da prelazimo u novu eru. Iz nas je era rasta koja je dominirala zadnjih 25 godina i ona je bila potrebna jer nismo imali dovoljno kapaciteta, tvrtki koje se bave organiziranim turizmom i slično. No, sada smo došli u situaciju gdje iz ere rasta prelazimo u eru održavanja uspjeha - istaknuo je ministar turizma i sporta. Dodao je da je cilj zadržati posebnosti koje Hrvatska ima u odnosu na konkurentske zemlje, a to je integracija s lokalnim stanovništvom i sigurnost. U suprotnom, teško će Hrvatska držati korak s drugim mediteranskim turističkim velesilama koje imaju više prostora i ljudi.

- Moramo biti dovoljno mudri da to zaštitimo - istaknuo je Glavina. Zato će jedna od najvećih promjena u idućem razdoblju biti obuzdavanje apartmanizacije.

- Trebamo staviti fokus na kvalitetu života lokalnog stanovništva, a ne da ljudi izađu na ulicu i prosvjeduju. Tada će se biti teško reformirati. Nekim stvarima moram reći dosta. Negativan scenarij turizma je preskup život u nekim sredinama. Zato idemo u reformu, a dio te reforme odnosi se na masovnu apartmanizaciju u stambenim zgradama. Tu se gubi kvaliteta života jer stvara negativan učinak na cijenu stanovanja. Taj problem imaju sve razvijenije turističke destinacije na razini Europe. Veneciji, primjerice, zbog turizma pada broj stanovnika, imate cijeli niz zemalja koje uvode radikalna pravila. Barcelona je do 2028. zabranila kratkoročni najam, Atena isto stopira rješenja na godinu dana, nova pravila uvode Danska, Portugal, Rim, New York - naveo je. Istaknuo je da je zbog velikog broja kapaciteta u privatnom smještaju, koji trenutačno broji čak 180 tisuća kreveta, a tijekom posljednjih godinu dana imao je rast od čak 46 tisuća kreveta, velik dio njih bio nepopunjen. Popunjenost privatnog smještaja ove je sezone bila, bez obzira na više turista, na razini 2017. godine.

- U toj strukturi privatnog smještaja čak 40 posto kapaciteta u srcu sezone bilo je nepopunjeno. I naravno da tada ima nezadovoljstva među iznajmljivačima jer su očekivali veće prihode. Ovo radimo da zaštitimo upravo naše domaćine, privatne iznajmljivače i da zaustavimo novi napad na prostor. Očekujemo pozitivne rezultate ove reforme 2026. godine - najavio je Glavina. Pojasnio je i da u hrvatskom turizmu žele zadržati domaćine, privatne iznajmljivače koji su zaslužni za stvaranje prepoznatljivog hrvatskog turističkog proizvoda.

- Nastojimo sa svima komunicirati. Svjesni su da moramo donijeti promjene. Možda se mimoilazimo u modelu i brzini s iznajmljivačima, no danas su teme u turizmu druge. Govori se o umjetnoj inteligenciji i drugim trendovima. Moramo držati tempo sa svime što se događa oko nas. Na vrhuncu smo turističkog uspjeha i trebamo zadržati hrvatski turizam na toj razini. Zato se moramo mijenjati - zaključio je Glavina.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 15:24