NOVI TREND

MALENE JURILICE PO ZAGREBU VOZE ŠEFOVI BANAKA, GLUMCI, VODITELJI... 'Ovoga ljeta svi smo na električnom romobilu!'

 
 Sandra Simunovic, Damjan Tadic / CROPIX

Trend iz sjeverne Europe nezaustavljivo se proširio i na Hrvatsku pa je broj električnih romobila, ali i ostalih baterijskih vozila poput hoverboarda u sve većem porastu.

Na ulicama ih je gotovo nemoguće ne primijetiti. Sve više ljudi potiho “zuji” na njima nogostupima i biciklističkim stazama pa ih je i zakonodavac prepoznao kao posebnu kategoriju. Negdje, doduše, kao prijeteću pa su e-scooteri još 2017. godine bili zabranjivani u Kaliforniji. Kretanje pločnikom električnim je romobilima zabranio i visoki dom njemačkog parlamenta, dok je francusko Ministarstvo prometa također donijelo zabranu vožnje romobilima po nogostupima diljem te zemlje. Slično je u Španjolskoj gdje je gradska uprava Madrida donijela istu odluku s ciljem da se ukloni prijetnja koju električni romobili predstavljaju pješacima, prije svega starijoj populaciji.

Romobili se danas u tim državama mogu voziti isključivo po biciklističkim stazama ili zonama s ograničenjem brzine do 30 km/h. Ovisno o modelu, električni romobili postižu brzinu od 20 do 30 km/h.

A kakvo je stanje u Hrvatskoj?

Kako su nam prije nekoliko mjeseci pojasnili u MUP-u, električni romobili se u nas ne kategoriziraju kao motorna vozila, a njihovi korisnici su pješaci. Tako je, naime, odlučio Ustavni sud, iako se Zakonom o sigurnosti u cestovnom prometu električni romobil isprva smatrao mopedom, odnosno motornim vozilom čiji elektromotor ne prelazi snagu 4 Kwh i koji na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 45 kilometara na sat. To je značilo da se e-romobil može koristiti samo na kolniku, da vozač mora nositi kacigu i reflektirajući prsluk itd. Ipak, Ustavni sud je to poništio i vratio e-romobil među pješake.

Sudeći prema europskim trendovima, električni romobil će i u nas dobiti neka ograničenja kretanja, pogotovo ako se nastavi izniman rast korištenja tih nečujnih vozila. U hrvatskim lancima sportske opreme je zabilježena pojačana prodaja e-scootera, a različite brendove električnih romobila - kao što su XPlorer, X-Fact, Jdbug, Legoni i Cygnus - moguće je pronaći po raznim cijenama, ovisno o njihovim performansama kao što su maksimalna brzina ili trajanje baterije (najpopularniji modeli najčešće imaju bateriju koja traje od 20 do 30 km). Kao “vruća ponuda” ovih se dana izdvajaju električni romobili po cijenama od 2200 do 2500 kuna kakvih se, primjerice, može pronaći u trgovinama Hervis. U trgovinama Decathlon nude se električni romobili po cijenama od 3500 do 4300 kuna, dok u Intersportu također upravo oglašavaju popuste i nude električne romobile već od 2800 kuna. Cijene “normalnih” romobila, bez baterijskog pogona, kreću se između 300 i 1300 kuna.

Provjerili smo s poznatim Hrvatima i Hrvaticama zašto se koriste električnim romobilom i kako im pomaže u svakodnevnom životu.

Ana Begić Tahiri, glumica: Muž mi ga je poklonio za Dan žena, ima čak i sjedalicu

- Svoj sam romobil dobila od muža kao poklon za Dan žena. Imam sjedeći model, koji liči na Harley Davidsona. To mi je najbolja opcija za grad preko ljeta - kaže nam poznata glumica Ana Begić Tahiri, pa nabraja: jako je siguran, na njemu nema znojenja i dosta je brz - vozi i do 50 kilometara na sat. - S jednim se punjenjem baterije može voziti do 60 kilometara. Zato mi ga je odlično voziti po kvartu, ali znam se i iz Dubrave uputiti prema gradu - kaže nam.

Ana Begić Tahiri

Vlatka Kolarović, urednica i voditeljica na HRT-u: S tom stvarčicom možeš u restoran

Vlatka Kolarović romobil je kupila, kaže, da bi mogla pratiti svoje sinove na biciklima.

- Na početku su me svi čudno gledali dok sam se vozila na njemu, no to je sad postalo sasvim normalno– priča nam.

Prvotni eksperiment pokazao joj se kao iznimno praktično sredstvo prijevoza.

- Sam si dirigiraš tempo, a s njime možeš ući čak i u shopping centar ili restoran. Vrlo je praktičan. A na kraju sam romobile kupila i sinovima, koji su prvo bili probali moj – kaže. Pravi su zagovornici takve vrste prijevoza, dijelom i jer se radi o rješenju koje je bez posljedica za okoliš. Zasad još nisu prešli na električne romobile, ovi joj se čine sigurniji, ali i njezin ima prednju kočnicu.

Svoja praktična prijevozna sredstva redovito nose i kada odlaze put obale.

Ljetuju na Braču, pa im je tamo to vrlo zgodno za doći s jednog kraja rive na drugi.

- Odlično je što stanu u prtljažnik. Svoj sam čak vozila na štiklama do kazališta, smije se Vlatka.

Zagreb, 240617.
Vlatka Kolarovic je novinarka redakcije kulture na Hrt-u.
Foto: Sandra Simunovic / CROPIX
Sandra Simunovic
Vlatka Kolarović

Branka Gabriela Vojvodić, ravnateljica Hine: Vozim ga u dućan, a stane mi i u lift

- Već godinu dana sam u sretnom suživotu s električnim romobilom, a zaželjela sam ga za pedeseti rođendan iz nekoliko razloga. Naime, nisam vozač automobila, a nisam ni fan vožnje službenim automobilom. Također, živim u centru grada i električni romobil mi omogućuje da obavim mnoge stvari brzo, a mogu ići i u kupovinu s njime pa namirnice lako stavim na guvernal i normalno vozim. Naravno, romobil je i ekološki prihvatljiv– govori Branka i opisuje zašto je bolji od bicikla.

- Romobil je sklopiv, i puno praktičniji, ali biciklom se troše kalorije. Ja spadam među one koji se, kada su na biciklu ili romobilu, ljute na pješake, a kada su pješaci, onda obrnuto – zaključuje.

Branka Gabriela Vojvodić

Igor Pavleković, Microsoft Hrvatska: Jurim brzo, ne znojim se, sjajno

- Vozim ga mjesec dana, a uzeo sam ga zbog toga što i na privatnom i na poslovnom planu često moram brzinski “prozujati” gradom, pa mi se ne da tražiti parking i micati auto,te zbog brige za planet, priča Igor Pavleković, tehnološki strateg za partnere u Microsoft Hrvatska koji romobilom juri na sastanke po gradu. Treba biti oprezan, jer mnoge staze u gradu nisu iznivelirane za male kotače, tako da treba silaziti pred rizolom. Mogu ga voziti u odijelu, a da se ne znojim, kaže. Vozi Segway Ninebot koji ide od 25 km/h. Brzo mu se puni baterija, Igor sa sobom nosi punjač. Trend će rasti, smatra Pavleković, jer cijene padaju.

Zagreb, 030719.
Ilica.
Djelatnik Microsofta Igor Pavlekovic na svom elektricnom romobilu.
Foto: Damjan Tadic / CROPIX
Damjan Tadic / CROPIX
Igor Pavleković

Petar Ćiritović, glumac: Ja sam i pokrenuo cijeli ovaj trend

- Trend električnih romobila? Pa ja sam ga pokrenuo! - kaže nam kroz smijeh glumac Petar Ćiritović, kojeg je po centru Zagreba često moguće sresti na ovom prijevoznom sredstvu.

- Romobil me potpuno osvojio kad sam shvatio da na njemu mogu voziti i sina. Naravno, s kacigom. To nam je idealno sredstvo za otići na sladoled i natrag do doma. Realno, nikome se po 35 Celzijevih stupnjeva ne da ni hodati po gradu - kaže nam, pa dodaje da je svoj Egret nabavio prije tri godine.

- Živim u centru grada, tako da mi je ovo definitivno najpraktičniji način za prijevoz. Ako automobilom moraš prijeći dva kilometra u centru, postoji šansa da ćeš negdje zapeti na pola sata. No s ovim toga nema. Izračunao sam da sam prošle godine romobilom prešao otprilike trećinu udaljenosti koju sam prešao automobilom, što je puno - priča. Preporučio bih ga svakome, zbog manjeg troška, i praktičnosti.

Objašnjava nam da jedno punjenje baterije dozvoljava 30 kilometara vožnje, a traje pet do šest sati, s time da ga se može po potrebi i nadopunjavati. - Vjerujem da je budućnost upravo u ovakvim manjim prijevoznim sredstvima na električni pogon, a ne e-autima jer za njih nemamo infrastrukturu.

burst
Petar Ćiritović

Mario Žižek, šef Uprave Addiko banke: Kći na trening, a ja iz gušta

Dugo sam razmišljao o e- romobilu i za sebe i za kćer. Za nju da može ići na teniske treninge, a za mene radi praktičnosti i gušta. Zasad se još uvijek upoznajem s njegovim mogućnostima, govori Žižek koji ga osim rekreacije koristi i za sitne obveze.

- Prometne gužve me ne limitiraju, praktičniji je od bicikla pogotovo po ovim vrućinama jer ne “izdahneš” pedalirajući, a veliki plus je i to što je ekološki savjestan. A dosad još nisam naišao na višeg romobilista od mene (192 cm) - smije se Žižek.

Mario Žižek

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. studeni 2024 02:22