ISTEKLA GARANCIJA

Kako je propala najveća investicija HŽ-a: Od osam nagibnih vlakova vozi samo jedan, a i njemu je zabranjeno naginjanje

Split, 030809.Danas u 15.10 je krenuo prvi vlak u pravcu Zagreba nakon tragedije koja se dogodila 24.7. kada je nagibni vlak iskocio iz tracnica kod mjesta Rudine pored Kastela pri cemu je poginulo sestoro putnika a pedesetak ih je bilo ozljedjedjeno. Hrvatske zeljeznice bile su pod pritiskom kritike javnosti zbog odrzavanja tracnica i vlakova. U vlaku je na polasku u Splitu bilo gotovo stotinu domacih i stranih putnika koji nisu iskazivali strah zbog nedavne nesrece.Na fotografiji: vlak krece tocno na vrijeme.Foto: Nikola Vilic / CROPIX
 Nikola Vilić / CROPIX

ZAGREB - Je li nepovratno propala najskuplja investicijska avantura Hrvatskih željeznica zvana „nagibni vlakovi“? Kako je Slobodnoj Dalmaciji potvrđeno u Upravi HŽ-a „Vuča vlakova“, od osam nagibnih vlakova, „Regio Swinger“ njemačkog proizvođača “Bombardier Transportation“ kupljenih 2003. za 34 milijuna eura, vozi samo jedan!

Taj se jedini ispravni vlak vozi na relaciji Split-Zagreb. Osim toga, taj se vlak ne može može nazvati nagibnim jer mu je rješenjem Inspekcije za sigurnost željezničkog prometa, Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture RH od veljače ove godine isključena nagibna tehnika, pa vozi kao obični vlak. Zbog ograničenja brzine do 100 km na sat, vlak od Splita do Zagreba vozi čak 6 sati.

Karambolirani vlakovi

Sadašnje stanje flote nagibnih vlakova, kupljenih izravnom pogodbom i bez studije opravdanosti, zapravo je tužna slika stanja ukupne domaće željeznice.

Od popravka karamboliranog vlaka iz nesreće u Rudinama 2009., a zbog velike štete na oba vagona, u HŽ-u su odustali. Također je upitan popravak oštećenog vlaka koji je 2006. kod Knina naletio na kamion. Pet preostalih vlakova koji nisu imali nesreće mjesecima već ne prometuju zbog potrošenosti kotača i potrebnog kontrolnog pregleda pete razine KP5; obvezni redovni, temeljni tehnički pregled vlaka svake pete godine.

U HŽ-u vele kako planiraju popraviti vlakove, no kada će to biti nisu nam sa sigurnošću mogli reći. Kako kažu, sve ovisi o financijama i mogućnosti nabave rezervnih dijelova.

- Jedini sada ispravan vlak s ugrađenom nagibnom tehnikom vozi na relaciji Zagreb GK – Split - Zagreb GK. HŽ Putnički prijevoz planira ulaganje novca u popravak šest nagibnih vlakova, osim jednog, vlak iz nesreće u Rudinama, čiji je popravak neisplativ.

Riječ je o značajnim financijskim sredstvima, ali i rokovima isporuke pojedinih dijelova sklopova i uređaja koji traju od 3 do 6 mjeseci. Nadamo se da će se do stupanja na snagu reda vožnje za 2012./2013. osposobiti barem dva vlaka, te još dva do kraja svibnja 2013. godine. Popravak preostala dva ovisit će o raspoloživim financijskim sredstvima - stoji u očitovanju iz HŽ-a.

Posao sklopljen - pogodbom

Da stvar bude gora za HŽ, proizvođač vlakova „Bombardier Transportation“ više nema obveza prema HŽ-u po ugovoru o isporuci nagibnih vlakova. Potvrđeno nam je kako je opća garancija istekla dvije godine nakon isporuke (krajem 2006.), a garancija na osovinske sklopove i boju je istekla pet godina nakon isporuke nagibnih vlakova (krajem 2009).

Prema ugovoru s njemačkim proizvođačem, raspoloživost vlakova tijekom jamstvenog roka trebala je biti iznad 97 posto. Međutim, kako doznajemo, nakon prve godine ekslpoatacije prosječna raspoloživost nagibnih vlakova iznosila je 93,39 posto, uz napomenu kako je u pojedinim mjesecima raspoložvisot pala iznad 80 posto. U drugoj ekspolatacijskoj godini prosječna raspoloživost iznosila je 92,92 posto.

Glavni cilj kupnje osam nagibnih vlakova bio je da se njihovom kupnjom, te nikad obavljenom modernizacijom infrastrukture na Ličkoj pruzi putovanje na relaciji Zagreb-Split skrati na četiri sata. Ugovor o kupnji vrijedan 34 milijuna eura u srpnju 2003. potpisali su tadašnji predsjednik Uprave HŽ-a Marijan Drempetić i Stefan Krenz, predsjednik Uprave Bombardiera. Ugovor je sklopljen izravnom nagodbom. Bili su iz zadnje serije proizvodnje koja je ugašena, pa sada postoji problem nabave rezervnih dijelova za njih.

Ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić najavlje kupnju 40 novih vlakova, a da istovremeno ne postavlja pitanje odgovornih u HŽ-u za bačenih 35 milijuna eura u nagibne vlakove koji ne voze, javlja Slobodna Dalmacija.

Inventura nagibnih vlakova HŽ-a

•• DMV 7 123-001/002, prešao 1.100.000 km, obustavljen radi potrošenih kotača i KP5 (kontrolni pregled pete razine).

•• DMV 7 123-003/004, prešao 298.000 km, jako oštećen u sudaru s kamionom kod Knina 2006. godine.

•• DMV 7 123-004/005, prešao 1.110.000 km, obustavljen radi potrošenih kotača i KP5 (kontrolni pregled pete razine).

•• DMV 7 123-007/008, prešao 775.000 km, redovno prometuje.

•• DMV 7 123-009/010, prešao 698.000 km, karamboliran u željezničkoj nesreći u Rudinama 24.07.2009., popravak upitan zbog izuzetno velike štete na oba vagona.

•• DMV 7 123-011/012, prešao 1.150.000 km, obustavljen na KP5.

•• DMV 7 123-013/014, prešao 1.150.000 km, obustavljen na KP5.

•• DMV 7 123-015/016, prešao 1.150.000 km, obustavljen na KP5.

Stari vagoni

Da je HŽ definitivno odustao od projekta nagibnih vlakova potvrđuje i činjenica da u planiranoj nabavi vlakova, koji će se koristiti za gradsko-prigradski i regionalni promet, ni jedan neće biti s nagibnom tehnikom. Prosječna starost postojećih lokomotiva je 36,5 godina, a putničkih vagona 26 godina.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 19:27