BOŽIĆNI SPECIJAL

KAKO ĆEMO ŽIVJETI: ZBOGOM NOVČANIKU Uskoro više nećemo znati što su blagajna i gotovina

Za tri do pet godina moći ćete obaviti polovicu transakcija telefonom bez ikakvih barkodova, fotografija, žongliranja

Mobitel, ključevi, novčanik - to sveto trojstvo bez kojeg se ne izlazi iz kuće, u bliskoj budućnosti slit će se samo u jedno - pametni telefon. I dok već sada postoje brave za ulazna vrata koje se otključavaju i zaključavaju putem smartphonea, kao i tehnologija koja omogućava otvaranje i paljenje automobila preko aplikacije, morat će proći nešto više vremena dok ta pojava postane masovna. Digitalizacija novčanika, s druge strane, u punom je zamahu.

Rast od 900 posto

Mobilne transakcije u svijetu će do kraja godine dosegnuti iznos od 235 milijardi američkih dolara, 44 posto više od 163 milijarde iz 2012. Rast bi se trebao nastaviti i 2014., pa tako agencija Gartner predviđa da će u 2014. preko mobilnih uređaja prokolati 325 milijardi dolara, 38 posto više nego ove godine.

U Europi bi do 2020. 10 posto svih transakcija trebale biti obavljene preko smartphonea ili tableta, za razliku od samo 1 posto koliko ih je bilo 2010.

Nova generacija mobilnog plaćanja prilično se razlikuje od tehnologije koja je dominirala prije nekoliko godina. Tada je tehnologija zvana Near-Field Communication (NFC) omogućavala korisnicima da spreme podatke svojih kreditnih kartica u zaštićenom čipu unutar pametnog telefona, koji je potom potrebno samo kucnuti od terminala u trgovini kako bi transakcija bila obavljena.

Iako postaje sve važniji alat za razmjenu multimedije, NFC ipak nije postao dominantna tehnologija za plaćanje, jer su kupci i dalje radije korisiti kreditne kartice. Apple, recimo, uopće nije ugradio NFC čipove u svoje uređaje, a druge zainteresirane komapnije u kupoprodajnom lancu, kao što su Google, Verizon, AT&T, Visa i ostali nikako se nisu mogli dogovoriti tko će baratati podacima klijenata.

“Za tri do pet godina kupci će moći obaviti polovicu transakcija telefonom, i to bez potrebe da žongliraju s hrpom različitih aplikacija, skenerom, fotografijom, barkodom...”, predviđa Chris Gardner, suosnivač kompanije Paydiant, koja je razvila aplikaciju za Subway.

PayPal je u rujnu predstavio Beacon, jednu moguću opciju za standardizaciju mobilnog plaćanja. Riječ je o malenom uređaju nalik na čarobni štapić, koji se ušteka u PC ili strujnu utičnicu i emitira kratkovalni bežični signal te automatski uključuje PayPal aplikaciju u pametnom telefonu svakog kupca koji uđe u trgovinu.

Kupovanje bez napora

Ako je kupac dao odobrenje tom dućanu, trgovac će vidjeti njegov profil i znati mu preferencije te povijest prošlih kupnji, a moći će i automatski naplatiti kupljenu robu bez da i u jednom trenutku mušteriji predoči račun. U Americi bi ta tehnologija trebala doživjeti značajnije širenje već 2014.

Mobilne aplikacije kao što je taksi servis Uber nastoje samu transakciju učiniti još nevidljivijom za korisnika. Uber, koji funkcionira u 20 zemalja, sprema korisnikove platne podatke na serveru i kada kupac naruči taksi, na telefonu će mu se pojaviti vozačeva fotografija i njegova trenutna lokacija te smjer vožnje na karti. Cijena vožnje automatski se skida s kreditne kartice na kraju.

“Ljudi su voljni kupovati i tražiti stvari na mobilnim uređajima, ali rijetko se žele baviti unošenjem podataka. Za pet godina plaćanje na blagajni činit će nam se stranim iskustvom”, smatra Bill Ready, CEO Braintreeja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 22:18