PROMJENE U ŠKOLAMA

JUTARNJI OTKRIVA Oko šest tisuća odlikaša manje nakon ukidanja ocjena na polugodištu

Iako je riječ o promjeni koja se provodi već dvije godine, prosvjetari su još podijeljeni

Oko pola milijuna izvještaja o uspjehu na kraju prvog polugodišta podijelit će ravnatelji osnovnih i srednjih škola roditeljima školaraca uoči zimskih praznika. U svakom od izvješća bit će navedene sve ocjene, ali ne i zaključna. Iako je riječ o prvoj promjeni koju je ministar Željko Jovanović uveo na početku svog mandata, a koja se provodi već drugu godinu, prosvjetari o njoj i dalje imaju podijeljena mišljenja.

Statistički podaci

Podaci Ministarstva pokazuju da se nakon ukidanja zaključivanja polugodišnjih ocjena broj negativno ocijenjenih učenika na kraju školske godine nije povećao. Štoviše, nešto je manji. U školskoj godini 2012./2013. razred je palo 6134 srednjoškolaca i 1885 osnovaca, naspram 7089 srednjoškolaca i 2251 osnovca koliko je s nedovoljnim završilo prethodnu školsku godinu, zadnju u kojoj su se zaključivale ocjene na polugodištu. Istodobno ih je nešto manji postotak školu završio s odličnim uspjehom, odnosno škole sada imaju 5738 odlikaša manje nego prije. Sve skupa, povećao se broj učenika koji školu završavaju s uspjehom.

Ocjene nisu realne

- Statistički, uspjeh učenika u školi raste iz godine u godinu, no ne zato što su nam djeca bolja, nego zato što smo mi sve tanjih kriterija - smatra ravnatelj Osnovne škole braće Radić, Darko Štimac, čiji je stav da su djeca prije ukidanja polugodišta ganjala ocjene, a sada su se opustila i nemaju nikakvu presiju. Ono što niti jedan statistički podatak ne može osporiti jest to da se djeca ne trude, a na kraju godine i dalje imamo visok postotak odlikaša. To dokazuje da su ocjene nerealne, ističe Štimac.

Naime, u osnovnim školama više od 80 posto učenika razred završava s vrlo dobrim i odličnim uspjehom - odlikaš je svaki drugi, dok u srednjim školama oko 15 posto učenika ima odličan uspjeh, a njih 40 posto vrlo dobar. Ravnatelj je uvjeren da je, bez obzira na ukidanje ocjena na polugodištu, i dalje velika inflacija odlikaša, i to isključivo zbog popuštanja kriterija. Kako to, pita, da 80 posto učenika u središtu Zagreba ima odličan uspjeh, a tek je 50 posto odlikaša u Novom Zagrebu. Djeca sigurno nisu pametnija u centru, kaže Štimac.

Većina nastavnika izvješća popunjava “ručno”, prijepisom svih ocjena iz dnevnika, ili ih kopira iz e-matice, zbog čega ravnatelji tvrde da im je ukidanje zaključnih ocjena donijelo više birokracije.

Rade po uputama

- Nastavnicima načelno nije lakše, čak mi se čini da imaju više posla jer je bilo lakše ispuniti knjižice, nego izvješća o uspjehu - kaže Antonio Jurčev, ravnatelj Osnovne škole A. G. Matoša.

Ravnatelje, naime, muči što ne postoji uniformirano pravilo kako treba izgledati izvješće. Ne znaju, kažu ravnatelji, kada izvješća trebaju poslati roditeljima, kao ni detalje treba li na izvješću stajati pečat i potpis ravnatelja.

Saborska zastupnica Marija Lugarić, koja je u vrijeme izmjena Zakona o odgoju i obrazovanju s ciljem ukidanja ocjena na polugodištu bila zamjenica ministra Jovanovića, primjećuje da prosvjetari u ovom slučaju imaju slobodu odlučivanja te se pita zašto ju ne koriste. - Žalosti činjenica koliko su neki od njih navikli raditi po uputama. To je loše za školstvo i zato pozdravljam svaku mjeru koja ide protiv toga. To ubija struku i dignitet nastavnika - smatra Marija Lugarić.

Usporedni podaci o uspjehu na kraju školske godine pokazuju da nezaključivanje ocjena na polugodištu nije nikakav faktor uspjeha ili neuspjeha. Ne postoji zaključak da li stvar funkcionira ili ne, to će se pokazati za nekoliko godina, smatra ona.

Nepotrebna izvješća

Ravnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje, Vinko Filipović, tvrdi, pak, da se niti jedan roditelj nije žalio zbog ukidanja ocjena na polugodištu.

- Svi koji su napadali ukidanje ocjena na polugodištu, činili su to naprosto samo da bi nešto kritizirali ili su to loši učitelji i ravnatelji koji ne znaju svoj posao - tvrdi ravnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje, Vinko Filipović. - Zaključne ocjene na polugodištu imale su smisla prije nekoliko desetljeća dok je to bila jedina informacija roditeljima - kazao je ravnatelj Agencije koji dijelom nepotrebnim smatra i ispisivanje ocjena u izvješću na kraju godine.

- Ako učitelji redovito daju informaciju roditeljima o ocjenama njihove djece, ispisivanje ocjena na kraju polugodišta nije potrebno i u tom bi pogledu trebalo napraviti zakonsku promjenu - zaključio je Filipović.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. rujan 2024 15:10