E MOBILNOST

HEP-ove zelene ceste budućnosti: kako je hrvatska elektroprivreda postala nacionalni lider e-mobilnosti

Punjenje elektromobila je dostupno na 130 lokacija diljem zemlje, a to je tek početak...
Benzinska postaja INA
 Bruno Konjevic/Cropix

“eMobilnost” je razvojni projekt kojim HEP grupa, kao energetski lider u Hrvatskoj, prati ciljeve energetske strategije EU. Cilj je Grupe u sklopu tog projekta sagraditi infrastrukturu javno dostupnih punionica električnih vozila što ravnomjernije raspoređenih na području Hrvatske kako bi se u konačnici omogućile međugradske i međudržavne vožnje takvim vozilima.
U ovom trenutku HEP-ova mreža punionica, postavljena pod brendom ELEN, pokriva sve autoceste i druge važne cestovne pravce u Hrvatskoj, gradove i turistička odredišta, uključujući i više otoka, te se prostire na području grada Zagreba i 19 županija.

HEP je dosad postavio i pustio u pogon više od 130 javnih punionica ELEN diljem Hrvatske, koje omogućavaju punjenje na više od 260 parkirnih mjesta. HEP trenutno u realizaciji i planovima ima postavljanje više od stotinu novih punionica diljem Hrvatske. Primjerice, samo na području Istre i Kvarnera otvoreno je 19 ELEN punionica, a u tijeku je postavljanje njih više od 25. Također, trenutno se provode testiranja svih mogućnosti usluge za krajnjeg korisnika, pa tako i samih modela naplate koji će ove godine rezultirati komercijalizacijom usluge.konkretne prednosti HEP ujedno snažno promiče koncept i konkretne prednosti e-mobilnosti jer riječ je o neizostavnom dijelu energetske tranzicije Hrvatske prema niskougljičnom društvu i jednom od ključnih dijelova Zelenog plana Europske komisije.

image
Benzinska postaja INA, Brinje
Bruno Konjevic/Cropix

Uz sufinanciranje iz fondova EU, HEP je u srpnju prošle godine pustio u rad prve brze punionice na hrvatskim autocestama, snage 50 kW, a u veljači 2020. na odmorištu Vukova Gorica i prvu ultrabrzu punionicu na hrvatskim prometnicama, snage čak 175 kW. U lipnju ove godine na odmorištu Zir puštena je u rad dosad najsnažnija konfiguracija punionica ikad postavljenih u Hrvatskoj - dvostruka ultrabrza DC punionica potencijalne ukupne snage čak 350 kW (2 x 175 kW).
Jedna punionica sastoji se od tri elementa - jedinice za napajanje (power unit), korisničke jedinice (user unit) i sustava za hlađenje (cooling unit).

- Ultrabrze punionice vozačima električnih automobila, našim sugrađanima i gostima, maksimalno skraćuju vrijeme stajanja na odmorištu i omogućavaju im da što brže dođu do odredišta. Zato na autocestama planiramo postaviti još nekoliko punionica ove ili još veće snage. Prvi smo u Hrvatskoj prepoznali važnost elektrifikacije prometa - izjavio je Frane Barbarić, predsjednik Uprave Hrvatske elektroprivrede d.d., prilikom otvaranja ultrabrze punionice u Vukovoj Gorici.
Uz ultrabrze punionice na odmorištima Vukova Gorica (1 x 175 kW) i Zir (2 x 175 kW) HEP planira postaviti ultrabrze punionice snage 175 kW na odmorištima Novska jug, Ljubeščica i Galižana istok, čime će sve najvažnije autoceste biti opremljene najsuvremenijom tehnologijom ultrabrzog punjenja električnih vozila.

U skladu s korporativnom razvojnom strategijom HEP-a pokrenuta je nabava hibridnih i električnih vozila za društva HEP grupe. Za potrebe punjenja hibridnih i električnih automobila, na svim internim lokacijama HEP grupe postavit će se punionice za vlastitu uporabu. Ukupno će se postaviti 67 punionica, a prva od njih postavljena je u Elektri Zabok.

image
Otvorena punionica za elektricne automobile u Metkovicu.
Denis Jerkovic/Cropix

Stanice za punjenje električnih vozila, koje HEP grupa razvija pod robnom markom ELEN, dio su razvojnog projekta “eMobilnost”, kojim HEP želi ići ukorak s energetskom strategijom Europske unije. Prema toj strategiji, u zemljama EU-a do 2020. godine planira se postaviti 800.000 punionica i 9 milijuna električnih vozila. Izgradnjom vlastite infrastrukture, HEP želi povezati cijelu Hrvatsku, priključiti se europskoj energetskoj autocesti te pridonijeti smanjenju emisija ugljičnog dioksida i očuvanju okoliša.

HEP od 2017. godine s Nissanom, BMW-om, Petrolom te tvrtkama E.ON i MOL Grupe aktivno sudjeluje u provedbi projekta NEXT-E, koji će omogućiti izgradnju mreže od čak 252 punionice za električna vozila u Češkoj, Slovačkoj, Mađarskoj, Hrvatskoj i Rumunjskoj. Radi se o jedinstvenom partnerstvu vodećih tvrtki u sektorima električne energije, nafte i plina te OEM proizvođača automobila, koji su ujedinili snage da bi stvorili interoperabilnu i nediskriminirajuću mrežu punionica za električna vozila duž glavnih TEN-T koridora u srednjoj i istočnoj Europi.

image
Zelene ceste budućnosti

U okviru projekta konzorcij će instalirati 222 multistandardne brze punionice (50 kW) te 30 ultrabrzih punionica (snage 150 do 350 kW) duž središnjih TEN-T koridora i središnje mreže, čime će se prvi put u potpunosti na električni pogon moći prijeći velike udaljenosti duž šest zemalja srednje Europe, gdje su punionice za električna vozila prije bile razbacane i često nekoordinirane, što je stvaralo rizik od preklapanja ili prekida u mreži. Projekt NEXT-E pokrenut je da bi odgovorio na taj izazov i stvorio stalnu i isplativu mrežu koja osigurava mogućnost vožnje na duge pruge te preko granica.

Projekt će iskoristiti dosadašnje iskustvo u državama koje do sada nisu imale značajnih aktivnosti s električnim vozilima, poput Mađarske ili Rumunjske. HEP će u sklopu projekta postaviti ukupno 30 punionica na autocestama Goričan - Rijeka, Zagreb - Split te Bregana - Lipovac: 26 brzih te četiri ultrabrze punionice najnovije tehnologije. Sve će punionice biti multistandardne te će se na njima moći puniti svi modeli električnih vozila. Projekt NEXT-E nadovezuje se na malo stariji, nedavno završen projekt EAST-E, u sklopu kojeg je HEP uspješno postavio 27 multistandardnih brzih punionica od 50 kW na često posjećivanim lokacijama i autocesti Goričan - Rijeka.

Realizacijom HEP-ovih projekata gradnje infrastrukture za punjenje elektromobila na međugradskim dionicama, Hrvatska će postati dio mreže 11 europskih zemalja kroz koje će biti moguće neprekinuto prekogranično putovanje električnim vozilima.
sufinanciranje eu Razvojem vlastite mreže punionica HEP daje snažan doprinos elektrifikaciji prometa, koja je neizostavan dio energetske tranzicije Hrvatske prema niskougljičnom društvu i jedan od ključnih dijelova nedavno donesenog Europskog zelenog plana.

image
POPIS PUNIONICA

Projekt “IT rješenje analitike velikih skupova podataka emobilnosti (bigEVdata)” HEP-ov je treći projekt razvoja elektromobilnosti uz sufinanciranje iz fondova EU. U sklopu njega, HEP će razviti inovativno cjelovito i informatičko rješenje za integraciju big data modeliranja ponašanja i navika korisnika infrastrukture punionica kako bi se omogućili efikasniji uporaba i upravljanje njihovom mrežom. Uz razvoj informatičkog rješenja (softvera), HEP će u sklopu projekta diljem Hrvatske postaviti nove 42 punionice za električna vozila: 12 rapidnih (snage 50 kW), deset brzih (snage 22 kW), deset bežičnih i deset wallbox punionica. Predviđeno je trajanje projekta od ožujka 2018. do veljače 2021. godine.

Europska unija sufinancira HEP-ov udio u projektu sa 7,6 milijuna kuna. Uz Hrvatsku elektroprivredu koja je nositelj, u projektu kao partneri sudjeluju Fakultet elektrotehnike i računarstva u Zagrebu te ICT tvrtka Neos. Rezultati projekta predstavit će se široj zajednici putem njegove web stranice, diseminacijske radionice, prezentacijama i prilozima te znanstvenim radovima. Predviđena je i zaštita žiga proizvoda bigEVdata.

BigEVdata je u potpunosti uklopljen u filozofiju HEP-ova razvojnog projekta “eMobilnost”, odnosno ideju da se električna energija iz obnovljivih izvora koristi kao pogonsko gorivo za električna vozila.
Naime, u HEP-ovoj proizvodnji električne energije, oko 70 posto čine izvori koji ne emitiraju ugljični dioksid! To znači da je emisija ugljičnog dioksida nastala u proizvodnji električne energije koju za napajanje koriste automobili na električni pogon u Hrvatskoj jedna od najnižih u Europi (pa tako znatno niža i od emisija u Njemačkoj).

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 11:23