AFERA DAIMLER

Heier šuti, Jurin pere ruke, a Lučin je ‘samo potpisao’

Daimler je 2008. otkazao Zdravku Mikoliću uz poruku da se ‘koristio nedopuštenim sredstvima’. Bivši predstavnik Debisa, tvrdi da je za Daimler lobirao i Schröder kod premijera Račana, što nije ništa neobično
 Duje Klarić/CROPIX

ZAGREB - Zdravku Mikoliću, koji je još 1997. godine počeo raditi za Debis, tvrtku kćer njemačkog koncerna Daimler, koji je priznao podmićivanje i hrvatskih dužnosnika u poslu nabave 210 vatrogasnih vozila, suradnju su otkazali u srpnju 2008. godine s obrazloženjem da se u poslovanju “ koristio nedozvoljenim sredstvima”. Nikad mu nije rečeno koja su to nedozvoljena sredstva.

Otkaz i tužba

Mikolić, koji je još 2008. za Poslovni dnevnik izjavio da su o poslu nabave vatrogasnih vozila s njim u svibnju te godine razgovarali Daimlerovi interni revizori, tužio je Debis zbog otkaza suradnje bez suvisla obrazloženja i dobio je spor s Debisom u dvije tužbe, te financijsko obeštećenje.

- Jedno od pitanja koje su mi postavili revizori bilo je: Imate li saznanja da je novac koji je plaćen IM Metalu bio nekom prosljeđivan? Riječ mito nitko nije spomenuo. Pokazivali su mi i neke dopise. Ono što znam jest to da se za taj posao lobiralo na najvišoj razini, da je o tome razgovarao i tadašnji premijer Schroeder sa svojim kolegom Račanom, da su za taj posao lobirali potom odgovorni na nižim razinama. Tadašnjem premijeru Račanu pisao je i predsjednik Uprave, pisma su upućivana i MUP-u, za Daimler je lobirao i njemački veleposlanik u Hrvatskoj, i to nije bilo ništa neuobičajeno - kazao nam je jučer Mikolić.

Bez objašnjenja

No, što su njemački revizori zaključili oko nabave vatrogasnih vozila Zdravko Mikolić, koji je za Debis obavljao sve operativne poslove vezane uz taj posao, ali i oko izgradnje uljare u Čepinu, koji je realiziran prema sistemu “ključ u ruke”, te niz drugih poslova, nikad nije dobio povratnu informaciju, ali mu je otkazana suradnja, zbog čega je tužio Debis i dobio spor.

Krajem svibnja 2008. godine, bez puno pompe i obrazloženja, iz Daimlera su Poslovnom dnevniku potvrdili da su još 31. svibnja te godine Peter Heier i Volker Schmidt, koji je Mikoliću bio i neposredno nadređen, napustili tvrtku; Heier u starosnu mirovinu, a Schmidt u drugu tvrtku.

Šime Lučin, bivši ministar unutarnjih poslova, jedan od potpisnika ugovora s Daimlerom, također traži da se sve razjasni i vjeruje da će policija i tužiteljstvo raščistiti cijeli slučaj.

- Ja sam bio samo formalni potpisnik ugovora i osobno mi je važno da istraga to sve rasplete što prije - kazao nam je Lučin i dodao kako se nije petljao u posao struke koja je odabrala vozila.

Mladen Jurin, glavni vatrogasni zapovjednik opovrgava Lučinove tvrdnje.

Beškerova riječ dana: Mercedes

- Sjećam se da je 2002. godine proveden natječaj na kojem je izabrana Daimlerova ponuda, ali kako je ona bila daleko viša od predviđenih sredstava za tu namjenu, taj je natječaj poništen. Kasnije je donesena odluka da se neposrednom pogodbom zaključi ugovor s Daimlerom, a tada se više nikoga od nas iz povjerenstva ništa nije pitalo - kaže Jurin. Predstavnici vatrogasaca su, kazao nam je, sudjelovali jedino kad je pri MUP-u formirana komisija koja je pratila kvalitetu i dinamiku isporuke.





Peter Heier, bivši predstavnik Debisa, koji je bio i “otac programa” za vatrogasna vozila i potpisnik ugovora, preko posrednika nam je poručio da ne želi o toj temi razgovarati.

Izdašni donatori stranaka

Tvrtka Euroline pojavljuje se kao sponzor i donator brojnih manifestacija, ali i političara, političkih stranaka i nevladninih organizacija. Tako je donirala SDP sa 60.000 kuna, u veljači 2008. godine Mercedes E-klase vozio je ministar Božidar Pankretić. Iz Eurolinea su rekli da ga je dobio na testnu vožnju, a iz ministarstva da je za vozilo plaćen najam. Donirali su jeepom i Transparency International Hrvatska, no uvijek se tvrdilo da su sve te donacije i ugovori transparentni.

Jurčić i Linić: Jedva čekamo kraj istrage

- Od Daimlera sam tražio posao za naše metalce, vozila nisam birao. S predstavnicima Daimlera čijih se imena ne sjećam susreo sam se protokolarno dva puta. Prvi put kada sam im rekao, vjerojatno ih time i pomalo iznervirao, da je ne odabirem vozila, već me kao ministra gospodarstva zanima dugoročni ugovor o suradnji s hrvatskim tvrtkama kao kooperantima u tom poslu. Bio je to razgovor koji je trajao najviše pola sata - prisjeća se Ljubo Jurčić. Drugi susret dogodio se, kaže, na potpisu ugovora u čiju su se realizaciju on i njegovo ministarstvo uključili u završnoj fazi posla. - Ja vozila niti sam birao niti znam išta o prethodnim natječajima, meni se s mitom nikada nitko nije usudio ni približiti. Iskreno se nadam da će se slučaj uskoro rasvijetliti - kaže Jurčić.

Slično o aferi govori i Slavko Linić. - Niti mi je mito nuđeno niti bih ga primio, ako je bilo prljavog posla, očekujem imena i optužnice. Ako je posao s Daimlerom bio tako loš, ako je, kako danas tvrde HDZ-ovci, bilo sumnji u transparentnost tog ugovora, zašto ga nisu raskinuli. Pa mi smo potjerali Bechtel i niz drugih moćnih inozemnih izvođača na autocestama usprkos pritiscima njihovih veleposlanstava da to ne činimo. Ne sjećam se da su to činile i HDZ-ove vlade - govori SDP-ovac Slavko Linić čije se ime u javnosti sada spominje kao ime osobe koja najviše zna o “slučaju Daimler”. U vrijeme sklapanja ugovora bio je potpredsjednik Vlade zadužen za gospodarstvo i s te razine, kaže, bio je upućen u posao koji je razradilo Ministarstvo gospodarstva, a glavni im je zadatak bio osigurati što veći udio hrvatskih tvrtki. Nevenka Horvat

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 05:42