Kako bi održalo dojam da je važno za dovlačenje stranih investicija, Ministarstvo gospodarstva u svojem se godišnjem izvješću o provedbi Provedbenog programa za 2023. godinu pohvalilo da je lani pružalo podršku 25 privatnih investicijskih projekata, ali kako ih je propustilo navesti, mi smo mu se obratili i zamolili da nam da malo više informacija.
Konkretnije, o kojim je to točno investicijskim projektima riječ? U kojim su fazama investiranja te na temelju čega su ih u Ministarstvu odabrali?
Naime, u izvješću se navodi da je riječ o podršci investitorima koju Ministarstvo pruža u okviru mjere "Privlačenje i podrška investicijama", za što je u cijeloj 2023. godini izdvojeno malo više od 34.000 eura, uglavnom za potrebe izrade publikacija za investitore.
U okviru toga, stoji u nastavku, Ministarstvo pruža podršku 25 investicijskih projekata privatnih investitora koji su u raznim fazama realizacije - od inicijalne faze, koja uključuje odabir lokacije, pa do početka gradnje pogona, odnosno instalacije opreme.
Od upita do realizacije
Iako nam se čini da bi informacija o kompanijama trebala biti javna, Ministarstvo gospodarstva odbilo nam je, nažalost, dostaviti popis, uz pomalo čudno objašnjenje.
"Iako razumijemo interes za specifične pojedinosti konkretnih investicijskih projekata koje trenutno podupire Ministarstvo, nismo u mogućnosti navoditi konkretne projekte, osim onih koje su investitori sami javno objavili", stoji u odgovoru, u nastavku kojeg dodaju da mogu otkriti samo imena investitora koji su javnosti već poznati.
Tako su ovdje spomenuli investiciju kompanija FACC, Jabil, Knauf, Hospira, IMS Gear te najnoviji projekt - onaj njemačkog društva TECE koje je najavilo gradnju proizvodnog pogona u Novskoj.
"Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja obavlja poslove promocije ulaganja i operativne podrške potencijalnim i postojećim investitorima, od početnog upita do realizacije investicije, te izrađuje ponude koje uključuju uvjete poslovanja i prednosti za ulaganje u Hrvatskoj, uključujući niz podataka koji su investitorima relevantni za donošenje odluke o odabiru lokacije. Sve navedeno radi se u koordinaciji s drugim državnim tijelima i jedinicama regionalne i lokalne samouprave, a kako bi se osigurao usklađen pristup", stoji u odgovoru.
Proširenje pogona
Ipak, iz Ministarstva propuštaju spomenuti da dio ovih kompanija već godinama posluje u Hrvatskoj i da su investicije na kojima rade zapravo proširenje postojeće proizvodnje, kao što je to, recimo, slučaj s FACC-om.
Ta tvrtka u Hrvatskoj posluje od 2021. godine, proizvodi komponente za unutrašnjost kabina poslovnih mlažnjaka i zrakoplova, a najnovijom investicijom zapravo će proširiti postojeći pogon u Jakovlju.
Isto je i s investicijom Knaufa koji širi postojeću tvornicu u Novom Marofu i time planira otvoriti 70 novih radnih mjesta, kao i s Hospirom koja u Brdovcu, gdje godinama posluje, ulaže 100 milijuna eura kako bi izradila novi proizvodni pogon.
Od spomenutih projekata posve su novi onaj tvrtke IMS Gear, koja u osječkoj poduzetničkoj zoni Nemetin investira šest milijuna eura u tvornicu u kojoj će proizvoditi dijelove za opskrbu kupaca iz automobilske industrije sa sjedištem u jugoistočnoj Europi.
Nova je i investicija tvrtke Jabil, također u Osijeku, koja tu uskoro planira početi s proizvodnjom matičnih ploča za autoindustriju, kao i ulaganje TECE-a, njemačke tvrtke koja u Novsku ulaže 25 milijuna eura, a primarno se bavi proizvodnjom sanitarnih proizvoda i instalacijskih sustava.
Održiv promet
Dodatno, u izvješću Ministarstva se spominje da je mjera "Promocija i podrška investicijama" usmjerena prema ostvarenju održivog razvoja te da je njezina namjera promovirati privatna ulaganja usmjerena u zelenu i digitalnu tranziciju, a osobito u "okolišnu tranziciju, održiv gradski i željeznički promet, čistu i učinkovitu proizvodnju i korištenje energije te širokopojasni brzi Internet".
Ministarstvo smo stoga pitali kako spomenuti projekti doprinose ovim ciljevima, posebnom s obzirom na činjenicu da se ovi koje su naveli teško uklapaju u "zelenu viziju" (dapače, mnogi sugeriraju suprotno jer pretpostavljaju ulaganje u industriju automobilskih dijelova, opreme za zrakoplove i slično).
Ipak, nismo dobili konkretan odgovor, nego su napomenuli da su projekti "usklađeni s našom predanošću zelenim i digitalnim prijelazima, kao i ekološkoj infrastrukturi".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....