GOSPODARI SVJETSKOG TRŽIŠTA

Google, Apple i IBM u godinu dana 30 posto vredniji

Nova top 100 lista: Prva četiri mjesta na listi za ovu godinu drže četiri megatvrtke iz IT sektora. Prvih 20 tvrtki ukupno vrijedi čak bilijardu dolara

ZAGREB - Informatički div Google četvrtu je godinu zaredom najvredniji brend na svijetu, prema listi BrandZ Top 100 Millward Browna. Googleov brend ove godine vrijedi 114 milijardi dolara, a njegova je vrijednost u odnosu na lani porasla 14 posto.

Svih stotinu svjetskih brendova s liste za ovu je godinu poraslo za četiri posto, na dvije bilijarde dolara. Prvih 20 brendova na listi drži polovicu te vrijednosti, odnosno jednu bilijardu, što je gotovo trećina vrijednosti proračuna SAD-a koji za ovu godinu iznosi 3,6 bilijardi dolara.

Googleov je brend 28 milijardi dolara vredniji od IBM- ova koji zauzima drugo mjesto s vrijednošću od 86 milijardi dolara i rastom u odnosu na lani za 30 posto. Slijede Apple i Microsoft. Prva četiri mjesta za ovu godinu drže kompanije iz tehnološkog sektora, a tek su nakon njih, na petome i šestome mjestu, Coca Cola, kompanija iz sektora robe široke potrošnje te Mc’Donalds.

Facebook na posebnoj listi

- To pokazuje da tehnologija i dalje ulazi u svaku poru našeg života - ističe Siniša Kralj, istraživač u hrvatskoj agenciji Centum, dijelu Millward Browna zaduženog za regiju Jugoistočne Europe.

Kako objašnjava Kralj, lista pokazuje nekoliko ključnih trendova. Prvi je ulazak na listu sve više brendova iz zemalja u razvoju. Sada su zastupljeni brendovi iz Kine, Rusije, Brazila i Indije. Među 100 najvrednijih ukupno ih je 17.

Unatoč globalnoj eksploziji njegove popularnosti, Facebook još nije uspio ući među prvih 100 na glavnoj listi. No, prvi je put ušao na posebnu listu tehnoloških brendova gdje je zauzeo 20. mjesto s vrijednošću od 5,5 milijardi dolara.

Facebook je važan za razvoj i rast vrijednosti svih ostalih brendova jer je kao socijalni medij postao platforma za njihovu komunikaciju s potrošačima, koja postaje sve važnija.

- Korištenje socijalnih medija za promoviranje brenda ove godine postaje ključni trend među uspješnim kompanijama, pri čemu se za primjer može uzeti Expat Explorer, uspješna HSBC-ova zajednica na internetu - navode u Millward Brownu.





Cijena nije presudna

Među 20 najvrednijih brendova najveći rast vrijednosti ima kartičarski brend Visa, što upućuje na to da je postojeći trend zamjene gotovine karticama sve snažniji. Uz Visu, rasla je i vrijednost Mastercardova brenda.

Najnovije istraživanje Millward Browna temelji se na poslovnim rezultatima kompanija i rezultatima provedene ankete u kojoj je sudjelovalo milijun potrošača i menadžera, pri čemu se posebno vrednovalo povjerenje potrošača u brend i njihova sklonost da ga za kupnju ili korištenje preporučuju drugima. Vrijednost se procjenjuje i na osnovi doprinosa brenda rastu kompanijskih prihoda te utjecaju na odluke kupaca. U procjeni vrijednosti koriste se i podaci Bloomberga kako bi se procijenio potencijal rasta vrijednosti brenda.

Kvaliteta menadžmenta

Istraživanje Millward Browna pokazalo je da cijena proizvoda pod nekim brendom nije presudna u formiranju vrijednosti samog brenda.

- Samo sedam posto potrošača ozbiljno vodi računa o cijeni, a za njih 50 posto ona uopće nije važna. Bitan je omjer cijene i kvalitete koju nudi pojedini brend - ističe Siniša Kralj, dodajući da su svi brendovi čija je vrijednost visoka, imali veoma visoke ocjene u kategorijama povjerenja potrošača.

Na rast vrijednosti brenda snažno utječu i kvaliteta njihova menadžmenta, posebno glavnog direktora.

U skladu s opredjeljenjem većine razvijenih zemalja za zaštitu okoliša, kompanije koje promiču zelene tehnologije na taj način podižu vrijednost svojega brenda.

GOSPODARI SVJETSKOG TRŽIŠTA:

1. Google (1.)

vrijednost brenda: 114,2 milijuna dolara

rast vrijednosti u odnosu na lani: 14 %

1

Prihodi internetskog diva rasli su u zadnjem tromjesečju 2009. godine u odnosu na isto razdoblje 2008. 17 posto. Googleov iskorak na tržište mobilnih telefona lansiranjem Nexusa i softwarea Android utjecao je na rast vrijednosti brenda. Već je četvrtu godinu najvrijedniji svjetski brend.

2. IBM (4.)

vrijednost brenda: 86,3 milijuna dolara

rast vrijednosti u odnosu na lani: 30 %

+2

Vrijednost IBM ova brenda porasla je zato što kompanija promiče zelenu, odnosno politiku očuvanja okoliša, te poradi povjerenja u lidera kompanije Samuela J. Palmisana, predsjednika Odbora direktora. Sa lanjskog četvrog mjesta uspeo se na drugo.

3. Apple (6.)

vrijednost brenda: 83,1 milijun dolara

rast vrijednosti u odnosu na lani: 32 %

+ 3

Steve Jobs jedan je od onih lidera u koje potrošači vjeruju pa i brend visoko kotira. Uz to, procjenjuje se da ni jedna kompanija dugo neće na tržište lansirati ozbiljnu konkurenciju iPadu. Apple je ove godine na ljestvici napredovao za tri mjesta.

4. Microsoft (2.)

vrijednost brenda: 76,3 milijuna dolara

vrijednost brenda nije rasla

-2

Za razliku od svojih konkurenata Microsoft je tijekm lanjske godine stajao na mjestu, ali dosadašnja postignuća globalne kompanije vrijednost brenda održala su visoko. Održavanju vrijednosti pomoglo je i uspješno lansiranje Windwsa 7. No ipak je na listi pao za dva mjesta.

5. Coca Cola (3.)

vrijednost brenda: 67,9 milijuna dolara

rast vrijednosti u odnosu na lani: 1 %

-2

Nakon tehnoloških, prvi brend iz sektora pića na listi najvrijednijih globalnih brendova. Coca Cola tu poziciju ove godine između ostalog zaslužuje zahvaljujući ulaganju u zdrava pića. Osim vode i sokova, zdravim pićem potrošači su percipirali i Coca Cola Zero brend.

6. McDonald's (5.)

vrijednost brenda: 66 milijuna dolara

pad vrijednosti u odnosu na lani: 1 %

-1

Brend globalnog lanca brze hrane zadržao je svoju vrijednost, no izgubio je peto i pao na šesto mjesto među najvrijednijim brendovima. Lani je imao uspjehe u segmentu kave.

7. Marlboro (10.)

vrijednost brenda: 57 milijuna dolara

rast vrijednosti u odnosu na lani: 15 %

+3

U godini svjetske recesije poroci su rasli, ali uglavnom na tržištima u razvoju. Iako je kao i cijela duhanska industrija pritisnut zabranama pušenja u u razvijenim gospodarstvima Marlboro je značajno povećao svoju vrijednost.

8. China Mobile (7.)

vrijednost brenda: 52,6 milijuna dolara

pad vrijednosti u odnosu na lani: 14 %

-1

Kineski moblini operater lani je radio na efikasnom razvoju 3G mreže koja je pokrila 70 posto teritorija u 283 grada u Kini.

9. General Electric (8.)

vrijednost brenda: 45,0 milijuna dolara

pad vrijednosti u odnosu na lani: 25 %

- 1

Rad na razvoju pametnih mreža za prijnos struje, čiji je cilj efikasnija opskrba, General Electric je održao svoju vrijednost dovoljno visoko da ostane među prvih deset iako je zahvaljujući padu vrijednosti brenda pao za jedno mjesto.

10. Vodafone (9.)

vrijednost brenda: 44,4 milijuna dolara

pad vrijednosti u odnosu na lani: 17 %

-1

Globalni mobilini operater prisutan na tržištima Europe, Bliskog istoka, Azije i Pacifika, te u SAD-u unatoč padu vrijednosti brenda zadržao se među prvih deset globalno najvrijednihih robnih marki.

11. ICBC (Kineska banka) (12.)

vrijednost brenda: 43,9 milijuna dolara

rast vrijednosti u odnosu na lani: 15 %

+1

12. HP (Hewlett-Packard) (17.)

vrijednost brenda: 39,7 milijuna dolara

rast vrijednosti u odnosu na lani: 48 %

+5

13. Wallmart (11.)

vrijednost brenda: 39,4 milijuna dolara

pad vrijednosti u odnosu na lani: 4 %

-2

14. BlackBerry (16.)

vrijednost brenda: 30,7 milijuna dolara

rast vrijednosti u odnosu na lani: 12 %

+2

15. Amazon (26.)

vrijednost brenda: 27,4 milijuna dolara

rast vrijednosti u odnosu na lani: 29 %

+11

16. UPS (15.)

vrijednost brenda: 26,4 milijuna dolara

rast vrijednosti u odnosu na lani: 29 %

-1

17. Tesco (13.)

vrijednost brenda: 25,7 milijuna dolara

rast vrijednosti u odnosu na lani: 12 %

+4

18. Visa (36.)

vrijednost brenda: 24,8 milijuna dolara

rast vrijednosti u odnosu na lani: 52 %

+18

19. Oracle (25.)

vrijednost brenda: 24,8 milijuna dolara

rast vrijednosti u odnosu na lani: 16 %

+6

20. Version Wireless (34.)

vrijednost brenda: 24,6 milijuna dolara

rast vrijednosti u odnosu na lani: 39 %

+14

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 23:20