KUPNJA AVIONA

Frka Petešić otkrio kako su Rafalei stigli u Hrvatsku; General Štimac: To je jedan od najboljih aviona na svijetu

U Francusku će na obuku od 12 do 15 mjeseci ići 12 pilota. Prva grupa tehničara kreće krajem 2022., a piloti početkom 2023.

Emisija Otvoreno

 HTV

U emisiji Otvoreno HTV-a govorilo se o tome što za našu obranu znači kupnja francuskih Rafalea, ima li hrvatsko zrakoplovstvo dovoljno stručnog kadra da prati takvu modernizaciju, koliko će sredstava biti potrebno za njihovo održavanje, hoće li zbog toga trpjeti ostale dvije obrambene grane te može li kupnja francuskih borbenih zrakoplova ugroziti strateško partnerstvo sa SAD-om.

Gosti emisije bili su Zvonimir Frka Petešić, predstojnik Ureda predsjednika Vlade; brigadir Davor Tretinjak, načelnik Sektora za naoružanje Ministarstva obrane; Josip Štimac, umirovljeni general bojnik i bivši zapovjednik HRZ-a; Josip Lucić, general zbora, umirovljeni načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga Republike Hrvatske; Franko Vidović, predsjednik Odbora za obranu Hrvatskog sabora i Vlatko Cvrtila, vanjskopolitički komentator i rektor Sveučilišta Vern.

Zvonimir Frka Petešić rekao je da je strateško partnerstvo s Francuskom jako važan politički okvir koji daje novu dimenziju bilateralnim odnosima Hrvatske i Francuske. Strukturirano je oko šest glavnih poglavlja.

- Prvo poglavlje se odnosi na jačanje političke suradnje i partnerstva na bilateralnom i europskom planu. Drugi dio se odnosi na pojačani dijalog i privilegirani odnos u odnosu na JI Europu. Također, treći dio je posvećen zajedničkoj suradnji u međunarodnom okruženju i organizacijama, podršci Francuske hrvatskom putu prema Schengenu, eurozoni, OECD-u. Četvrti dio se odnosi na jačanje vojne suradnje, što je prilika za bolje iskorištavanje sredstava koji su na raspolaganju u okviru EU za jačanje vojne sposobnosti i vojne industrije. Također, je dio strateškog partnerstva koji se odnosi na jaču gospodarsku, kulturnu, znanstvenu i akademsku suradnju. Zadnji dio se odnosi na administrativnu suradnju. Jedan politički okvir koji će se konkretizirati kroz trogodišnje akcijske planove, rekao je Frka Petešić dodajući da na taj način Hrvatska postaje privilegirani partner Francuske u ovom dijelu Europe.

Brigadir Davor Tretinjak rekao je da je sretan i ponosan što je dio generacije koja je uspjela nabaviti avion poput Rafalea.

- Ponude su došle na otprilike 500-injak strana, došle su četiri ponude. Trebalo je 2000-2500 strana analizirati, napraviti studiju izvedivosti, procjene i s time izaći pred Vladu. Kad je Vlada donijela odluku da je francuska ponuda najpovoljnija, onda je krenuo postupak pregovaranja koji je trajao 4-5 mjeseci, što nije dugo u takvom poslu.

Tretinjak je rekao da će Hrvatska prenijeti vlasništvo na prva četiri aviona krajem 2023. Osam aviona će doći 2024., s tim da će šest aviona doći odmah početkom 2024. Početkom 2025. doći će još četiri aviona.

- Flota će biti kompletirana u travnju 2025. S francuskom stranom već imamo ugovorene sastanke koji će uslijediti za dva mjeseca, a što se naše strane tiče ide selekcija pilota, koja je već napravljena, rekao je Tretinjak.

U Francusku će na 12 do 15 mjeseci poslati 12 pilota kako bi dobili kompletnu obuku za Rafale. Prva grupa tehničara kreće krajem 2022., a piloti početkom 2023.

- Svijest o tome da nama ti avioni trebaju bila je neupitna, ja bih rekao da je bio kompletan konsenzus puno veći nego kad je u pitanju recimo cijepljenje, ne samo u Saboru, nego i u javnosti. Sretan sam što se to dogodilo, iako sam još uvijek malo skeptičan. Ugovor je potpisan, ja se nadam da više nema uzmaka, rekao je Josip Štimac dodajući da je Rafale jedan od trenutno najboljih borbenih aviona u svijetu.

- Ponosni smo imati moderne zrakoplove koji će osigurati veći stupanj sigurnosti naše domovine i na neki način zaokružuje se taj cjelokupni obrambeni segment, ipak je zrakoplovstvo najsofisticiraniji oblik obrane. Sretni smo što smo sačuvali ljudski potencijal koji će kroz obuku biti sposoban koristiti te zrakoplove, rekao je general Josip Lucić.

Franko Vidović pohvalio je sve koji su sudjelovali u nabavi Rafalea rekavši da su upravo ti ljudi iznijeli najveći posao na svojim leđima.

- Moram reći da me njihova evaluacija ostavila bez riječi. Mi imamo profesionalni dio koji je potreban da bi mogli ispravno koristiti te zrakoplove. Nije istina da je ovo samo kupnja zrakoplova. Ovo je puno širi paket. Dobro je da smo se orijentirali na Europu, iako u meni ostaje žal što se SAD nije mogao prilagoditi uvjetima koji su nam trebali. Mogu reći da sam zadovoljan ovakvom nabavom, rekao je Vidović.

- U ovom paketu dobivamo sve, e sad je na Vladi da to dalje operacionalizira i izvuče za Hrvatsku najbolje, dodao je.

Vlatko Cvrtila rekao je da smo nabavom Rafalea dobili kontakt s vrhunskom tehnologijom s kojom inače ne bi imali kontakt, dok smo u geoplitičkom smislu dobili novog partnera koji otvara druge perspektive, ne samo u EU.

- Francuskoj je dosta važno da ima jednu vrstu harmonizacije u nekim politikama u EU. Francuska osjeća svoju odgovornost za EU. Nakon što je Velika Britanija izašla iz EU-a, ostaje taj osovina Berlina i Pariza koja će diktirati mnoge procese i u tom smislu mislim da je Hrvatska u dobroj poziciji. Od ranije smo vezani bili uz Njemačku, sada smo i uz Francusku, s kojom smo i prije imali dobre odnose. Uspoređivati našu i francusku korist, mislim da je nemjerljivo, rekao je.

Rafalei su od Francuske do Hrvatske putovali, rekao je Frka Petešić, pet sati pri čemu je bilo potrebno sinkronizirati kraj tiskovne konferencije Plenkovića i Macrona s njihovim dolaskom, a da se ne zatvori zračni prostor nad Zagrebom predugo.

- Gorivo se punilo u zraku, s tankerima. Zanimljivo je da je Rafale jedan od rijetkih borbenih aviona koji može jedan drugoga puniti.

Tretinjak je rekao da su Rafalei danas letjeli iznad Zagreba brzinom 600-800 km/h, dok je 2200 km/h najveća brzina koju mogu postići na maksimalnoj visini 15 do 16 tisuća metara.

- Ne treba ništa na njima mijenjati. Vidim da se svašta pojavljuje u javnosti, neki analitičari koji govore da je to neka basic varijanta. Doći će s istim softverom kao što su u uporabi u francuskom ratnom zrakoplovstvu. Francuska je iste takve nove Rafale naručila, rekao je.

Štimac je rekao da je Hrvatsko ratno zrakoplovstvo složen sustav u kojem se piloti školuju dugo vremena.

- Motivacija pilota će porasti više jer do sada nije bilo perspektive. MiG-ovi 21 su dosta zastarjeli, a selekcija među populacijom koja pretendira postati pilotima je vrlo oštra, tako da mali postotak ljudi može doći u situaciju da dođe na obuku za takvu vrstu aviona.

Koliko je važno borbeno zrakoplovstvo za državu članicu NATO-a?

- U ovih 30 godina Hrvatska je ostvarila državnost u ratu u kojem nismo imali ni vojsku ni naoružanje. Naša domovina i svi građani su izdvojili ogroman novac kako bismo stvorili oružane snage. S ovim sada dostižemo svjetsku razinu, i danas su proizveli ponos svim građanima koji su vidjeli tu fantastičnu sliku na nebu, ta dva zrakoplova koji ulijevaju sigurnost, rekao je Lucić.

- Važan je osjećaj sigurnost naših građana, motiviranost mladih da ulaze u vojsku i moramo priznati da s time stječemo dodatnu sposobnost suradnje s našim partnerima. Samostalno ćemo čuvati naše nebo, kao što čuvamo kopno i more, a moći s partnerima sudjelovati u vježbama. Bez obzira što će netko reći da je to jedna eskadrila, mi smo partneri i mi doprinosimo, rekao je Lucić.

Cvrtila je rekao kako će Hrvatska sada s ovim svojim sposobnostima moći pružiti podršku i susjednim državama koje neće razvijati svoje ratno zrakoplovstvo.

- Mi smo u geostrateškom smislu u obrambenim sposobnostima napravili veliki iskorak, nije to samo za osobnu obranu, to je puno šire i ima komponentne koje možda nisu sada vidljive, ali će biti u budućnosti, rekao je Cvrtila dodajući kako misli da posao s Francuzima ne može ugroziti odnose sa SAD-om.

Rekao je kako misli da je odluka da se povežamo unutar EU-a jako dobra.

- EU često ističe da bi trebalo koristiti kapacitete europske obrambene industrije, da bi je trebalo povezivati. SAD će naravno i dalje biti partner u onoj mjeri kao i do sada, ali njih sigurno ne smeta to što smo se vezali uz Francusku, na kraju krajeva svi smo članica NATO-a. Mislim da će rezultati ovog strateškog sporazuma imati ozbiljnog utjecaja na ekonomiju, sigurnost, obranu RH kao članicu EU-a. Konačno smo se osvijestili da smo članica EU-a i da možemo koristiti kapacitete koje EU ima, rekao je Cvrtila.

Vidović je rekao kako se ne smije dopustiti da zbog ratnog zrakoplovstva ispaštaju ostale grane oružanih snaga.

- Nažalost u sljedećem proračunu se predsjednik Republike s pravom osvrnuo, nema više sredstava za nabavu oklopnog vozila. Ne kažem da to treba napraviti sutra, ali mislim da ponuda SAD-a koja je na stolu ističe u siječnju. Ili sad ili tko zna kad. S druge strane ljudi koji su odgovorni za kopnenu vojsku znaju da nam je ta komponenta klimava i da nam je neophodna. Nije dobro kad nešto uzimamo zdravo za gotovo, rekao je Vidović.

Frka Petešić je rekao kako je važno osvijestiti položaj Hrvatske te lepezu saveznika koje ima kroz suradnju u obrambenim sposobnostima.

- Ovo je game changer u smislu da sada omogućuje da se razvoj svih sposobnosti vojske vežu i bolje integriraju, umjesto da se razvijaju u silosima. Mi sada moramo na konzistentan način razvijati sve sposobnosti vojske u svim rodovima, rekao je.

Lucić je rekao kako odvajanje za vojsku mora biti racionalno jer se moraju razvijati mnogi drugi segmenti u državi.

- Ne možemo govoriti o tome da imamo lošu vojsku. Mi imamo dobro vojsku, ona je dostatno naoružana. Uvijek će svi koji su bili ili su dio obrambenog sektora željeti i tražiti više, ali moramo biti svjesni da je vojska skup element u koji se samo ulaže, ali i da je ona garancija da nećemo imati teritorijalne i ljudske gubitke, rekao je Lucić.

Štimac je rekao kako neće biti problema ako se pristupi trošenju proračuna u okvirima u kojima je to predviđeno, piše HRT.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 20:08