IZVRSTAN, ALI SKUP

Francuska želi Hrvatskoj prodati svoje rabljene borbene avione Rafale. Evo koliko koštaju novi

Dassault Rafale od Francuske su do sada kupili Egipat, Indija i Katar i svi su ih papreno platili
Dassault Rafale u letu
 David Osborn/Alamy/Alamy/Profimedia

Nedavno potvrđena nova Vlada Andreja Plenkovića prošli je tjedan istaknula prioritete tijekom svojeg mandata, uključujući i glavne projekte i prioritete po resorima.

Tako se. između ostalog, u Ministarstvu obrane opet aktualiziralo pitanje nabave višenamjenskog borbenog aviona za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo. Iako nije precizirao u kojem roku, u planu Vlade za sljedeće razdoblje stoji kako će se “do kraja mandata odabrati tip aviona, potpisati ugovor te započeti s obukom pilota i tehničara i pripremom prateće infrastrukture

Budući da će svim hrvatskim Migovima-21 istječi resursi 2023. godine, a nove avione prije 2024. godine nećemo nabaviti, jasno je da će kroz neko razdoblje će hrvatski zračni prostor jedno vrijeme morati čuvati avioni partnerskih NATO-ovih članica, najvjerojatnije Italije i Mađarske.

Što se tiče samog procesa nabave, na početku ove godine, prije nego je Covid-19 promijenio planove, Vladino povjerenstvo je na stolu imalo ponude SAD-a i Švedske za novi F-16 Viper i JAS-39. Rabljene avione ponudile su Francuska (Rafale), Italija (Eurofighter) te Norveška, Grčka i Izrael (F-16).

Aktivni Francuzi

Kako je Jutarnji pisao prije nekoliko dana, proteklih su mjeseci u Ministarstvo obrane dolazile mnoge delegacije na razgovore o svojim ponudama, a posebno su, kako su tvrdili naši sugovornici, bila aktivni Francuzi.

Da oni ozbiljno računaju na hrvatski natječaj, pokazuje i tijek rasprave koja se ovih dana vodi u Francuskoj o poslovnim teškoćama tamošnje vojne industrije koje su uslijedile zbog koronavirusa. Posebno povjerenstvo Odbora za obranu francuskoga parlamenta prije tri dana podnijelo je izvješće o budućnosti francuske avioindustrije s posebnim naglaskom na proizvodnju borbenih aviona Rafale.

Predsjednik Uprave tvrtke Dassault Aviation priznao je da se tvrtka suočava s otkazivanjem narudžbi za nove avione i višemilijunskim gubicima. Stoga se nadaju da će sljedeće godine Finska i Švicarska odabrati svoj avion i da će to biti Rafale. Također se nadaju uspjehu na hrvatskom natječaju, kako navode, sljedeće godine.

image
Dassault Rafale u letu
David Osborn/Alamy/Alamy/Profimedia

Prema navodima francuskih medija, predstavnici francuske Glavne uprave za naoružanje (Direction générale de l’armement - DGA) u izvješću parlamentarnom povjerenstvu navode da je Hrvatska jedna od “perspektiva” za rabljene avione Rafale koji bi bili “preuzeti iz francuske vojske”. Također se navodi kako bi u tom slučaju korist za francusku industriju bila u prodaji rezervnih dijelova. No, u DGA navode kako tek treba vidjeti kada bi se ugovor mogao realizirati.

Intenzivna komunikacija s MORH-om i isticanje važnosti hrvatskog natječaja za budućnost francuske vojne industrije pokazuju da je francuskom proizvođaču Rafalea i francuskoj državi uspjeh u Hrvatskoj izuzetno bitan i da će učiniti sve da ga ovdje postignu. Dosad su se glavnim favoritima smatrali Amerikanci, Grci i Šveđani, a Francuzi su bili izvan tog kruga iako nude izvrstan avion, prema mnogim trenutno jedan od najboljih na svijetu u ovom trenutku.

image
Dassault Rafale
Eric Piermont

Izvrsni avion

Riječ je o višenamjenskom avionu 4+ generacije s dva motora koji uspješno obavlja zadaće zračne borbe i uništavanja ciljeva na zemlji i morskoj površini. Ima mogućnost letenja na vrlo malim visinama, a tijekom jednog leta pilot istodobno može uništavati ciljeve u zraku i na zemlji (moru), bez obzira na vremenske uvjete, danju i noću.

Osim što je sudjelovao u nekoliko vojnih sukoba i akcija, između ostalih u Libiji i Siriji, Rafale je "svjetsku slavu" stekao kada je prije 10 godina objavljeno da je jedan francuski pilot njime na vojnoj vježbi uspješno pobijedio američki F-22 Raptor, borbeni avion pete generacije koji i danas slovi kao najbolji na svijetu.

Ovaj avionjje također izuzetno skup. Kompanija Dassault dosad ga je prodala u tri države (Egipat, Indija i Katar), a također su ga ponudili Finskoj i Švicarskoj koje trebaju odlučiti o novom borbenom avionu za svoje zračne snage (Švicarci će tu odluku donijeti najesen na referendumu, op.a.).

Paprena cijena

Kad su u pitanju tri zemlje koje su Rafale već kupile, sve su za taj posao nabave izdvojile milijarde eura. Kod tih ugovora riječ je o novim avionima te su u cijenu uključeni i naoružanje, obuka pilota i tehničara te logistička potpora.

Tako je Egipat još 2015. godine u sklopu velikog vojnog posla od Francuske naručio 24 Rafalea, jedan vojni brod (fregata FREMM) te mnoštvo projektila, što ih je sve skupa stajalo 5,2 milijarde eura.

image
Dassault Rafale
Mustafa Yalcin

Indija je pak, nakon više neuspješnih pokušaja, ugovor o nabavi 36 Rafalea potpisala u rujnu 2016. godine po paprenoj cijeni od čak 7,9 milijardi eura. Riječ je poslu koji je izazvao brojne kontroverze u Indiji, spominjale su se i optužbe za korupciju, ali isporuka aviona na kraju je ipak krenula. Kako je pisao portal za vojna pitanja Janes, cijena samih aviona bila je 3,4 milijarde dolara dok se ostatak odnosio na cijenu naoružanja (među njima i moderni Meteor projektili), prilagodbu aviona na 14 raznih zahtjeva Zračnih snaga Indije te logističku podršku za održavanje i popravak aviona u budućnosti.

Konačno, Rafale je naručio i superbogati Katar koji je zadnjih godina krenuo u opsežnu nabavku borbenih aviona u sklopu koje su naručili i 36 novih F-15QA od Boeinga te 24 Eurofightera. Za 36 Rafalea (prvo je naručeno 24 pa krajem 2017. još 12) Katar će platiti čak 7,4 milijarde eura. No, i tu su u ugovoru uključeni ne samo avioni već i naoružanje (projektili, među njima i Meteori), obuka za 36 pilota i 100 tehničara, logistička podrška i tako dalje. Ako bismo podijelili konačni iznos nabavke s brojem aviona, ispada da jedan stroj, uz puno naoružanje i obuku pilota i tehničara, Katar košta oko 205 milijuna eura.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 11:56