NOVA PRAVILA

EU uvodi kazne za trolanje i laži; Picula: ‘Jasno je i koji su hrvatski portali bili puni netočnih vijesti‘

‘Geopolitički rivali EU, Rusija i Kina, ulagali su velik novac u farme trolova, dok EU nije prepoznala opasnost...‘

Karlo Ressler

 Fred Marvaux/© European Union 2019 - Source: Ep

Europski parlament je prije desetak dana izglasao prvo čitanje uredbe koja bi trebala uvesti potpuno nova pravila političkog oglašavanja, a vrlo je izvjesno da bi se ona mogla primjenjivati već u kampanji za izbore europarlamentaraca u svibnju 2024.

- Smisao je transformacija načina vođenja kampanji, da se osvjesti kako su kampanje sve više online, a još uvijek ne postoje svuda dovoljno visoki standardi o tome kako se to područje treba urediti, posebno u odnosu na transparentnost - kaže HDZ-ov europarlamentarac Karlo Ressler.

image

Karlo Ressler

Fred Marvaux/© European Union 2019 - Source: Ep

Destabilizacija

- Cilj ove regulative podrazumijeva uspostavljanje strogih obveza transparentnosti za pružatelje usluge političkog oglašavanja te uvođenje usklađenih pravila unutar EU-a o korištenju tehnika tzv. targetinga i političkih oglasa koji koriste osobne podatke - ističe SDP-ov Tonino Picula, koji se od 2014. godine bavi temom korištenja lažnih vijesti i propagande u službi destabilizacije članica i ustanova EU.

- Naime, već je tada bilo jasno kako su nakon Velike recesije 2008. godine geopolitički rivali Europske unije, poimence Rusija i Kina ulagali velik novac u farme trolova, koji su proizvodili i distribuirali lažne vijesti s ciljem stvaranja nepovjerenja u institucije i demokratske procese u članicama. I bili su godinama iznimno uspješni u tome, dok EU nije prepoznala opasnost i počela onemogućavati distribuciju takvih lažnih članaka. Krajnje je vrijeme da se političko oglašavanje jasno označi - nastavlja Picula.

Na pitanje o čemu se točno radi u novoj uredbi, Ressler odgovara da bi se zabranilo mikrotargetiranje koje uključuje osobne podatke birača. Navodi kako su samo tri faktora koja bi se mogla koristiti dva ili tri mjeseca prije izbora, a tiču se lokacije, jezika i informacije o tome glasa li osoba prvi put na izborima.

Ressler navodi kako je zapravo cilj povećanje transparentnost i uspostrava europskog repozitorija za političko oglašavanje, koji bi imao pregled svega što se online politički oglašavalo, a usto bi se i definiralo političko oglašavanje.

Jasne oznake

- To treba regulirati kako se ne bi mogle pojavljivati informacije koje se čine kao da su neutralne, ali su zapravo politički sponzorirane - rekao je Ressler, pojašnjavajući da bi se moralo jasno označiti da je neki sadržaj politički sponzoriran i biti jasno vidljivo tko taj sadržaj plaća.

Stvaranje online europskog repozitorija za sve političke oglase je, ističe i Picula, prioritet nove regulative. On bi sadržavao kopije oglasa i detaljne informacije o identitetu sponzora, iznosu potrošenom na kampanju, kao i metriku angažmana.

- Iako smo se u S&D-u već izborili za zabranu korištenja osobnih podataka u oglašavanju općenito, za političko ciljanje javnosti morali smo prihvatiti neka kompromisna rješenja poput zabrane upotrebe osjetljivih podataka, lokacije, političkih preferenci, u skladu s INGE izvješćem, koji se bavi sprečavanjem stranog uplitanja u sve demokratske procese u EU, uključujući dezinformiranje - rekao je Picula i nastavio da, kako bi se olakšala identifikacija političkog oglašavanja, njegova politička grupacija S&D se založila za uvođenje objektivnih kriterija koje treba uzeti u obzir da bi se utvrdilo predstavlja li poruka zaista političko oglašavanje.

Sve informacije vezane uz politički oglas ili kampanju političkog oglašavanja zadržat će se 10 godina u repozitoriju.

- Također, politički oglasi morat će sadržavati svojstvene oznake i sadržavati opširne informacije. Detaljne obavijesti o transparentnosti morat će pružiti izdavači političkih oglasa. Dakako, uvest će i kazne za nepoštivanje ovih pravila - dodao je Picula i zaključio da će "ova regulativa pomoći u rješavanju problema sve sofisticiranijeg i intenzivnijeg uplitanja zlonamjernih stranih aktera u demokratske izborne procese širenjem dezinformacija".

‘Zlonamjerna blaćenja kandidata centra i ljevice‘

Na pitanje je li na izborima u Hrvatskoj bilo zloupotrebe podataka koji se prikupljaju o biračima na društvenim mrežama, Picula odgovara, pozivajući se na napise u medijima, da je na zadnjim lokalnim izborima "na opskurnim desničarskim portalima objavljen veliki broj članaka punih lažnih vijesti i blaćenja kandidata lijevog centra i ljevice".

- Zloupotreba proizlazi iz same prirode onog što se oglašava, u ovom slučaju političkih oglasa u kojima se manipulira činjenicama ili šalju netočne, zlonamjerne, huškačke poruke - zaključio je.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 01:30