TROŠKOVNIK U ZDRAVSTVU

EKSKLUZIVNO Otkrivamo za što sve farmaceutske kompanije plaćaju liječnicima

Zaposlenik farmaceutske tvrtke dobiva 25 posto bonusa ili dvije mjesečne plaće ako je nagovorio doktore da prepisuju baš njihove lijekove
Ilustracija

Farmaceutske kuće u Hrvatskoj prijavile su da su u 2013. potrošile 29.8 milijuna kuna na liječnike. Honorare je izravno primilo 3000 liječnika, u prosjeku desetak tisuća kuna godišnje svaki, a još njih šest tisuća primilo je darove.

Na honorare je utrošeno 11,5 milijuna kuna, za putovanja na seminare i kongrese 13,6 milijuna kuna, a na stavku hrana i zabava gotovo pola milijuna kuna.

To su službeni podaci koje su farmaceutske tvrtke priznale i prijavile Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje, što su dužni na temelju Ugovora o etičkom oglašavanju.

U nekoliko dana istraživanja, razgovora s insajderima iz farmaceutskih tvrtki i liječnicima, utvrdili smo da je nagradni fond znatno veći od onog što tvrtke službeno priznaju.

- Liječnici nisu ti koji nam prijavljuju dodatne honorare ili poklone. Riječ je o podacima koje dobivamo od kompanija, kaže ravnatelj HZZO-a, Siniša Varga.

Brazilska turneja

No, u praksi su stvari drugačije.

Bivši zaposlenik jedne velike strane farmaceutske kuće koja posluje u Hrvatskoj, navodi primjere skupih i luksuznih putovanja i darova koje su poklanjali doktorima.

- Sjećam se stručnog seminara u Brazilu. Riječ je o putovanju koje po osobi stoji 20 tisuća kuna, i uz predavanja se put sastojao od puno izleta, obilazaka i razgledavanja, dakle bio je više rekreativan, nego radni. Hrvatice su na tom seminaru, koji je bio organiziran na svjetskoj razini, bile četvrta nacija po zastupljenosti - prepričava.

Kaže da farmaceutske kuće liječnicima plaćaju put i smještaj ili kotizaciju za sudjelovanje na seminarima koja se često penje preko 900 eura po osobi. Sami ih liječnici ne mogu plaćati.

Dobar rezultat

- Liječnica u jednoj bolnici je u godinu dana preko tendera jednoj tvrtci napravila prodaju volumena njihovih proizvoda čija se vrijednost mjeri u milijunima kuna, a onda joj predstavnik te tvrtke na kraju godine otvoreno kaže da će u idućoj tvrtka samo na nju potrošiti jedan posto tog iznosa. To može iznositi nekoliko desetaka tisuća kuna, i daje joj se kroz poklone, honorare ili druge načine - objašnjava nam izvor.

Uz to, farmaceuti često zovu liječnike da im održe predavanje iz svoje domene i to im plate honorarom.

- Tako se za 15 minuta predavanja u kojem naravno, dodatno spomenete prozivode te kuće, možete zaraditi i do sedam tisuća kuna. Nije loša satnica, zar ne? - smatra.

Pokloni se pak, opisuje, razlikuju - uglavnom se dijele na kraju godine za blagdane i kreću se od čokoladica i alkoholnih pića pa sve do ženskih torbica vrijednih do pet tisuća kuna.

- Naravno, postoje i liječnici koji tako skupe poklone odbijaju. Ali oni koji ih dobivaju uglavnom znaju da će ih dobiti, ako me razumijete - govori.

Situacija je u ovom trenutku slijedeća: farmaceutske kuće putem Ugovora o etičkom oglašavanju same prijavljuju koliko troše na liječnike. No, HZZO ne smije otkrivati koliko je koja tvrtka zasebno platila liječnicima za što i tko je isplatio najviše honorara jer ovdje je riječ o ugovorima između liječnika i kompanija i njihovo javno objavljivanje od treće strane kosi se sa Zakonom o zaštiti osobnih podataka. Te ugovore smije tražiti samo DORH ili USKOK u svrhu istrage.

Novo pravilo

No, prema neslužbenim informacijama od slijedeće godine ta će se praksa promijeniti. Od prvog dana 2015. sve farmakološke kuće koje posluju u Hrvatskoj imat će obavezu javno objavljivati koliko novca i na što troše kad surađuju s liječnicima.

To bi, kaže nam izvor iz HZZO-a, trebalo uvesti red na tržište i spriječiti da se ponovi afera poput Hipokrata. Prema rekordno velikoj optužnici USKOK-a, sastavljenoj na 800 stranica u toj aferi optužena su 364 liječnika i ljekarnika da su primali mito od tvrtke Farmal kroz brojna putovanja na egzotične lokacije , namještaj, televizore, bonove, kućanske aparate novac i slične stvari, a u zamjenu su favorizirali prepisivanje njihovih lijekova.

Sam spis sastoji se od nekoliko stotina tisuća stranica, a iako je velik broj optuženih iznenadio javnost, istraživanje Ekonomskog Instituta u Zagrebu pokazao je da se građani svakodnevno susreću s korupcijom u zdravstvu. Prema tim podacima stvarno iskustvo s podmićivanjem liječnika imalo je 11 posto građana ili gotovo 500 tisuća Hrvata. U pojavu korupcije u zdravstvu vjeruje svaki drugi anketirani, a proračun otkriva kako je oko 200 tisuća građana dalo je mito liječnicima ili medicinskim sestrama. U deset posto slučajeva liječnici su sami otvoreno zatražili mito.

Top lista

Lista zastupljenosti najvećih farmaceutskih kompanija koje posluju u Hrvatskoj, otkriva kako je Farmal prije Hipokrata u 2012. bio 17. po jačini, sa samo 2,18 posto udjela na tržištu lijekova. Najjača Pliva uzima 10,8 posto, a drugih top pet kompanija - Belupo, Abbot, Roche, Pfizer i Krka zajedno čak 28,44 posto.

Kako funkcionira sustav plasiranja lijekova na tržište?

Procedura je uvijek ista, otkrivaju nam djelatnici dviju takvih tvrtki.

Predstavnik tvrtke prezentira novi lijek doktoru u njegovoj ordinaciji ili na seminaru. Njegov posjet strogo je ograničen na samo 15 minuta tjedno i u tom vremenu on mora prodati taj lijek. Usput nude i ostale proizvode, potrošni materijal i slično. U svakoj tvrtki ima minimalno 20-ak takvih prezentera i podijeljeni su po županijama. Dnevno obiđu desetak liječnika, što opće medicine, što po bolnicama.

Kako se daruje

- Taj predstavnik je stručnjak i često je i sam doktor medicine. Prije lansiranja lijeka on sam odlazi na stručne skupove i nauči sve što treba o lijeku. Na prezentaciju odlazi s brošurama i usput nosi i druge proizvode koje želi prodati - opisuje nam djelatnik postupak prezentacije.

Dodaje da se liječnicima uvijek nose sitni pokloni - kalendari, kemijske olovke, rokovnici, USB stickovi i slično.

No ti su pokloni, prema optižnici, uključivali i bonove za trgovačke lance i mnoge druge povlastice i skupe poklone.

- Svaki prezenter ima fiksni i varijabilni dio plaće. Na kraju mjeseca u svakoj kući gledaju koliko su svaki prezenter i liječnik prodali lijekova i to prezenteru osigurava bonus na fiksni dio plaće. Iako su se vodeći ljudi tvrtki zbog raznih afera prepali i postrožili kontrole, prezentere je često teško kontrolirati jer im o prodaji lijekova ovisi bonus na plaću - kaže naš izvor.

A taj bonus iznosi i do 25 posto ukupne godišnje bruto plaće, ili dodatne dvije mjesečne plaće.

I upravo tu počinje siva zona. Liječnik propisuje prezentirani lijek putem recepta, a farmaceutska kompanija onda prati njegovu prodaju.

‘Srušen nam je ugled’

- Često sami liječnici obiteljske medicine dojavljuju koliko su lijeka prepisali, a prodaja se može pratiti i prilikom dostave proizvoda u ljekarne ili putem tendera u bolnici - kažu nam.

Liječnici s kojima smo razgovarali koji su na listi optuženih kažu kako je čitav sustav pogrešno postavljen.

- Djeluje mi nevjerojatno da smo nas 360 uzimali mito tako otvoreno i na isti način. Ja optužnicu ne smijem komentirati, ali smatram da se komplicirani odnos farmaceutskih kuća i liječnika ne može sređivati s krive strane- preko leđa liječnika. Uostalom tek treba vidjeti koliko će tih optužbi održati. Zasad nam je narušen samo ugled - kaže on.

- Imate obavezu stručno se usavršavati, a to puno košta i bez pomoći farmaceutskih kuća teško je plaćati putovanja na kongrese, a bolnice ih nemaju otkud plaćati - kaže.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
11. rujan 2024 11:30