SAGA BEZ KRAJA

Dvanaesti put pao dvije milijarde kuna vrijedan natječaj za prugu od Leskovca do Karlovca

Pristigla žalba tvrtke N-ING iz Beograda zaustavila je proceduru dok se Državna komisija ne očituje
Oleg Butković
 Jure Miskovic/CROPIX

Ni sedam mjeseci nakon objave natječaja za građevinske i elektroenergetske radove te rekonstrukciju i gradnju drugog kolosijeka na dionici pruge Hrvatski Leskovac - Karlovac, otvorene ponude nisu pristigle na taj natječaj.

U petak u 10 sati u HŽ Infrastrukturi trebale su biti otvorene ponude, ali 16 sati prije tog roka pristigla je žalba tvrtke N-ING iz Beograda te je cijeli postupak zaustavljen dok se Državna komisija za kontrolu javne nabave ne očituje o žalbi.

Apsolutni rekord

To je već 12. žalba koja je pristigla na taj natječaj, što je dosad apsolutni rekord za jedan državni infrastrukturni projekt. Riječ je o natječaju za rekonstrukciju i izgradnju dionice željezničke pruge, koja bi trebala biti dio buduće nizinske pruge od Rijeke do granice s Mađarskom. Procijenjena vrijednost radova je 2,04 milijarde kuna, a Europska unija cijeli projekt sufinancira s 85 posto nepovratnih sredstava, koje treba potrošiti do kraja 2023. godine.

Prema navodu iz službenog registra, djelatnosti tvrtke N-ING su inženjerijske djelatnosti i tehničko savjetovanje. Dakle, kako nam navode sugovornici, riječ je o tvrtki koja je u ime neke velike tvrtke podnijela žalbu kako bi na neko vrijeme zaustavila natječaj.

Dokumentacija

Prema neslužbenim informacijama, iza žalbe zapravo stoji jedna kineska kompanija koja obavlja poslove u Srbiji. Tako se po tko zna koji put dogodilo da tvrtke koje nemaju reference za javljanje na takve natječaje, za 5 tisuća kuna, koliko iznosi trošak žalbe, zaustavljaju strateške infrastrukturne projekte u ime velikih građevinskih tvrtki, koje na vrijeme nisu uspjele pripremiti ponudu.

Proteklih godina toga smo se nagledali u mnogo slučajeva, posebno kod projekta most Pelješac, a nedavno se to dogodilo i na natječaju za obilaznicu Novog Vinodolskog. Prema riječima upućenih, problem bi se riješio izmjenom Zakona o javnoj nabavi, koji omogućuje takve manevre velikih građevinskih igrača. Izmjenu zakona još je prije godinu i pol tražio i ministar prometa Oleg Butković.

- To je zaista frustrirajuće. Žalbe na natječaje daju tvrtke bez ijednog zaposlenog, koje se bave nekretninama i kupuju vrijeme. Potičem ministra gospodarstva Horvata da se počne s izmjenom zakona - da se trošak žalbe s 5000 podigne na 100.000 kuna i skrate žalbeni rokovi - pozivao je tad Butković.

Ministar Horvat ništa nije učinio glede tog pitanja, a slično se događa i sad, u mandatu ministra gospodarstva Tomislava Ćorića. I nadalje, tko god se sjeti i uplati 5 tisuća kuna, može zaustaviti državne projekte vrijedne nekoliko milijardi kuna. Od dosadašnjih 11 žalbi, koje su podnesene na ovaj natječaj, bilo je i onih koje su prihvaćene od DKOM-a. Prvu žalbu, 17. rujna prošle godine, podnijela je tvrtka Beton Lučko. Na kraju su od žalbe odustali, ali je natječaj zbog nje bio zaustavljen skoro mjesec dana.

U prosincu prošle godine podneseno je čak šest žalbi, od kojih je dio odbačen, a dio prihvaćen te je došlo do izmjene dokumentacije. Nakon te posljednje žalbe, upitno je koliko će nova odgoda trajati. U HŽ Infrastrukturi, nadaju se, vrlo kratko. DKOM-u su već poslali odgovor na žalbu, u kojem tvrde da je ona neutemeljena i zakasnjela.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 09:39