Nakon desetljeća stagnacije i kuknjave oko slabog zanimanja za investiranje, Slavonija je ove jeseni doživjela pravi preporod u proizvodnji autohtonih proizvoda.
Prvo je Marko Pipunić, vlasnik osječkog Žita, dobio iz programa ruralnog razvoja tri puta po pet milijuna eura za svoj projekt proizvodnje tzv. slavonskog pršuta, a potom je Branko Roglić, vlasnik Orbica, u petak na imanju Slađana Novosela otvorio najmoderniji pogon za proizvodnju slavonskog kulena.
Uz stalnu proizvodnju nedavno zaštićenog baranjskog kulena u pogonima Agrokorova Belja, iz Slavonije će tako prema morskim i inozemnim destinacijama iduće godine odlaziti više suhomesnatih proizvoda nego proteklog desetljeća zajedno. Otkud tako iznenadno zanimanje za slavonske specijalitete?
Pipunić je svoju namjeru ulaganja u “slavonski pršut” prije godinu dana obrazložio potrebom da se ostavimo priče o kulenu koji je zanimljiv samo ljudima koji ga dobro poznaju.
Posao s Novoselima
“Stranci sigurno neće dolaziti u Slavoniju zbog tog našeg specijaliteta od kojeg ih boli trbuh jer je pun soli, dima i paprike. Stranac želi pršut, a ne kulen. Moramo biti konkuretni i napraviti premium standardizirane proizvode kakve kupac u svijetu želi i prepoznaje”, rekao je na jednom skupu Pipunić i izazvao lavinu nezadovoljstva proizvođača kulena. No, uoči početka izgradnje svog prezentacijskog centra Pipunić je ipak rekao da će proizvoditi i kulen jer s najavljenim kapacitetima proizvodnje nekoliko stotina tisuća svinja to se može ostvariti bez problema od ostatka sirovine nakon izdvajanja šunki i plećki.
Drugo veliko ulaganje Branka Roglića, vlasnika Orbica, imalo je svoju premijeru u petak, kada je na imanju obitelji Novosel u Gatu nedaleko od Valpova otvoren novi pogon za proizvodnju kulena. Riječ je o prvoj investiciji vlasnika tvrtke Orbico Branka Roglića u takvu vrstu proizvodnje. Roglić je, naime, pozitivno odgovorio na pismo obitelji Novosel, odnosno oca Slađana i sina Kristijana, koji su na više poslovnih adresa poslali ponude za zajedničku investiciju u proširenje proizvodnje kulena. Roglić je to prepoznao i odlučio uložiti milijun eura u izgradnju novog pogona i proširenje farme najsuvremenijom opremom iz Njemačke.
- Cilj nam je spojiti dva najvažnije hrvatska resursa: Slavoniju i Dalmaciju. Već sada imamo zajamčen plasman u restorane na Jadranu, a potom i u 18 zemalja u kojima posluje Orbico - rekao je Roglić. Ovaj je projekt prošao i na natječaju za Mjeru ruralnog razvoja iz kojeg će dobiti povrat od 2,2 milijuna kuna.
Pobjednici kulenijade
Obitelj Novosel proizvodnjom kulena bavi se već u trećoj generaciji, no ozbiljnije su u posao ušli prije četiri godine i od tada su čak tri puta bili pobjednici najveće hrvatske kulenijade u Jagodnjaku. U prvoj fazi cilj je proizvoditi i plasirati pet tona kulena godišnje, no kapacitet pogona je i veći. Istaknuli su da je riječ o prirodnom proizvodu koji se sastoji od najboljeg svinjskog mesa s njihove farme, paprike, soli i bijelog luka, bez pojačivača okusa i boja te aditiva.
Kada smo ga upitali kako to da se odlučio investirati u kulen za koji je dobar poznavatelj tržišta Pipunić rekao da ima male šanse na europskom tržištu, Branko Roglić se samo nasmijao.
Zapošljavanje ljudi
- Kulen je već sada do te mjere prepoznatljiv proizvod vrhunske kvalitete da njemu na našem Jadranu ne treba nikakva reklama. U zemljama u kojima poslujem već postoje slični proizvodi, ali kada probaju vrhunski kulen, siguran sam da će se i za njega naći mjesta na stolovima ljubitelja vrhunskih mesnih prerađevina - rekao nam je Roglić.
Naravno, ne treba zaboraviti da će uz kulen u distribuciju i ostali proizvodi poput kulenovih seka, dimljene slanine i neizostavnih čvaraka koji su već s ovih prostora osvojili titulu najboljih u Europi. Uz zapošljavanje lokalnog stanovništva na tim projektima, nisu nevažna ni ulaganja koja će imati kooperanti poput proizvođača paprike i bijelog luka, kojih kronično nedostaje i nepotrebno ih se nadomješta uvozom.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....