REPORTAŽA IZ NEUMA

‘Dugo se priča o mostu, ljudi su se pripremili. Pa nisu nam objekti na magistrali glavni prihod‘

Otkako se počeo graditi Pelješki most u javnosti se stalno provlačila teza da će Neum ostati slijepo crijevo jer će ga zaobilaziti putnici u tranzitu

Prizori iz Neuma, Pelješki most

 Ante Cizmic/Cropix/

Puno toga se promijenilo izgradnjom Pelješkog mosta. Nema uobičajenih gužvi na graničnim prijelazima Kleku i Bistrini, neumski koridor je opustio, a upitna je i budućnost trajekta Ploče-Trpanj, piše Slobodna Dalmacija.

Prvog dana prometovanja novootvorenim Pelješkim mostom do podneva je prošlo oko četiri tisuće vozila u oba smjera. Toliko je manje automobila prešlo preko spomenutih graničnih prijelaza gdje bilježe prepolovljeni promet u usporedbi s prethodnim danima. I u Neumu je zamjetan manji broj automobila na cesti, a i poslovnice Jadrolinije u Pločama i Trpnju u srijedu su prodale manji broj karata.

image

Prizor iz Neuma

Ante Cizmic/Cropix
image

Prizor iz Neuma

Ante Cizmic/Cropix

Trgovcima i ugostiteljima nije svejedno

Putnici koji putuju prema jugu uglavnom su se odlučili za Pelješki most gdje zastaju na odmorištima i fotografiraju se za uspomenu. Svi s kojima smo razgovarali oduševljeni su mostom, njegovom funkcionalnošću i izgledom.

I dok su Pelješčani oduševljeni, u Neumu baš i nisu zadovoljni, barem vlasnici trgovina i ugostiteljskih objekti uz magistralu kojima bi mogao opasti promet ako se nastavi ovakav trend smanjenja putnika neumskim koridorom. U ostalim dijelovima Neuma ne strahuju od gubitka prometa, dapače ističu da će se izgradnjom mosta smanjiti gužve te će moći razvijati turističku djelatnost.

Otkako se počeo graditi Pelješki most u javnosti se stalno provlačila teza da će Neum ostati slijepo crijevo jer će ga zaobilaziti putnici u tranzitu, koji su bili prisiljeni prolaziti kroz njega jer drugoga puta zapravo nisu imali.

image

Prizor iz Neuma

Ante Cizmic/Cropix
image

Prizor iz Neuma

Ante Cizmic/Cropix

- Otvaranje Pelješkog mosta donosi nam puno više pozitivnih nego negativnih stvari. Očekuje se pad prometa u trgovinama i ugostiteljskim objektima za nekih 30 do 35 posto. Sigurna sam da zbog toga nitko neće ostati bez posla jer posla u Neumu ima - ističe Davor Krešić, predsjednik udruge turističkih radnika u Neumu.

- Već dugo godina se priča o mostu i zna se da je bilo pitanje vremena kada će se on otvoriti. Ljudi u Neumu su se na to pripremili. Ako opadne posao na magistrali bit će posla ispod magistrale. Nisu ugostiteljski objekti i trgovine na magistrali glavna gospodarska grana u Neumu - pojašnjava Krešić, koji naglašava da se u sezoni kada su velike gužve nije moglo normalno živjeti u Neumu.

image

Prizor iz Neuma

Ante Cizmic/Cropix
image

Prizor iz Neuma

Ante Cizmic/Cropix

‘Prometni boom‘

Velika stvar za Neum je otvaranje nove ceste Stolac-Neum u profilu brze ceste kojom dolaze gosti iz unutrašnjosti na ljetovanje u Neum. Ta cesta će zasigurno kompenzirati eventualne gubitke u prometu zbog otvaranja Pelješkog mosta i zaobilaženja Neuma. Međutim, bez obzira na Pelješki most Neum će teško dosegnuti svoje dvije zlatne godine u turizmu 2020. i 2021. kada je zbog korona krize bio omiljeno ljetovalište državljana BiH.

Premda je Neum opustio, a napunila se odmorišta oko Pelješkog mosta u Komarni i Brijesti, ne znači da će tako i ostati. Neki misle da je ovo "prometni boom" na mostu prvih nekoliko dana te da će se ponovno voziti preko Neuma.

- Most je građevina koja se fantastično uklopila u okoliš i da uđete unutra u njega bilo bi kao da ste u nekoj krstarici - govori nam Tonći Janković koji naglašava da će izgradnjom mosta najviše profitirati kombi vozila.

image

Tonći Janković

Ante Čizmić/hanza Media/

Premda su svi krenuli preko mosta, Janković ne smatra da će Neum ostati prometno slijepo crijevo.

- Ja kad budem išao u Dubrovnik zimi idem preko Neuma jer mi je puno bliže. Nema potrebe da putujem duže. Vozeći se preko Neuma uštedite dvadesetak kilometara, druga je stvar ljeti kad su gužve i kolone - priča nam Janković, koji će mostom voziti u sezoni kada su gužve na cesti.

- Neum neće ništa osjetiti u smislu pada prometa jer ni ovi što su sada putovali preko Neuma nisu tamo stajali - reći će Janković.

Nataša Manenica iz Metkovića često putuje u Dubu Pelješku. Do sada je išla kroz Neum, gdje su bile velike kolone ili trajektom Ploče-Trpanj što joj je jako skupo. Zato je Pelješki most najbrži i najjeftiniji izbor.

- Neće mi nedostajati ni šoping u Neumu, cijene su iste kao i kod nas. Ne isplati se tamo kupovati - govori Nataša.

Čista znatiželja

I drugi sugovornici se slažu s njom. Prije je Neum bio trgovačka meka, kupovao se sir, salama, odjeća, obuća. Međutim, posljednjih godina cijene su se izjednačile čak su neki artikli i skuplji.

- U Neumu vam je jeftinija samo piva. Sve drugo je skuplje - reći će Niko Ogresta iz obližnjeg Dubrovačkog Primorja koji je potegnuo da vidi Pelješki most.

image

Niko Ogresta

Ante Čizmić/hanza Media/

Vidno ganut Pelješkim mostom kojega su dugo čekali bio je i Pelješčanin sa zagrebačkom adresom, Nikša Perlauzić.

- Meni Pelješki most puno znači i siguran sam da će ovdašnji stanovnici njegova značenja biti svjesni tek za koji mjesec ili dva -kaže Nikša, koji ne vjeruje da će Neum pasti u drugi plan.

- Onaj tko želi preko Neuma on će tamo i otići. Znamo da se uvijek u Neum išlo u nekakvu kupovinu jer je jeftinije, cigarete ako ništa drugo, govori Nikša koji sa suprugom Dubravkom iz Zagreba putuje u obližnju Brijestu. Sada mu je most takvo putovanje skratio za dva sata.

image

Nikša Perlauzić sa suprugom

Ante Čizmić/hanza Media/

Neki su došli na most iz čiste znatiželje. Vidjeli na televiziji otvorenje pa svratili da se uživo uvjere u ljepotu Pelješkog mosta.

- Često putujem za Dubrovnik i došli smo vidjeti Pelješki most. Nedostajat će nam i Neum, gdje smo stajali i kupovali za konvertibilne marke. Tko zna kada će kod nas u BIH doći euri - kazuju nam Ivo i Marica Totić iz Čapljine.

- Imamo brzu cestu od Stoca pa do Neuma, sigurno ćemo koristiti i taj pravac pa dalje do Dubrovnika, ali tek kada izguštamo Pelješki most - govore nam Totići.

image

Ivo Totić sa sinom sašom i unucima

Slobodna Dalmacija

Preko Neuma i dalje moraju kamioni teži od 7,5 tona nosivosti i kamioni koji prevoze opasne terete. Tako će biti sve do puštanja u promet stonske obilaznice na kojoj je ostalo još oko 7,5 kilometara do potpunog dovršetka. Prema informacijama iz Hrvatskih cesta stonska obilaznica bi trebala biti gotova do kraja ove godine, piše Slobodna Dalmacija.

image

Pelješki most

Ante Cizmic/Cropix
image

Pelješki most

Ante Cizmic/Cropix

Budućnost trajektne linije Ploče-Trpanj

Iako je prerano govoriti o budućnosti trajektne linije Ploče-Trpanj za pretpostaviti je da će se broj linija reducirati. Putnicima se jednostavno neće isplatiti za prijevoz osobnog vozila trajektom izdvojiti 154 kune plus još 40 kuna za osobu, dok je cijena za teretno vozilo 236 kuna.

Putnicima je stoga jeftinije putovati Pelješkim mostom ukoliko idu prema Dubrovniku. Međutim, oni koji idu za Trpanj, oni će vjerojatno ostati na trajektu, samo je pitanje koliko će se Jadroliniji isplatiti održavanje takvih trajektnih linija i kolikom broju.

- Trajekti Jadrolinije plove na liniji Ploče - Trpanj od davne 1965. godine te ćemo do daljnjega nastaviti povezivati dvije luke. Trenutno imamo sedam polazaka dnevno, a hoće li se to tako nastaviti ovisi od prometa koji pratimo na dnevnoj bazi. Svakako ćemo se prilagoditi novonastaloj situaciji, međutim još uvijek je rano za bilo kakve prognoze. Svjesni smo da će doći do značajnog pada prometa na toj liniji što pokazuju i brojke današnjih prodanih karata koje potvrđuju da je interes za putovanje mostom veliko, odgovorili su iz Jadrolinije na naš upit o budućnosti trajekta Ploče-Trpanj.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 07:01