U svim školama u Hrvatskoj djeca se mogu osjećati sigurno, tvrdi ministar znanosti, obrazovanja i Mladih Radovan Fuchs uoči početka novog školskog polugodišta i uvođenja sigurnosnog protokola u 1324 škole, donesenog kao interventna mjera nakon tragedije u zagrebačkoj Osnovnoj školi Prečko 20. prosinca.
Osim obaveze zaključavanja škola tijekom radnog vremena, izuzev 30 minuta prije početka nastave i 15 minuta nakon završetka, ravnatelji su dobili obvezu odrediti dežurstvo radnika na ulazu u škole tijekom trajanja nastave, a pred svim zagrebačkim osnovnim školama (njih 142) od utorka će, prema odluci Grada, privremeno biti angažirani profesionalni zaštitari. Tijekom malog odmora učenici neće smjeti izlaziti iz škola, a za velikog odmora osmoškolcima nije dopušten izlazak iz vanjskih prostora škole.
Kratkoročni zaštitari
Mjera dežurstva djelatnika škole na portama, kao i zaštitara u Zagrebu, trebala bi biti kratkoročna do zapošljavanja novog profila radnika u školama - operativnog djelatnika za sigurnost i civilnu zaštitu. Radi se na tome da novi kadar što prije uđe u škole: one koje rade u jednoj smjeni dobivaju jednog "operativca" na puno radno vrijeme, a one s dvije ili tri smjene zapošljavaju ih po dva. Kako doznajemo u Ministarstvu, prva zapošljavanja očekuju se već početkom veljače.
Ovih dana počinje priprema kurikuluma za edukaciju koju će svaki novozaposleni operativni djelatnik morati proći u roku od šest mjeseci. Model edukacije, po uzoru na neke od država u kojima se pokazao uspješnim, zajednički će pripremiti Institut za društvena istraživanja u Zagrebu te civilna zaštita odnosno MUP, potvrđuju u Ministarstvu. Zasad nije poznato koju će stručnu spremu morati imati novi kadar.
- Ključno je da profil novozaposlenih operativaca ne uključuje samo znanja i vještine civilne zaštite i sigurnosti nego i da je riječ o osobi koja se na primjeren način ophodi s učenicima, odnosno posjeduje psihološko-pedagoška znanja - objašnjavaju nam sugovornici.
Operativni djelatnici bit će zaduženi za poslove poput provjere sigurnosti, pregleda videonadzora, prohodnosti prolaza, ali i za upozoravanje na neprihvatljivo ponašanje, odnosno sprečavanje sukoba među učenicima. Sudeći po prvim komentarima iz javne rasprave o izmjeni pravilnika kojom se uvodi novo radno mjesto, dio prosvjetara zadovoljan je ovom mjerom: "Smatram da je uvođenje novog radnog mjesta za osobu koja će se brinuti o sigurnosti u školi ne samo dobro nego i nužno".
U dijelu komentara primjećuje se kako se bi se, kao što se sada hitno, bez ikakvih propitivanja, nalazi novac za zapošljavanje novih osoba, na isti način trebalo pristupiti zapošljavanju stručnih suradnika u školama (psiholog, pedagog…). Treći, pak, smatraju da je novo zapošljavanje nepotrebno jer je velik dio problema u drugom sustavu, a to je zdravstvo.
Ovlasti čistačica
Do zapošljavanja novog kadra izlazak i ulazak u školske zgrade pratit će dežurni zaposlenik škole.
Prema sigurnosnom protokolu, roditelji i ostali posjetitelji u škole će moći ulaziti samo uz najavu i predočenje osobne iskaznice, kroz jedinstveni ulaz. Osoba koja odbije predočiti iskaznicu neće moći ući u školu, stoji u protokolu.
Zaduženi djelatnik škole, bilo da je riječ o učitelju, nastavniku, spremačici ili domaru, može obaviti i sigurnosne preglede učenika, dakle, njihove odjeće i školske torbe, a moći će zatražiti i pregled roditelja, odnosno posjetitelja. Ta je mjera, prema mišljenju predsjednice Sindikata hrvatskih učitelja i članice povjerenstva za sigurnost škola Sanje Šprem, problematična.
Kako tvrdi, u nacrtu protokola nije bilo mjere pregledavanja osobnih isprava i drugih predmeta roditelja, no pojavila se u završnom dokumentu.
- Sada imamo problem jer je, primjerice, policija u Slavonskom Brodu potvrdila da djelatnici škola nemaju pravo tražiti identificiranje. Moglo bi se dogoditi da svaka škola postupa drukčije, a izričito smo tražili jednoobraznost - kaže Šprem.
Drugi problem po njoj je praksa angažmana čistačica na portama. Njih je, kaže, ionako premalo i ne mogu biti prisutne na dva radna mjesta, na portama i poslovima čišćenja. Uz to, takvo dežurstvo nipošto ne predstavlja fizičku zaštitu objekta i uspostavljanje reda.
Stoga sindikat traži da se za angažman bilo kojeg od postojećeg kadra u školama na poslovima portira traži pristanak zaposlenika, a ne da bude riječ o nametnutoj obavezi.
U Ministarstvu smiruju tu priču navodeći da će zaposlenicima biti plaćeni prekovremeni sati.
- Kao članica povjerenstva za sigurnost škola inzistirala sam na brzoj izmjeni pravilnika kako bi se što prije omogućilo zapošljavanje stručnih osoba za sigurnost u školama. No, samo to nije rješenje. Moramo razmišljati o donošenju nacionalnog plana kao strateškog dokumenta koji osigurava financijska sredstva za čitav paket sigurnosnih mjera, a ne samo za mjeru zapošljavanja novog kadra - kaže Šprem.
Pozitivna praksa
Violeta Vragotuk, ravnateljica Osnovne škole Središće u Zagrebu, napominje kako već pet godina primjenjuju svoj sigurnosni protokol.
- Od utorka će kod nas sve biti jednako kao i dosad. Vrata škole su zaključana, brave se zaključavaju s unutarnje strane, a s vanjske je ulazak moguć samo ako ovlašteni zaposlenik pritisne gumb. Kamere su posvuda, a na porti se izmjenjuju spremačice i domari - kaže.
Roditelji u školu dolaze na informacije koje se odvijaju u holu na tri mjesta, "pokrivena" kamerama. U slučaju podizanja tona, pojavljuje se dežurna osoba s upitom je li sve u redu.
Dakako, u svim školama nije (bila) takva praksa.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....