Na panelu "Utrka u naoružanju dronovima - nove dimenzije sigurnosti" suočili su se proizvođači dronova i oni koji čine sve kako bi te dronove srušili. S jedne strane stola bio je Srđan Kovačević iz tvrtke Orqa, koja proizvodi dronove samoubojice, a s njegove druge strane bio je Davor Petek, član Uprave DOK-ING-a, koji razvija antidronske sustave. Između njih je sjedio Milan Domazet iz tvrtke AIR-RLMD, koja se bavi nadzorom kritične infrastrukture iz zraka.
Davor Petek tijekom rasprave ustvrdio je da DOK-ING trenutačno radi na četiri ili pet varijanti sustava antidronske zaštite. Prema njegovim riječima, danas svako vojno vozilo, top, tenk, mora imati implementiran neki sustav antidronske zaštite. Petek je pritom spomenuo besposadni sustav protuzračne i protudronske obrane Komodo - Mangart 25 koji DOK-ING razvija sa slovenskom kompanijom Valhalla Turrets.
Ovaj sustav ima borbenu kupolu, Rheinmetallov protuavionski top kalibra 25 milimetara, dva lansera protudronskih raketa proizvođača MBDA i radar AESA te elektroniku francuskog proizvođača Safran. Komodo je nedavno predstavljen na vojnom sajmu u Sloveniji, a slovenska vojska ga već koristi za zaštitu svojih oklopnih vozila s posadom.
Direktan udar
S druge strane, Kovačević je ustvrdio da je jedina učinkovita antidronska zaštita izravni udar drugim sredstvom u dron, jer pokušaji elektroničkog ometanja nisu djelotvorni. Prema njegovim riječima, elektronička obrana od dronova postala je još neučinkovitija otkako su se za njihovo upravljanje počeli koristiti optički kabeli.
VIDEO: Naš poznati poduzetnik o hrvatskom hit-proizvodu: ‘Prodali smo 2,5 milijuna komada...‘
Tijekom panela razvila se rasprava o razvoju autonomnih vozila. Dok je razvoj zračnih sredstava posljednjih godina znatno napredovao, razvoj autonomnih kopnenih sustava i dalje znatno zaostaje. Davor Petek istaknuo je da je razvoj kopnenih autonomnih sustava iznimno skup i složen. "DOK-ING se nikada nije odlučio za samostalan razvoj kopnenih autonomnih sustava jer bismo vjerojatno već devet puta bankrotirali. Zbog toga smo se usmjerili na suradnju i nadogradnju već gotovih proizvoda." Prema njegovim riječima, jedan od glavnih problema brže primjene takvih vozila su i birokratske prepreke.
Sve veća autonomija
S druge strane, sudionici panela istaknuli su da razvoj civilnog autonomnog zračnog prometa ide u smjeru sve manje potrebe za operaterima, dok letjelice postižu sve veću razinu autonomije. Prema njihovim riječima, automatizirani zračni sustavi bolji su, brži i učinkovitiji od standardnih, no bez operatera koji njima još uvijek djelomično upravljaju ti sustavi zasad ne bi mogli funkcionirati. Ipak, prema riječima Srđana Kovačevića, daljnji razvoj tehnologije kreće se prema sve većoj autonomnoj sposobnosti sustava, odnosno u smjeru robotizacije.
Tema ovog panela bila je i zaštita nacionalne kritične infrastrukture. Tvrtka AIR-RLMD specijalizira se upravo za te poslove. Milan Domazet istaknuo je da su prije nekoliko godina počeli s nadzorom plinovoda pomoću dronova, a potom su se proširili i na zračni nadzor dalekovoda, mostova i drugih objekata. Prema njegovim riječima, rat u Ukrajini pokazao je koliko je kritična infrastruktura ranjiva te koliko je njezina zaštita važna za funkcioniranje svake države.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....