PROPUST U PROCEDURI

CROATIA AIRLINES IMA DVA PSIHOLOGA ZA KRIZNE SITUACIJE! U zadnje četiri godine piloti ne moraju na psiho test

Psihološko testiranje u Hrvatskoj bilo propisano kao obavezno do 2010. godine
 AFP

Piloti komercijalnih aviona u Hrvatskoj već četiri godine u sklopu redovitih godišnjih zdravstvenih pregleda ne obavljaju psihološka testiranja. To se odnosi na sve pilote i kopilote Croatia Airlinesa i ostalih komercijalnih aviokompanija u Hrvatskoj. Kako kažu u Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo, psihološka testiranja zrakoplovnog osoblja u cijeloj Europskoj uniji ukinuta su 2011. godine. Osim toga, kandidati koji podnose zahtjev za licencu za komercijalnog pilota na zdravstvenim pregledima više ne idu na psihološka testiranja. To je stvar aviokompanija koje ih zapošljavaju. Ako kompanija odluči da psihološki pregledi nisu potrebni, pilot može biti zaposlen bez tog pregleda.

Pitanje psihološkog testiranja zrakoplovnog osoblja postalo je aktualno nakon što je kopilot tvrtke Germanwings, Andreas Lubitz, namjerno u smrt poveo 149 putnika i članova posade. U njegovu je slučaju posebno zanimljivo da u Germanwingsu uopće nisu znali da njihov kopilot boluje od depresije i gubitka vida te da se od toga liječi.

Za preglede 55.000 kuna

U Agenciji navode kako je psihološko testiranje u Hrvatskoj bilo propisano kao obavezno na inicijalnim liječničkim pregledima za prvo izdavanje certifikata o zdravstvenoj sposobnosti pilotima i kontrolorima zračnog prometa do 2010. godine. Otad se psihološko testiranje pilota, kopilota i ostalog zrakoplovnog osoblja provodi tek na temelju osobne procjene liječnika. Dakle, može se dogoditi da pilot na liječničkom pregledu sakrije neku psihičku bolest, dobije dozvolu, zaposli se u aviokompaniji koja nema psihološka testiranja i bez problema upravlja komercijalnim avionom.

U Croatia Airlinesu tvrde da imaju dva psihologa te da se psihološko testiranje pilota obavlja prilikom njihova zapošljavanja u kompaniji, prelaska s jednog na drugi tip zrakoplova, aktiviranja na dodatnim poslovima instruktora, šefa pilota na tipu zrakoplova i slično. U nacionalnoj aviokompaniji trenutačno je zaposleno 30 kapetana i 26 kopilota na zrakoplovu tipa Airbus 319 i 320 te 31 kapetan i 25 kopilota na zrakoplovu tipa Dash 8-Q400 i svi oni, tvrde u kompaniji, obavljaju liječničke preglede najmanje jednom godišnje. Godišnji trošak obveznih liječničkih pregleda pilota Croatia Airlinesa u prosjeku iznosi oko 55.000 kuna i podmiruje ga kompanija. Ti pregledi ne uključuju psihološka testiranja. No, razgovori sa psiholozima i testiranja provode se u slučaju izvanrednih situacija, primjerice smrti putnika na letu ili izvanrednog događaja poput onoga s avionom Dash u Zürichu. U takvim slučajevima osoblju se nudi odlazak psihologu. Ako je riječ o težem incidentu, odlazak osoblja kod psihologa je obavezan.

Teška bolest

Naši sugovornici napominju kako je velik problem činjenica da piloti mogu zatajiti svoje zdravstvene probleme, a da poslodavac ne zna je li pilot ili kopilot nesposoban za upravljanje avionom. Naime, ako ode kod svog liječnika koji utvrdi da pilot boluje od bolesti koja mu utječe na radnu sposobnost, liječnik nije dužan o tome obavijestiti poslodavca, bez obzira na to o kako se teškoj bolesti radi i bez obzira na to koliko je smanjena radna sposobnost dotičnog pilota. Tu je mogućnost iskoristio Lubitz, a niti jedan zakon ne sprečava pilote i kopilote da isto učine i u Hrvatskoj.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 22:27