SINDIKALNI PROSVJED

Privatnici preuzimaju prvih 20 benzinskih postaja u vlasništvu Ine

Od 15 izabranih partnera, čak devet su Inini zaposlenici. Još pet je u proceduri
 Ronald Goršić/CROPIX

Ina je u sklopu prvog vala projekta “Model poduzetnik” za 20 benzinskih postaja odabrala 15 osoba koje bi za mjesec dana, a najkasnije do 15. travnja, trebale postati upravitelji tih postaja u vlasništvu Ine. Preostalih pet osoba, tvrde u Ini, još je u “proceduri odabira”.

Stiglo 600 prijava

Riječ je o fizičkim osobama koje imaju rok od mjesec dana da otvore vlastitu tvrtku na koju će im Ina prepisati pravo upravljanja postajama. Potreba za izdvajanjem maloprodaje iz Ine javila se još 2011., a u srpnju prošle godine na natječaj za preuzimanje 20 postaja na širem zagrebačkom području, od Varaždina do Karlovca, javilo se čak 600 zainteresiranih.

- Polovica od 600 prijava pristiglih na natječaj došla je upravo od zaposlenika Ine, a od izabranih 15 partnera čak devet su njezini zaposlenici. U Ini kažu da projekt planiraju prošitiri na još više benzinskih postaja njihove maloprodajne mreže te dodaju da su njihovi zaposlenici “sami prepoznali potencijal ovog operativnog modela, inače uobičajenog u maloprodaji naftnih kompanija”.

Međutim, sindikati su jučerašnjim žestokim prosvjedom ispred sjedišta Ine u Zagrebu pokazali da ne misle tako. Upravi su već poslali zahtjev da povuče odluku o benzinskim postajama te joj zaprijetili tužbom ako se na to ogluši. Oko 600 radnika odlučno je poručilo da će se svim pravnim sredstvima boriti protiv davanja postaja privatnicima.

- Uprava ustupa tim osobama postaje za račun Ine. Dakle, tu nema nikakvog poduzetništva, niti poduzetničkih sloboda, nego je model samo krinka da bi se riješili 2700 radnika, koliko ih na postajama radi. MOL tu gleda isključivo profit. Novi će upravitelj radniku koji godinama radi na nekoj postaji dati novi ugovor, na određeno vrijeme, a nakon toga ga može otpustiti ili mu smanjiti plaću za 45 posto, na 2200 do 2800 kuna. To je suprotno Zakonu o radu, Statutu kompanije i dioničarskom ugovoru. Uprava Ine opasno se igra sa zakonom. Tražimo da se Vlada hitno očituje i zabrani ovaj ilegalan projekt uvođenja franšize u maloprodaju - poručila je Maja Rilović, predsjednica sindikata Inaš, s kojom smo jučer razgovarali nakon prosvjeda.

Sumnjiva pretvorba

Na prosvjedu je istaknula i da je financijski rezultat Ine za 2013. iz dobitka na sumnjiv način preko noći pretvoren u gubitak, sisačka rafinerija proizvodi četiri puta manje i pretvara se u MOL-ovo skladište derivata, a modernizacija riječke kasni godinama.

Kod konkurencije 50, a u Ini 75 posto

- Ovaj operativni model ne uključuje izdvajanje Trgovine na malo. Tvrdnje o nepostojanju socijalnog dijaloga u kompaniji iznenađuju. Ranije ovog mjeseca uspješno su zaključeni kolektivni pregovori, a nedavno je održan još jedan sastanak o projektu ‘Model poduzetnik’ i sindikatima je sve razjašnjeno - tvrde u Ini. Kažu da je nebulozno govoriti o otpuštanju jer će “netko morati posluživati ljude”. Uprava tvrdi da otpuštanja neće biti, niti je riječ o franšizi.

Iz izvora bliskih kompaniji doznajemo da je sadašnji model maloprodaje neodrživ jer je neto plaća zaposlenih 35% veća nego kod konkurencije. Udio plaća u troškovima jedne Inine postaje je čak 75%, a kod konkurencije oko pedeset.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 12:27