KRIZA JE I U HRVATSKOJ SREZALA PRODAJU VOZILA

Automobile kupuju mlade obitelji i imućniji pojedinci

Jedna od najvećih žrtava krize je automobilska industrija . Prodaja automobila u Hrvatskoj se posljednjih godina vratila na razine iz 90-ih godina prošlog stoljeća, vozni park je sve stariji, a u uvjetima velike nezaposlenosti i urušavanja standarda samo se rijetki odlučuju na kupnju novog vozila.

Već i podatak da je u Hrvatskoj u prva tri ovogodišnja mjeseca prodano samo nešto više od 6000 novih automobila, dovoljno je zabrinjavajući. Krah prodaje automobila pokazuju i podaci Hrvatske narodne banke (HNB), prema kojima je ukupan iznos odobrenih auto-kredita u Hrvatskoj krajem siječnja ove godine iznosio jedva nešto više od tri milijarde kuna, što je čak tri puta manje nego krajem pretkrizne 2008. kada je vrijednost kredita za kupnju automobila dosegla gotovo 9,7 milijardi kuna. Iznosi auto-kredita koje je odobrio hrvatski bankarski sustav tijekom krize rapidno su padali, a tome se zasad ne nazire kraj.

Banke prate tržište

- Bankarska ponuda kredita za kupnju automobila u skladu je s tržišnim kretanjima. Ljudi se u recesiji voze u starijim automobilima. Prodaja automobila pala je u cijelom svijetu - ocjenjuje Drago Jakovčević sa zagrebačkog Ekonomskog fakulteta.

Unatoč tome, u bankama i dalje dosta očekuju od kreditiranja kupnje vozila. To ne čudi ako se uzme u obzir da auto-krediti spadaju među sigurnije kredite. Tako je, primjerice, krajem prošle godine nenaplativa ili teško naplativa bila tek svaka 20. kuna koju su banke plasirale građanima za kupnju vozila. U vrijeme eksplozije loših kredita, koji su potkraj prošle godine dosegnuli udio od 13,81 posto u ukupnom kreditnom portfelju hrvatskih banaka, odnosno od 9,45 posto u kreditima stanovništvu, loši krediti u auto-kreditima sudjeluju s još uvijek razmjerno malih 4,97 posto. Razloga za to ima više, a kreću se u rasponu od toga da su kreditne rate za kupnju automobila ipak manje, a samim tim i podnošljivije, preko toga da se ljudi nerado odriču svojih limenih ljubimaca pa do činjenice da su se banke pri odobravanju kredita osigurale tako da neplaćanje kredita sankcioniraju oduzimanjem vozila.

Dodatna osiguranja

Ipak, i kod auto-kredita je u krizi došlo do zaoštravanja uvjeta, što je posljedica rasta rizika. Dok su banke prije kredite za kupnju automobila glatko odobravale, sada za to traže dodatne instumente osiguranja. Krediti za kupnju vozila na hrvatskom tržištu - što pokazuju usporedbe s internetskog portala kompare.hr - odobravaju se s kamatnim stopama u rasponu od 6,80 do 10 posto, a mjesečne kreditne rate za auto-kredit od, primjerice, 12.000 eura, s rokom otplate od pet godina, iznose između 236 i 255 eura, odnosno između 1800 i 2000 kuna.

Iako to nisu mali iznosi, posebno u kriznim uvjetima, neki će ipak izdvojiti taj novac za kupnju vozila. Dio njih privući će pogodnosti koje nude prodavači, posebice niže cijene. To se posebno odnosi na obitelji kojima je, uz pretpostavku da oba supružnika rade i da već nisu prezaduženi, ipak lakše kupiti novo vozilo. Malo je teže pojedincima koji ulaze u nacionalni prosjek razmjerno malih plaća i velike zaduženosti. Ipak, i među njima ima potencijalnih mušterija, a to su ponajprije oni čiji je vozni park već u takvom stanju da vapi za obnovom, pri čemu im se kupnja novog automobila više isplati od stalnog krpanja starog. U toj skupini najbolje kotiraju oni čije su plaće iznadprosječne i oko čijeg vrata još nije stegnuta kreditna omča.

Unatoč tome, ekonomisti upozoravaju da se oporavak tržišta automobila može očekivati tek s oporavkom gospodarstva.

- Treba početi gospodarski oporavak da bi se prodaja automobila i kreditiranje vratili na pretkrizno stanje - upozorava Jakovčević.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. rujan 2024 21:30