BLOKADA GRANICA

CARINICIMA STIŽE POVIŠICA, ALI SVEJEDNO IDU U ŠTRAJK? 'Za nekoliko dana namjerno ćemo stvoriti gužve na graničnim prijelazima'

 
 Željko Hajdinjak / CROPIX

Carinici iz cijele Hrvatske idu u štrajk u špici turističke sezone. Žale se na niske plaće, loše uvjeta rada i tvrde da se njihov rad ne cijeni. Situaciju nisu uspjeli riješiti putem mirenja, pa su odlučili, kao što su nedavno najavljivali, ići u štrajk. Na granicama će zbog toga gužve biti još veće.

- Vlada nas je svojim postupcima dovela pred zid. U idućih par dana odredit ćemo prvi dan štrajka. Većina predsjedništva sindikata je za to da u štrajk idemo što prije, odnosno u idućih nekoliko dana - rekao nam je Rino Štorić, predsjednik Carinskog sindikata Hrvatske.

Iz Carinske uprave su javili da nisu dobili nikakvu najavu štrajka carinika. Carinska uprava radi na novoj Uredbi o nazivima radnih mjesta i koeficijentima složenosti poslova za carinske službenike. Oni tvrde da su u nacrtu uredbe osigurana dostatna sredstava, što u konačnici za većinu službenika znači i mogući rast plaće.

Ekonomski uvjeti

- Iz svega navedenog vidljivo je, poglavito u okolnostima kada se Nacrtom Uredbe materijalni položaj carinskih službenika poboljšava, i to ciljano upravo onih s najnižim primanjima i koji obavljaju operativne poslove, te kada je konačno usklađen položaj carinskih i poreznih službenika, da je poduzimanje industrijskih akcija iracionalan čin bez ikakvog oslonca u stvarnim činjenicama i argumentima - izjavili su iz Carinske uprave.

No, u sindikatu kažu kako se njihovi problemi nisu se pojavili usred noći. O njima već dulje razgovaraju s Vladom, tvrdi Štorić, ali im nisu pomogli. Vlada ih je u protekle četiri godine uvjeravala da ekonomska situacija u Hrvatskoj ne dopušta da bi im se moglo pomoći. Međutim, iz sindikata smatraju da su se stekli uvjeti za bolje uvjete rada. Naime, carinici su ministru financija Zdravku Mariću, kaže Štorić, pokušali objasniti što ih sve muči, ali tri mjeseca nisu dobili ni odgovor. Zatim su se okrenuli mirenju putem GSV-a. Ali, bez uspjeha.

- Naše mirenje nije uspjelo jer nisu prihvatili minimalne uvjete koje smo postavili. Htjeli smo da se sadašnje stanje održi i da nastavimo razgovore u zajedničkom povjerenstvu. Učinili smo sve da nađemo zajednički jezik. Razišli smo se na zanemarivim iznosima da je to naprosto smiješno - istaknuo je Štorić.

Sindikat carinika drži da im je štrajk jedini način da prisile poslodavca da uvaži argumente za rješavanje spora. Tvrde kako se njihovi problemi ignoriraju godinama.

A oni su, kažu, ozbiljni - imaju manjak ljudi, tako da ne mogu koristiti dnevni odmor, ne plaća im se određeni broj radnih sati, a voze se u neosiguranim i starim službenim vozilima.

Prioritet im je, kaže, riješiti problem, a ne praviti štetu do koje će zasigurno doći. Iako carinici neće zatvoriti granice, što ni ne smiju prema zakonu, gotovo sigurno će doći do gužvi na granicama. Tako će nastradati i ljudi koji s ovim sporom nemaju veze.

Nezadovoljstvo

- U mirenju smo tražili zakonito postupanje i raspodjelu sredstava. Naši zahtjevi nisu bili tako veliki da se ne bi mogli riješiti. Da se kroz mirenje baratalo činjenicama, mi bismo to već riješili. Nismo uspjeli drugu stranu uvjeriti argumentima. Druga strana se više bavila političkim govorima od iznošenja argumenata - rekao je šef sindikata Rino Štorić.

Sindikatu je zasmetalo i što je Vlada kao svog predstavnika postavila osobu s kojom su ušli u sukob.

- Ni Vlada, kao ni Ministarstvo financija i Carinska uprava ne cijene carinike. Nezadovoljstvo je kulminiralo do krajnjih granica - dodao je Štorić.

U Carinskoj upravi ssvim druga priča. Tamo kažu:

“Upravo otvoreni dijalog, transparentna i intenzivna suradnja sa socijalnim partnerima, odnosno dijalog sa šest sindikalnih organizacija koje djeluju u Carinskoj upravi, među kojima i Carinskim sindikatom Hrvatske, doprinijeli su oblikovanju rješenja predloženih u Nacrtu Uredbe kojom se u pravilu predložilo povećanje razine materijalnih prava carinskih službenika, jer su se unutarnjim financijskim preraspodjelama i ostvarenim uštedama na rashodima poslovanja Carinske uprave, osigurala dostatna sredstava, što je u konačnici za većinu službenika značilo i mogući rast plaće.

Podrška sindikata

Potporu, tvrde u sindikatu, dobivaju sa svih krajeva Hrvatske. Dobili su je od Sindikata željezničara Hrvatske, Sindikata pravosudne policije te mnogih drugih radničkih organizacija i civilnih udruga.

- Nezavisni cestarski sindikat najavio je na našoj konferenciji da nas podupiru u svakom smislu, da će i oni ići s nama u štrajk - rekao je Štorić.

Prije najave o štrajku, kap koja je carinicima prelila čašu bile su dvije izmjene uredbe o koeficijentima koje izravno utječu na plaću u Poreznoj i Carinskoj upravi. Sporno im je na osnovi kojih kriterija se određuju dodaci.

- Usporedili smo te dvije uredbe i ne možemo vjerovati da Carinska uprava i Ministarstvo financija ponovno pokušavaju dio službenika koji su nositelji poslova ostaviti na istim razinama dok rukovodećem kadru podižu koeficijente i dodatke - rekao je prije mirenja Štorić.

Kao primjer navodi neto plaće na najnižoj razini, upravnog referenta. Referent sa 20 godina staža koji živi i radi u Zagrebu u Carinskoj upravi prima 3883 kune, a u Poreznoj 4488 kuna, otkrio nam je Štorić. Rukovoditelji, za koje se predlaže povećanje koeficijenata, u Središnjem uredu Carine imaju plaću od 8090 kuna, a u Poreznoj upravi od 9047 kuna.

- Mi ne tražimo da se ljudima u Poreznoj smanje plaće, ali barem pokušavamo podići svoje - napomenuo je Štorić koji je početkom srpnja upozoravao da će u špici sezone carinici blokirati granice ako se njihov status ne promijeni. Tada je izjavio:

“Mi još nismo sigurni da će do štrajka doći. Ali ako dođe, uspjeh je veći što je veća nanesena šteta.”

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 00:27