ZIMSKI PRAZNICI

BROJKA KOJA BI MOGLA BITI PRESUDNA Na skijanju čak 70.000 glasača, otkrivamo koliko njih je izvadilo potvrdu za glasanje izvan RH

 
 CROPIX

Kako god protekao drugi krug predsjedničkih izbora, sigurno je da će baza potencijalnih glasova 5. siječnja biti manja za najmanje 65 tisuća građana koliko će ih, prema procjenama koje je Jutarnji dobio iz turističke industrije, izbore dočekati, odnosno neaktivno ispratiti u nekima od poznatih europskih skijališta.

To je brojka do koje je Jutarnji došao uz pomoć turističkih agencija i putničkih udruga, koje su, na temelju informacija o prodaji aranžmana i iskustava iz dosadašnjih skijaških sezona, izračunale koliko bi potencijalnih glasova moglo propasti zbog apstinencije onog dijela glasača koji će biti na odmoru izvan domovine.

Gruba računica

U prvom skijaškom tjednu na skijanje bi moglo otići oko 110 tisuća građana; baza je to od 70 do 80 tisuća osoba s pravom glasa s obzirom na to da trećina otpada na djecu i maloljetnike koji nemaju pravo glasa. Može se očekivati da će neznatan broj “skijaša” u nedjelju svejedno pristupiti izborima: prema podacima Ministarstva uprave i Državnog izbornog povjerenstva, do zakonom propisanog roka za glasanje u inozemstvu uz pomoć potvrde prijavilo se 5095 birača koji će u to vrijeme boraviti izvan Hrvatske.

Najgrubljom računicom, oduzimanjem ovih 5 tisuća glasača s potvrdama za glasanje u inozemstvu od procijenjenih 70 tisuća “skijaša”, došli bismo tako do približno 65.000 otpalih glasova zbog godišnjih odmora.

Podsjetimo, u drugom krugu predsjedničkih izbora koji se održao u siječnju 2015., prema statistici Ministarstva uprave, broj birača s prebivalištem u RH koji su izvadili potvrde kako bi u vrijeme izbora glasali u inozemstvu bio je sličan današnjoj brojci.

Točnije, potvrdu je tada izvadilo njih 4876, dakle 219 manje nego danas.

Nije stoga neobično što SDP-ov kandidat za predsjednika Zoran Milanović od samoga početka kampanje Vladi i premijeru Plenkoviću javno zamjera što će drugi krug izbora pasti baš na prvi skijaški vikend. U njegovu timu očito su procijenili da bi im u slučaju tijesne bitke i taj korpus birača mogao biti iznimno važan.

SDP je, naime, kao dio predizborne strategije imao i uporno naglašavanje da je termin drugog kruga izbora problematičan.

Jasna poruka

Dapače, sam je Milanović nekoliko puta izjavio da je HDZ drugi krug izbora namjerno tempirao u vrijeme kad Hrvati odlaze na skijanje, vodeći se uobičajenom pretpostavkom da najveći dio skijaškog biračkog tijela naginje lijevo pa njihova odsutnost u drugom krugu izbora najviše odgovara upravo kandidatkinji s potporom HDZ-a.

Unatoč naporima u kampanji, s obzirom na broj Hrvata koji će i ove godine početak siječnja svejedno provesti na skijama, čini se da ta motivacijska kampanja nije imala veliki učinak te da je neznatan broj Hrvata koji će zbog sudjelovanja na izborima na koncu odustati od planiranog skijanja.

Takvom je zaključku sklon i politolog Višeslav Raos.

“Nema jasne empirijske potvrde da izostanak skijaša s glasanja može imati odlučujući utjecaj na ishod izbora, premda se može jasno reći da se radi pretežito o biračima lijevog centra, sa sjevera i zapada Hrvatske”, tvrdi Raos i napominje kako Milanovićeva kampanja da glasači odustanu od skijanja nije bila uspješna, odnosno da su od njegova poziva veći utjecaj na birače putnike imali štrajk učitelja i neodgovarajuće vremenske prilike.

Komunikolog Gordan Turković upozorava pak kako je tvrdnja da skijaši pripadaju lijevom spektru nedokazana i problematizira to što stožeri stranaka dosad nisu napravili ozbiljnije i detaljnije analize ovog biračkog tijela.

“Stožeri kandidata ne bi se trebali baviti glasačima skijašima nego onima koji su u zemlji. U tom smislu, zadatak Kolinde Grabar-Kitarović je maksimizirati rezultat u Dalmaciji i Slavoniji, a Zorana Milanovića onaj u Istri, kao i zadržati što veću razliku na području Zagreba”, ističe Turković i napominje da će metropola biti ključna za ishod izbora.

“U stožeru Grabar-Kitarović to su shvatili, a na društvenim mrežama ovih dana pojačano se ide s plaćenim oglasima upravo prema zagrebačkim biračima”, tvrdi Turković.

“To je rezultat manipulacije datumom izbora od strane HDZ-ove Vlade s ciljem da se dijelu hrvatskih građana onemogući izlazak na izbore i ostvarenje njihovog glasačkog prava”, komentar je koji su nam poslali iz stožera kandidata Zorana Milanovića.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. rujan 2024 22:33