NOVA PRAVILA

‘Aute i kamione moći će voziti i 17-godišnjaci, a mladi na autocesti smiju najbrže 90 na sat! Evo što se još mijenja...‘

Granicu za kamione treba smanjiti na 16 godina, kaže stručnjak s Prometnog fakulteta, jer smo sve stariji i neće ih imati tko voziti

Promet u Zagrebu

 Lucija Ocko/Cropix

Maloljetna osoba može voziti automobil i kamion uz pratnju sa 17 godina, mladi vozači na autocesti mogu voziti najvećom brzinom od 90 km/h, uvođenje B+ vozačke dozvole za vozače vozila težih od 1,8 tona, nakon napunjenih 60 godina života vozači moraju ići češće na liječničke preglede itd. Sve to u nacrtu je prijedloga dviju direktiva o vozačkim dozvolama i zabrani vožnje koje su prošlog tjedna predstavljene na Odboru za promet i turizam Europskog parlamenta.

Ako bi te direktive jednog dana bile usvojene, dodatno bi se postrožilo izdavanje vozačkih dozvola i kažnjavanje vozača. Cilj novih direktiva je smanjiti broj smrtnih slučajeva u prometu s 20.000, koliko ih je bilo prošle godine, na nulu do 2050. na razini Europske unije. Cilj se čini posve utopijski s obzirom na to da svi dosadašnji pokušaji da se znatno smanji broj smrtnih slučajeva nisu donijeli željene rezultate.

Kritike stručnjaka

Uime Odbora za promet i turizam pri Europskom parlamentu prijedlog direktiva ovih dana predložila je predsjednica Odbora za promet i turizam pri Europskom parlamentu iz redova Zelenih, Karima Delli. Ti prijedlozi se dijelom razlikuju od onih Europske komisije, a čim su prve naznake njezinih prijedloga procurili u javnost, izazvali su brojne kritike stručne javnosti.

Jedna od najvećih diskrepancija između prijedloga Karime Delli i Europske komisije je s koliko godina bi mlada osoba mogla početi voziti motorno vozilo. Delli želi zadržati sadašnju dobnu granicu od 18 godina za početak vožnje motornog vozila. S druge strane, Europska komisija predlaže da se ta granica smanji na 17 godina uz pratnju. I to ne samo za osobne automobile nego i za kamione. Komisija je na takav prijedlog potaknuta činjenicom da na razini EU nedostaje oko 400 tisuća vozača autobusa i kamiona.

Marko Ševrović, s Prometnog fakulteta u Zagrebu, tu bi granicu smanjio na 16 godina. "Ako mlade osobe sa 16 godina mogu upravljati brodicama, mogu i automobilima i kamionima. Mora se uzeti u obzir da je europska populacija sve starija i da se dobna granica za upravljanje vozilima mora smanjiti. U suprotnom, za nekoliko godina kamione i autobuse neće imati tko voziti", napominje Ševrović.

image

Karima Delli

Jean-sebastien Evrard/Afp

On je vrlo kritičan prema prijedlozima koje je iznijela predsjednica Odbora za promet i turizam pri Europskom parlamentu. Prema njezinu prijedlogu, mladi vozači, do 21. godine, po autocesti bi mogli voziti najvećom brzinom od 90 kilometara na sat. "Prije svega to je opasno za druge vozače. Osim toga, s jedne strane potiče se razvoj autonomne vožnje, automobila bez vozača, a s druge strane vozačima se uvode takve restrikcije. Koji je onda smisao razvoja autonomnih vozila?".

Delli također predlaže uvođenje B+ vozačke dozvole za vozače vozila težih od 1,8 tona, a mladi vozači bi ta vozila mogli voziti tek kada napune 21 godinu. Takav prijedlog argumentira se podatkom da sudari sa SUV vozilima imaju dvostruko veći rizik smrtnosti pješaka i da su mladi ljudi više izloženi smrtnosti na cestama. No, Ševrović napominje da sigurnosni aspekt nema utemeljenja u ovom prijedlogu. On napominje da su SUV automobili puno sigurniji, upravljivost im je puno bolja od ostalih, a zaustavni put im je daleko kraći.

Kazne za cijelu EU

Prema njegovu mišljenju, prijedlog da se mladim vozačima zabrani vožnja noću također nema utemeljenja. Što se tiče prijedloga da se uvede rok valjanosti vozačke dozvole od sedam godina za starije od 60 godina, pet godina za starije od 70 i dvije godine za starije od 80 godina, uz rigorozni liječnički prijedlog za svako produljenje, Ševrović smatra kako bi bilo bolje da se za starije osobe uvede obveza da koriste automobile sa sustavom automatskog kočenja, a češće produljenje vozačke dozvole treba uvesti za one koji nemaju automobile s tom opremom.

Prijedlozi EK uključuju i uvođenje digitalnih vozačkih dozvola i sustava koji će omogućiti diskvalificiranje vozača na razini cijele EU kad članica oduzme vozačku zbog prekršaja počinjenog na njezinu teritoriju. Ako vam u Hrvatskoj oduzmu vozačku zbog prebrze vožnje, nećete moći voziti ni u jednoj od zemalja EU. To bi pokrivalo teške prekršaje kao što su prekoračenje brzine, vožnja pod utjecajem alkohola ili droge te nanošenje teških tjelesnih ozljeda ili smrti kao posljedica bilo kojeg od navedenih prekršaja.

Mladi vozači u tri godine prouzročili 27 nesreća s poginulima

Mladi vozači u dobi od 18 i 19 godina prouzročili su u 2022. godini 9 prometnih nesreća s poginulim osobama i 450 prometnih nesreća s ozlijeđenima. U 2021. prouzročilili su 15 nesreća s poginulima i 469 s ozlijeđenima. U osam mjeseci 2023. godine prouzročili su tri nesreće s poginulima i 291 prometnu nesreću s ozlijeđenim osobama.

Tijekom 2022. poginulo je osam vozača ove dobne skupine, a 2021. njih 15. U osam mjeseci 2023. godine smrtno su stradala dva vozača ove dobne skupine, a koji su ujedno izazvali prometne nesreće.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. studeni 2024 07:17