Hrvatska je prije desetak dana dobila četiri ponude za borbene avione. Ponude su dale Švedska, SAD, Izrael i Francuska. Kako neslužbeno saznajemo, Hrvatska je od ponuditelja zatražila ponude za osam i 12 aviona. To je na tragu najava bivšeg ministra obrane Damira Krstičevića, koji je govorio kako bi Hrvatska mogla s Amerikancima za početak dogovoriti nabavku šest, a kasnije i kupnju još toliko novih aviona. Zahtjev za osam aviona potaknut je prije svega ekonomskim motivima i nije neuobičajen model nabavke.
Bugarska je u veljači s američkom tvrtkom Lockheed Martin sklopila ugovor o kupnji osam aviona F-16, blok 70/72 težak 1,256 milijardi dolara. Prema neslužbenim informacijama, za razliku od prošlog natječaja, ovaj put je Amerika iznimno zainteresirana da Hrvatskoj proda avion F-16 te će učiniti sve da Hrvatska, kao važan strateški partner, ima taj avion. Koliku cijenu je ponudila u svojoj ponudi zasad nije poznato. No naši sugovornici tvrde kako su tijekom ove godine vođeni intenzivni razgovori s američkim predstavnicima, tijekom kojih se razgovaralo i o konkretnim iznosima moguće ponude.
Tri godine
Tako je početkom godine u Zagrebu bio Charles Hooper, tadašnji ravnatelj američke Agencije za obrambenu sigurnosnu suradnju (DSCA). Prema riječima naših sugovornika, on je tada hrvatskim predstavnicima kazao kako bi SAD Hrvatskoj mogao ponuditi šest novih F-16, block 70/72, koji bi bili isporučeni u roku tri godine, a cijena bi im bila oko 700 milijuna dolara. U to bi bilo uključeno i školovanje pilota i tehničara, logistika, rezervni dijelovi.
Kad bi se ta cijena za 6 aviona analogijski primjenila na 12 aviona cijena bi iznosila 1,4 milijarde, a za 8 oko 930 milijuna dolara. Hooper je tada Hrvatskoj ponudio i rabljene grčke F-16, block 30/32. U jednoj ponudi oni bi bili modernizirani na blok 70/72, što bi koštalo oko 600 milijuna dolara, a bez dizanja na tu razinu, oko 500 milijuna dolara. No, kako saznajemo, Hrvatska je grčku opciju odbila, uz argument da nas zanima najmanje razina block 50/52. Prema našim informacijama, u travnju ove godine načelnik Glavnog stožera i supredsjedatelj vladinog Povjerenstva za odabir aviona admiral Robert Hranj u Bruxellesu se sastao s predstavnicima američke tvrtke Lockheed Martin.
Na tom sastanku su, prema našim informacijama, predstavnici LM-a hrvatskim predstavnicima kazali kako bi u slučaju kupnje aviona F-16, on Hrvatskoj mogao biti isporučen najranije za tri i pol godine nakon potpisa ugovora, ali ni to nije sigurno. Prema nekim procjenama, ugovor s odabranim ponuditeljem mogao bi biti potpisan najranije uoči ljeta sljedeće godine. Kako bi u takvom scenariju Hrvatska ostala bez borbenih aviona, jer MiG-ovima resursi istječu 2023. i 2024. godine, razgovaralo se o mogućnosti da do dolaska novih aviona u Hrvatsku, nekoliko rabljenih F-16 bude u sastavu HRZ-a.
Prošli natječaj
Izrael je Hrvatskoj dao ponudu za avione F-16 Barak, no tu nije riječ o istom avionu koji je Hrvatska umalo kupila prije dvije godine.
Naime, Izrael Hrvatskoj ne može prodati svoju opremu kojom su nadogradili američki F-16. Ukoliko bi se Hrvatska odlučila za izraelsku ponudu, s aviona bi se morala skinuti izraelska i ugraditi američka oprema. Na spomenutom sastanku u Bruxellesu, kako saznajemo, predstavnici LM-a obavijestili su hrvatske predstavnike da s Izraelcima razgovaraju o troškovima tog postupka, koji uključuje i prebacivanje aviona iz Izraela u SAD.
Kako neslužbeno saznajemo, prilikom predaje ponuda, u američkoj kuverti bio je troškovnik te operacije. Sugovornici nam tvrde kako je cijena skidanja postojeće i ugradnje nove opreme izuzetno visoka pa izraelska ponuda gotovo sigurno ne može biti na razini 500 milijuna dolara za 12 aviona, kao što je bila na prošlom natječaju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....