O da, zbilja je kasno što se dobar dio potrošača tek u pandemiji sjetio kako bi prije potpisivanja ugovora - trebalo dobro pogledati opće uvjete poslovanja.
Većina njih do ovoga je došla tek kad su izgubili novac, uslugu, nakon što im je odbijen povrat ili kad su umjesto novca odabrali voucher, a na kraju ostali doslovno bez svega navedenog.
Bilo je toga, naravno, i prije pandemije, ali u korona-godini dobar je dio pružatelja usluga nepravedno cijenu pandemije odlučio prebaciti na potrošača koji se potom nisu najbolje snašli u svojim zakonskim pravima, kao niti propisanim obvezama trgovaca.
S obzirom na to će razdoblje pandemije potrajati, Škrtica donosi kratki vodič sa savjetima na što paziti prilikom proučavanja općih uvjeta poslovanja (to je ono što vam u engleskim tekstovima obično bude označeno kao T&C), kao i podsjetnik da bi vam to uvijek trebao biti minimalni preduvjet prije sklapanja nekog posla.
- Za početak, prije nego što uplatite predujam ili cijeli iznos za neku uslugu, obavezno od trgovca zatražite da vam preda važeće opće uvjete poslovanja. Osim što ćete ih pažljivo pročitati od početka do kraja, u njima potražite bilo kakve reference na trenutnu zdravstvenu situaciju, posebno elemente koji bi mogli utjecati na vaš ugovor, booking, što god da je u pitanju.
- Većina tvrtki opće uvjete poslovanja ima objavljene na svojim stranicama, no ako ih ne možete pronaći, zatražite da vam pošalju kopiju prije sklapanja ugovora. Provjerite svakako da je to trenutno važeći primjerak i čuvajte ga u svojem elektroničkom sandučiću.
- Ne stidite se trgovca pitati da vam pojasni sve što je u općim uvjetima nejasno napisano ili što općenito ne razumijete. Preporuka je da to napravite pisanim putem kako biste, u slučaju nekih prijepora, mogli imati sačuvana sva pojašnjenja koja su vam trgovci dali.
- Ako opći uvjeti ne predviđaju odnosno ne definiraju situacije s povratom novca za slučaj zdravstvenih nepogoda kao što je korona-pandemija, trgovcu s kojim sklapate ugovor postavite sva pitanja koja vas zanimaju kako kasnije ne bi bilo nesporazuma. Neke od stvari koje možete pitati su:
Kakvu vrstu obeštećenja ću moći dobiti ako će zbog pandemije biti otkazana moja narudžba/rezervacija/dostava?
Imam li pravo na povrat novca i koliki udio ako zbog pandemije sam otkažem uslugu?
Je li moguće za uslugu platiti u ratama umjesto odjednom?
- U uvjetima poslovanja dobro provjerite tko je poslovni subjekt s kojim sklapate ugovor - odnosno, je li to kompanija putem koje, naprimjer, rezervirate putovanje ili je ona samo posrednik pa će se u tom slučaju na vaš ugovor primjenjivati opći uvjeti drugog subjekta? Ako je ovo drugo, tražite da vam posrednik proslijedi opće uvjete poslovanja subjekta u ime kojeg posreduje kako biste bili sigurni čijim pravilima ćete se morati prikloniti.
- Za sve odredbe koje vam se čine neobičnima, raspitajte se odnosno provjerite na internetu. Mnoge trgovine, nažalost, u uvjete poslovanja stavljaju odredbe koje su protuzakonite (recimo, skraćene rokove za reklamaciju, kraći rok za mogućnost jednostranog raskida ugovora za robu kupljenu online) pa to može biti znak da s poslovnim subjektom s kojim želite zaključiti posao nešto “ne štima”.
- Ako ćete informacije od pružatelja usluge dobivati putem telefona, naknadno ga zatražite da vam sve što vam je rekao potvrdi u e-mailu. U tom slučaju sačuvat ćete sve informacije koje ste dobili od strane trgovca, a to će vam biti od velike koristi u slučaju prijepora ili nesporazuma.
- Obavezno sačuvajte primjerak općih uvjeta koji je važio u trenutku kad ste rezervirali odnosno plaćali za neki proizvod. Ako su tada važeći uvjeti poslovanja podrazumijevali povrat novca, trgovac vam to pravo neće moći naknadno oduzeti bez vašeg pristanka, a to ćete dokazati uz primjerak općih uvjeta poslovanja tvrtke.
Imate prijedlog za Veliku škrticu? Pišite na Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....