REAKCIJA HAJDAŠ DONČIĆA

Ako BiH želi blokirati Pelješki most, Hrvatska neće graditi mostove na Savi

 Dragan Matic / CROPIX

Vlasti Bosne i Hercegovine ponovo žele zaustaviti početak gradnje Pelješkog mosta. Naime, tamošnji ministar prometa i komunikacija Slavko Matanović uputio je pismo hrvatskom ministru prometa Siniši Hajdašu Dončiću u kojem stoji da bi prije početka radova na mostu dvije zemlje morale postići bilateralni sporazum o primjeni UN-ove konvencije o pravu mora i razgraničenju na moru. Ministar Hajdaš Dončić jučer nam je kazao da nikakvo pismo od svojeg BiH kolege nije dobio te je oštro upozorio BiH vlasti da ne ucjenjuju Hrvatsku.

Kontrola prolaska

“Bosna i Hercegovina mora znati da mi držimo ključeve njene prometne povezanosti s Europom. Hrvatska se ne da ucjenjivati i ukoliko Bosna i Hercegovina ne bude kooperativna, neće se graditi mostovi preko Save kod Svilaja i Stare Gradiške.” Hajdaš ponavlja kako Hrvatska podržava europski put Bosne i Hecegovine, ali ne trpi ucjene i pritiske. “Ukoliko će nastaviti s ucjenama, Bosna i Hercegovina će u Europsku uniju ići preko Drine i Srbije, a ne preko mostova na Savi”, oštro je poručio vlastima u Sarajevu ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić.

Ministarstvo prometa BiH u svom priopćenju navodi da je ministar Matanović pozvao svog hrvatskog kolegu da Hrvatska hitno imenuje članove zajedničkog tima koje bi razgovaralo o primjeni konvencije. BiH je već ranije formirao svojim tim za pregovore. Ministar Matanović prije desetak dana bio je u Zagrebu na razgovorima s Hajdašem Dončićem gdje se među ostalim razgovaralo o gradnji mostova na Savi, ali i Pelješkog mosta. Matanoviću je tada prenijeto stajalište Hrvatske, a na što nije imao nekog prigovora.

Različiti stavovi

Ministar Hajdaš Dončić tvrdi kako za razgovore o primjeni UN povelje nema potrebe. Naime, u Studiji izvodljivosti, koja je nedavno prezentirana i kojom je utvrđeno da je most Pelješac najbolja veza za spajanje juga Hrvatske s ostakom zemlje, analizirana je i spomenuta UN-ova povelja te je zaključeno da njena primjena na ovom slučaju nema nikakve osnove. “Hrvatska povezuje svoj teritorij sa svojim teritorijem. Dakle, dva hrvatska teritorija i nema govora o potrebi primjene navedene povelje”, kazao nam je jučer ministar Hajdaš Dončić. On također podsjeća kako su dvije države još 2006. godine potpisale sporazum o minimalnim dimenzijama mosta. Tada je potpisano da najveći otvor mosta mora minimalno biti širine 200 metara te visine 55 metara. Prema sadašnjem projektu, raspon mosta je 268 metara, daleko više od minimalno dogovorene mjere. Mostovi preko Save kod Svilaja i Stare Gradiške su najkraća veza Bosne i Hercegovine s Hrvatskom i EU i stoga su iznimno važni za prometno povezivanje BiH. Most preko Svilaja dio je međunarodnog Vc koridora, a most kod Stare Gradiške se veže na autocestu koja vodi od Banja Luke. Hrvatskoj pak ti mostovi u prometnom strateškom smislu nisu toliko važni. Stoga nije ni čudno da su hrvatski dužnosnici već nekoliko puta upozorili BiH vlasti da bi mogli ostati bez oba mosta.

Pitanje prioriteta

Premijer Milanović je tako prije nekoliko mjeseci vrlo jasno poručio kako most kod Stare Gradiške nije prioritet za Hrvatsku, ali u slučaju da bude kooperativna oko granice, i Hrvatska će biti kooperativna oko mosta.

Za most Svilaj već je u nekoliko navrata poništen najtečaj za izbor izvođača radova i cijeli je projekt na čekanju. Kako saznajemo, Hrvatska oba projekta može kandidirati za financiranje iz EU fondova, ali kada ćemo to učiniti još nije poznato.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 09:30