SPAJANJE S MERCATOROM

Agrokor se mora riješiti 96 prodajnih mjesta

 Davor Pongračić/CROPIX

ZAGREB - Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) uvjetno je odobrila koncentraciju koja nastaje stjecanjem kontrole koncerna Agrokor nad slovenskim Mercatorom, a odobrenje između ostalog uključuje obvezu prodaje ili davanja u zakup 96 prodavaonica iz mreže Konzuma i Mercatora, izvjestili su čelnici Agencije na konferenciji za novinare.

Agencija je koncentraciju dopustila samo uz obvezu Agrokora da će ispuniti vrlo stroge i obuhvatne mjere i uvjete za otklanjanje negativnih učinaka koncentracije na tržišno natjecanje, kazao je predsjednik Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja Mladen Cerovac.

Riječ je o strukturnim mjerama u obliku dezinvestiranja uz precizno određene uvjete, te mjerama praćenja uvjeta poslovanja u obliku mjera ponašanja Agrokora prema dobavljačima, a osobito prema dobavljačima Mercatora-H.

Dezinvestiranje podrazumijeva prodaju, raskid ugovora o zakupu ili davanje prodajnih mjesta u dugoročni zakup (na najmanje 10 godina, bez mogućnosti prijevremenog otkaza), a ta prodajna mjesta Agrokor ne može ponovo otkupiti ili uzeti u zakup prije isteka roka od pet godina.

Agrokor se tako obvezao na području Hrvatske dezinvestirati ukupno 96 prodavaonica iz kombinirane mreže Konzuma i Mercatora, čiji ukupni prihod čini gotovo 60 posto prihoda Mercatora-H iz 2012.

Ta se mjera prije svega odnose na grad Zagreb i Zagrebačku županiju, gdje je Konzum i prije koncentracije bio tržišni lider. Stoga će Agrokor na području Zagreba dezinvestirati 26 prodajnih mjesta, a 19 na području Zagrebačke županije. U još 13 županija ukupno će biti dezinvestirano 51 prodajno mjesto, kazao je Cerovac.

Rok za dezinvestiranje je šest mjeseci od dana preuzimanja kontrole nad Mercatorom, istaknuo je Cerovac.

Agrokor već po zaprimanju rješenja Agencije, dakle, prije preuzimanja kontrole nad Mercatorom može započeti s traženjem tzv. unaprijed poznatog kupca spremnog na preuzimanje prodajnih mjesta.

Kupac ne smije biti osoba povezana s Agrokorom ili Mercatorom ili članovima njihovih uprava.

U slučaju da za pojedina prodajna mjesta postoji više kvalificiranih ponuđača, prednost će imati neposredni konkurent na tržištu koji ponudi veću cijenu ili ponuđač za stjecanje više prodavaonica.

Prodaju ili zakup Agrokor mora ponuditi po razumnoj cijeni, a to je cijena koja se ne smatra bagatelnom, odnosno ne ukazuje na osnovanu sumnju na sklapanje štetnog ugovora u smislu odredaba Kaznenog zakona.

Prodajna mjesta koja ne uspije dezinvestirati u danom roku od šest mjeseci, Agrokor će ponuditi na prodaju ili davanje u zakup objavom javnog oglasa.

U slučaju objektivne nemogućnosti prodaje ili davanja u zakup, Agrokor može u roku od tri mjeseca po isteku roka za dezinvestiranje promijeniti namjenu prodajnih mjesta.

Kao krajnju mjeru, sva prodajna mjesta koja nisu prodana, dana u zakup ili prenamjenjena za drugu djelatnost, Agrokor mora zatvoriti u roku od mjesec dana od isteka roka za promjenu namjene i ne smije ih ponovo otvoriti prije isteka roka od pet godina, kazao je Cerovac.

Kako samo strukturne mjere dezinvestiranja nisu dostatne za ograničavanje dodatnog jačanja kupovne moći Konzuma na maloprodajnom tržištu, Agrokor se obvezao i na prihvaćanje mjera praćenja ponašanja čija je svrha zaštita dobavljača Mercatora-H i mogućnost ulaska i/ili širenja konkurencije na policama Konzuma.

To uz ostalo podrazumjeva i obvezu Agrokora da u Konzumovim hipermarketima i supermarketima, kroz najmanje tri godine od stjecanja kontrole nad Mercatorom, omogući najmanje trojici konkurenata u segmentima proizvoda u kojima tvrtke Agrokora imaju visok tržišni udjel (iznad 40 posto), izloženost njihovih proizvoda na 30 posto police, i to pod uvjetima koji nisu lošiji od onih koje Konzum odobrava konkurentima u svojoj prodajnoj mreži.

Provedbu mjera nadgledati će povjerenik kojeg će AZTN imenovati na prijedlog Agrokora, fizička ili pravna osoba koja nije personalno ni kapitalno povezana sa sudionicima koncentracije.

Kako je istaknuo Cerovac, provedbom mjera za uklanjanje negativnih učinaka ove koncentracije neizravno se postižu i pozitivni učinci na tržišno natjecanje i interese potrošača.

Naime, u određenoj mjeri se omogućava ulazak odnosno širenje ponude konkurencije na policama Konzuma u odnosu na ključne proizvode tvrtki iz sastava Agrokora, a prodajom ili zakupom velikog broja prodajnih mjesta ograničava se tržišna snaga novog subjekta te se konkurentima Konzuma koji mogu preuzeti ta prodajna mjesta omogućava da povećaju svoj tržišni udjel i prisutnost na tržištu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 00:11