![Oleg Butković, Andrej Plenković, u pozadini David Sopta](https://static.jutarnji.hr/images/slike/2025/02/03/k_36171145_640.jpg)
Prevladavajući uzročnik koji je doveo do pomorske nesreće jest nepotpuno razumijevanje izvedbe i tehničkih karakteristika sustava pramčane rampe posade, što je posljedica nepostojanja uputa i podrobnijih informacija o pripadajućem hidrauličkom sustavu pramčane rampe, zbog čega posada nije bila u cijelosti upoznata sa sposobnostima, ograničenjima i povezanim rizicima prilikom rukovanja rampom. To bi bio najznačajniji od ukupno 15 kontributivnim čimbenika kako ih, u svom završnom izvješću, naziva Agencija za istraživanje nesreća.
Agencija time u potpunosti s posade skida odgovornost za jednu od najvećih pomorskih nesreća u suvremenoj Hrvatskoj u kojoj su život izgubila tri pomorca, a jedan je teško ozlijeđen. Agencija, kao neovisno tijelo osnovano nakon pristupanja Hrvatske Europskoj uniji u svojim istragama utvrđuje uzrok nesreće i izdaje sigurnosne preporuke i pouke s ciljem njihovog sprječavanja u budućnosti i ne utvrđuje ničiju kaznenu ili prekršajnu odgovornost, za razlike od ministarstva koje podnosi prekršajne prijave i Državnog odvjetništva koje će odlučivati o kaznenoj odgovornosti.
Iz Agencije zaključuju da je njihovom sigurnosnom istragom utvrđeno da se nekontrolirani pad rampe dogodio u okolnostima dok se rampa nalazila podignuta u krajnjem gornjem položaju pri čemu je hidraulički sustav podizanja i spuštanja rampe bio isključen, a rampa neosigurana mehaničkim sredstvima. Međutim, istovremeno je istraga utvrdila kako članovi posade broda „Lastovo“ nisu bili odgovarajuće i u cijelosti upoznati s funkcionalnostima pramčane rampe i pripadajućeg hidrauličkog sustava pomoću kojega se rampa podiže i spušta.
PROČITAJTE VIŠE Ministarstvo: Odgovorni su Sopta i zapovjednik!
Za potpuno razumijevanje okolnosti nastanka ove pomorske nesreće potrebno je, naglašavaju nam iz Agencije, uzeti u obzir sve čimbenike, odnosno pročitati izvješće u cijelosti. Njihovo završno izvješće na više od 130 stranica analitički razlaže i pojašnjava nalaze o glavnim uzročnicima ove tragedije kakvu Jadrolinija ne pamti. Ozbiljnost kojom su pristupili govori i činjenica da su na kraju svog završnog izvješća izdali 15 sigurnosnih preporuka, od kojih se čak 12 odnosi na Jadroliniju, a tri na Hrvatski registar brodova. Oni će u roku tri mjeseca morati izvijestiti Agenciju o provedbi i implementaciji sigurnosnih mjera.
Iz izvještaja zvuči gotovo nevjerojatno da na trajektu koji je dnevno plovio na zahtjevnoj ruti usred sezone nisu postojale upute za rukovanje rampom čije se podizanje i spuštanje odvijalo na tri mjesta na brodu. Također, smatraju istražitelji Agencije, nesreći je doprinijelo i neoznačavanje rampe kao kritičkog brodskog sustava, zajedno s nedostatkom metodologije po kojoj se takvi sustavi identificiraju.
Lastovo, trajekt proizveden 1969. godine, nije imao namjenski svjetlosni indikator i zvučni alarm na zapovjednom mostu koji pokazuju da su vrata zatvorena i da su uređaji i oprema za osiguranje i zatvaranje ispravno postavljeni. Na cijelom brodu korištena su samo tri VHF primopredajnika bez dodatne opreme koja bi olakšala komunikaciju u uvjetima kada se rampom rukuje s više različitih i udaljenih mjesta na brodu.
PROČITAJTE VIŠE Pratite uživo reakcije na izvještaj Ministarstva
Pregledu brtve pramčanog vizira, tijekom koje se i dogodila nesreća, nije prethodio radni sastanak ni procjena rizika, niti je korištena lista provjere. Ali, zaključuju istražitelji Agencije, same brodske procedure i procjena rizika sustava upravljanja sigurnošću nisu dovoljno jasne i funkcionalne sadržajem, strukturom i međusobnom povezanošću. Agencija dovodi u pitanje i činjenicu da su na takvom brodu u formaciji bila samo dva časnika. Zbog niza sigurnosnih propusta, Jadroliniji je Agencija izdala 12 sigurnosnih preporuka. U prvoj od njih Agencija kompaniji „Jadrolinija“ preporučuje osigurati da se operativni postupci za rukovanje, zatvaranje i osiguranje sustava oplatnih vrata, izrađeni prema specifičnostima tehničke izvedbe sustava, nalaze na brodovima i da su postavljeni na odgovarajuća mjesta upravljanja. U drugoj se preporuci Kompaniji „Jadrolinija“ preporučuje osigurati da članovi posade budu upoznati s postupcima ispravnog rukovanja, zatvaranja i osiguranja oplatnih vrata u redovnim operacijama i u izvanrednim okolnostima, prema specifičnostima tehničke izvedbe na pojedinom brodu. Nadalje se Jadroliniji preporučuje da na brodovima koji to ne posjeduju, poput „Lastova“, treba ugraditi namjenski svjetlosni indikator i zvučni alarm na zapovjedničkom mostu i ostalim bitnim točkama kojima se indicira da su oplatna vrata zatvorena.
Agencija nije propustila preporučiti „Jadroliniji“ i opremanje članova posade dostatnim brojem prijenosnih VHF komunikacijskih uređaja s pripadajućom osobnom opremom (slušalice koje omogućuju komunikaciju u bučnoj atmosferi, futrole, ekstenzije mikrofona i sl.) kako bi se osigurala učinkovita interna komunikacija i koordinacija među članovima posade u izvršavanju operativnih zadaća na brodu. Ovo su samo neke od preporuka. Agencija je izdala i jednu sigurnosnu pouku koja se tiče svih brodovlasnicima, brodarima, kompanijama, klasifikacijskim društvima i pomorcima, a kako se više nikad ne bi dogodilo da posadi broda nisu na brodu dostupne pisane upute za rukovanje i održavanje brodskih sustava, uređaja i opreme, nužne kako bi se osiguralo njihovo ispravno i sigurno korištenje od strane brodske posade, napominjući da takve upute trebaju biti napisane na radnom jeziku broda u obliku i na način razumljiv članovima posade. Potrebno je da namjensko upoznavanje s brodskim sustavima, uređajima i opremom bude usklađeno s uputama proizvođača, odnosno da barem odražava njihovu stvarnu tehničku izvedbu. Očito da ova pouka proizlazi iz zatečenog na trajektu „Lastovo“.
Iz ovog izvještaja ostaje gorak zaključak da se očito morala dogoditi ovakva strašna tragedija da bi se naš najveći putnički brodar, nekada ponos i flotom i upravljačkim kadrom, morao upozoravati od strane Agencije koja se bavi istraživanjem nesreća o nečemu što bi trebalo biti temeljno u poslu kojim se bavi: kako osigurati sigurnost putnika i posade. O tome se očito, malo brinulo, premda su sindikati na to često proteklih godina upozoravali.
Izvješće Agencije u cijelosti možete pročitati niže:
Završno izvješće by Jutarnjiredakcija on Scribd
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....