TKO DRMA U BAHRAINU

Hrvati u Formuli 1: Zizi Gregurek i Mladen Jergović vode F1

Zagrepčanin je na Arapski poluotok doletio u prvom razredu, odsjeo je u najraskošnijem apartmanu, a od njegova izvještaja ovisit će i ocjena FIA-a

Kad starter danas označi početak utrke u Sakhiri za Veliku nagradu Bahraina, pokrenut će se ne samo 24 bolida u ludoj utrci za naslov najboljeg pilota na svijetu, već i poslovna mašinerija. Ona samo na pistama i u boksovima vrijedi na godišnjoj razini između tri i četiri milijarde dolara. To je novac koji se direktno vrti oko najluđeg sportskog cirkusa na svijetu. Kad bi se računala i sva popratna industrija koja prati Formulu 1 brojke se vrtoglavo multicipliraju. Kriza s kraja 2008. uzdrmala je i Veliki cirkus. Redom su odlazili Honda, Toyota, na koncu i BMW. Od Renaulta je ostalo samo ime.

Veliki Ferrari predvodio je bunu i prijetio paralelnim prvenstvom..., ali na kraju do kraha nije došlo. Mnogi su ovom sportu tijekom prošle godine predskazivali urušavanje, no F1 je opstala.

Ostala je bez Flavia Briatorea, ali i bez Maxa Mosleya. Britanskog odvjetnika iz fotelje i prvog čovjeka FIA-e nije srušio ni naci-seksi skandal, ali glave su mu došli interesi koji stoje iza F1. Mosley je otišao, ali njegova ostavština pokazuje rupe. Umjesto 13 momčadi koje je on izabrao, u Bahrainu ćemo vidjeti njih 12. Formula je ponovno podijeljena na bogate i siromašne, no, na Arapskom poluotoku 24 pilota odigrat će uvertiru sezone koja bi po svemu sudeći mogla biti bogatija od svih dosadašnjih. Čak četiri svjetska prvaka, nova pravila, novi sustav bodovanja..., mogli bi stvoriti neizvjesnost nakon koje će drama od prije dvije godine na kraju sezone u Brazilu biti kamilica.

Schumi digao dionice

Mnogo je očekivanja u Velikom cirkusu, no, glavni dobitak već je izvučen. Veliki povratak Michaela Schumachera najbolje je što se moglo desiti uzdrmanom prvenstvu. Nakon tri godine apstinencije sedmerostruki svjetski prvak odlučio je zamijeniti propetog konjića srebrnom strijelom. Sa startnim brojem tri u momčadi Mercedes GP Petronas krenuti će jedan od najbogatijih sportaša današnjice. Nijemac koji je debitirao još daleke 1991. na VN Belgije svojom je odlukom utrostručio vrijednost dionica F1. Nije nikakva tajna kako je comeback legende, koja ima čak 91 pobjedu u Velikom cirkusu, začepila usta svima onima koji su ovom sportu predviđali crne dane. U sjeni ovog događaja prošle su i brojne druge važne promjene u F1 koje su se događale proteklih mjeseci. Za nas je svakako zanimljivo što ćemo u samom vrhu F1 ove sezone imati dva nova Hrvata.

Zrinko Zizi Gregurek, nakon što je pomogao Jeanu Todtu da se domogne mjesta čelnika FIA, najveće svjetske automobilske asocijacije, popeo se na njen vrh. Nakon što je počašćen titulom desne ruke Jeana Todta za F1, pred koji ga je dan Francuz imenovao ambasadorom. Već u Sakhiri će Zizi Gregurek biti No.1 Velikog cirkusa, sa svim ovlastima Jean Todta da rukovodi natjecanjem, prima izaslanstva, državnike i čuvene osobe...





On je taj koji će napisati i konačno izvješće automobilističkim bogovima o svim detaljima, o uspjehu, o problemima, o najsitnijim detaljima koji su pratili VN Bahraina. Zizi Gregurek putovat će prvim razredom Singapure Airlines prema Zaljevu, odsjest će u šeikovskom apratmanu koji ima više od 300 četvornih metara, saunu, bazen i sve ostala čari u kojima privilegiju imaju uživati jedino članovi kraljevskih obitelji i ekstremno bogatih pojedinaca. Nakon Bahraina glavni tajnik Hrvatskog auto i karting saveza već ima rezerviranu kartu 25. ožujka za Australiju. U Melbourneu će se održati druga po redu utrka F1, a i na trećoj u Sepangu, Malezija, Zizi Gregurek, bit će prvo ime. Zagrepčanin, rođen 1954. postao je siva eminencija i zbog prisnih odnosa s obitelji Ecclestone, koja svake godine u njegovoj hrvatskoj marini parkira luksuzni brod tijekom obaveznog ljetovanja hrvatskom obalom. Upravo od izvješća Zizi Gregureka ovisi s kojom će ocjenom odjel FIA-e zadužen za sport ocijeniti utrku. U rukama zagrebačkog dečka ovisi jesu li organizatori utrka F1 položili ili ne.

Ove je godine važnu ulogu trebao imati i Mladen Jergović. Mjesecima je stručni komentator HTV-a najavljivao aktivnu ulogu ove godine u F1. Bio je to ambiciozno zamišljen projekt ulaska prve američke momčadi koja je trebala probuditi interes bogate Amerike za Formulom 1. Bio je to ujedno i taktički potez velikog šefa F1 Bernija Ecclestonea. Svojevrsna reakcija na bijeg Honde, BMW-a i Toyote. Lukavi Ecclestone aktivirao je bivše suradnike i dao im jasan zadatak. Jedan od njih bio je i završeni student Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu. Upravo na krilima te ideje Mladen Jergović prometnuo se u jednog od promotora američke ekipe. Igrao je toliko dugo dok veliki mag F1 nije prikupio dovoljan broj onih koji su bili spremni platiti chip za sudjelovanje u oktanskoj karti pokera i koji pri tome ne devalviraju natjecanje. Igrao je sve do trenutka dok se nisu našli oni koji su spremni uživanje u F1 i pošteno platiti.

I Jergović i Stefanović out

Prva američka momčad koja je trebala unijeti revoluciju i koju je zastupao Zagrepčanin s dugogodišnjim stažem u boardu Ecclestonea, pretvorila se u balon od sapunice. Jean Todt, svjestan problema novih momčadi, napravio je presedan i uveo dozvolu izostanka na tri utrke tijekom sezone, ali ni to nije moglo pomoći američkoj momčadi. Nakon što je postalo jasno da USF1 nema ni sponzora, a ni bolid, Ken Anderson povukao je očajnički potez. Zatražio je odgodu. Pokušao je dozvolu za ulazak u elitno društvu produljiti za 2011., no, FIA nije spremna na ustupke. Sudbina USF1 momčadi je zapečaćena.

Mladen Jergović tako će i dalje ostati samo komentator na HRT-u. Ništa bolje sreće nije bio Zoran Stefanović. Srpski biznismen odradio je rundu pregovora s Andersonom, ali bez uspjeha. Vlasnik momčadi Stefan GP pokušao je od Amerikanaca preuzeti ulaznicu u F1, ali dogovor nije uspio i nakon što je FIA objavila konačnu listu. Sve nade u nastup ove sezone pale su vodu, a balkanska družina priliku će morati potražiti druge godine.

Stefanović je u međuvremenu već poslao kontejner s materijalom kojeg je otkupio od Toyote u Bahrain na prvu utrku i dogovorio angažman Jacquesa Villeneuva. Po nekim navodima drugo mjesto bilo je rezervirano za Kazukija Nakajimu. No, dok Stefanović izvan Srbije sa svojom tvrtkom Amco kotira visoko (navodno je izradio neke od dijelova za raketu Ariane 5, a za Formulu Ford projektirao mjenjače), u njegovoj domovine smatraju ga šarlatanom i prevarantom koji nema novaca za platiti struju ni najam prostora u kojima je smještena njegova tvrtka u Beogradu. Ni Philip Zepter pred koju godinu nije imao drukčiju priču pred koju godinu, no on je danas itekako važan u svijetu F1, a i biznisa.





Button brani naslov

Kako god, FIA je objavila konačnu listu momčadi koje će sudjelovati u predstojećoj sezoni F1 na kojoj nema USF1, ali ni Stefan GP momčadi.

Ovogodišnja Formula 1 mogla bi biti iznimno zanimljiva. Osim novih protagonista tu su i novi piloti, nove momčadi i nova pravila. Ispisan je scenarij za burnu sezonu. Hoće li Jenson Button, sadašnji svjetski prvak odoljeti svim izazovima, posebice Michaelu Schumacheru, hoće li gledanost biti najveća, ima li razloga za strah za sudbinu Velikog cirkusa te mogu li nove momčadi uhvatiti ritam? Brojna su pitanja koja se nameću pred otvaranje ovogodišnje sezone, no jedina je istina kako će se najmanje dvije milijarde žitelja našeg planeta u 19 navrata, od Bahraina 14. ožujka, pa sve do VN Abu Dabija 14. studenoga, redom nedjelja pitati tko je najbrži čovjek današnjice. (Surađivali: Sven Stažić i Marijan Projić)

NAJBOLJE PLAĆENI VOZAČ U 2010.

ostaje Kimi Raikkonen koji ne vozi (30 milijuna eura)

Lista plaća za 2009.

1. Kimi Raikkonen 30,420.000 eura

2. Lewis Hamilton 12,170.000 eura

3. Fernando Alonso 10,140.000 eura

4. Nico Rosberg 5,740.000 eura

5. Felipe Massa 5,400.000 eura

6. Jarno Trulli 4,390.000 eura

7. Sebastian Vettel 4,050.000 eura

8. Mark Webber 3,710.000 eura

9. Jenson Button 3,380.000 eura

10. Robert Kubica 3,040.000 eura

11. Heikki Kovalainen 2,360.000 eura

12. Nick Heidfeld 1,890.000 eura

13. Timo Glock 1,350.000 eura

14. Giancarlo Fisichella 1 milijun eura

15. Sébastien Buemi 1 milijun eura

16. Rubens Barrichello 670.000 eura

17. Jaime Aguersuari 330.000 eura

NAJIMUĆNIJI IZ SVIJETA UTRKA

MILIJARDERI

1. Bernie Ecclestone & obitelj 3,900.000.000 USD

2. Mansour Ojjeh 1,300.000.000

MULTIMILIJUNAŠI

3. Paddy McNally 410,000.000

4. Ron Dennis 287,000.000

5. Michael Schumacher 285,000.000

6. Frank Williams 188,000.000

7. David Richards 135,000.000

8. Luca Montezemolo 102,000.000

9. Flavio Briatore 100,000.000

MILIJUNAŠI

10. Eddie Jordan 99,500.000

11. Jacques Villeneuve 91,000.000

12. Patrick Head 82,000.000

13. Willi Weber 81,000.000

14. Gerhard Berger 65,000.000

15. Ralf Schumacher 44,000.000

16. David Coulthard 42,000.000

17. Mario Illien 41,000.000

18. Peter Sauber 40,000.000

19. Paul Stoddart 38,000.000

20. Rubens Barrichello 35,000.000

Slavica je out

EOff shore kompanija Bambino i dalje je formalno pravno jedna od najvećih tvrtki koja rukovodi F1. Na čelu joj je Slavica Ecclestone, no njen ju je bivši suprug nakon rastave udaljio iz oktanskog biznisa

Jean Todt i Nick Craw

Eprva su dva imena najveće svjetske automobilističke asocijacije. Omaleni Francuz bio je zapamćen kao uspješni šef Schumacheru u Ferrariju i uvelike je zaslužan za njegov povratak

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 06:21