'PEPPER SPREJ'

CVATE POSAO HRVATSKOG BIZNISMENA 'Svi su ludi za mojim proizvodom, nakon napada u Parizu i Kölnu prodao sam 20.000 doza!'

Njemački policajci davali su mi sugestije i patentirao sam doze koje će biti neupotrebljive ako dođu u ruke prosvjednika
 Dušan Miljuš

Ono što su Ženeva i Frankfurt za ljubitelje automobila, modne pista Milana i Pariza za modu, ili Barcelona za novitete iz svijeta tehnologije, to je Nürnberg za ljubitelje i proizvođače oružja, odjeće i obuće za lov ali i slobodno vrijeme. IWA Outdoor Classics ove je godine okupila od 4. do 7. ožujka 1455 izlagača iz 120 zemalja (osim Hrvatske, a prisutni su Slovenija, Bosna i Hercegovina, Srbija koju tradicionalno najreprezentativnije zastupa kragujevačka Crvena Zastava). Za sajam se registriralo 45.000 poslovnih posjetitelja, a najveći europski summit ljubitelja lova, aktivnosti u prirodi i zaštite zauzimao je površinu od 95 tisuća četvornih metara u 10 paviljona. Svi prijavljeni posjetitelji prošli su sigurnosne provjere, a na sajam nisu bili dobrodošli mlađi od 18 godina. Po broju izlagača najzastupljeniji su bili Nijemci, slijede potom SAD i Italija. Respektabilni prostor i broj izlagača pripao je izlagačima iz Češke, koju tradicionalno predstavlja “Češka zbrojevka”, potom Austrija, Italija, Francuska, Poljska, Belgija, Nizozemska, Velika Britanija i Švicarska.

Hrvatsku na IWI uglavnom prezentiraju zastupnici stranih tvrtki kojima je to prilika da obiđu poslovne izlagače, pasionirani lovci, ljubitelji oružja, dok je manje profesionalaca iz vojske i policije, iako IWA sve više nudi opremu i oružje za policiju i vojsku, a posebno specijalne jedinice.

Osim kroz posjetu, Hrvati su ipak prisutni na sajmu i kao respektabilni proizvođači, a jedan od njih je i Branko Vidović iz Malscha, grada s 14 tisuća stanovnika, 15 km južno od od Karlsruhea, u pokrajini Baden-Württemberg, jedan od četiri proizvođača suzavaca, popularnijih pod nazivom “pepper sprej”.

Kinezi su jeftiniji

Posljednjih mjeseci njegova tvrtka KKS-produkte ne stigne isporučiti tražene doze ovog samoobrambenog sredstva, a prodaja je naglo krenula nakon što se doznalo za napade migranata u novogodišnjoj noći na žene kod kölnske katedrale. S Vidovićem smo razgovarali u njegovu neveliku izložbenu prostoru. Dolaze mu partneri iz cijele Europe, Kine, Mongolije.

- Samo u posljednja tri mjeseca u Njemačkoj, Austriji, Poljskoj, Švicarskoj i Francuskoj prodali smo 200.000 doza suzavaca. Ja to objašnjavam kao posljedicu terorističkih napada u Parizu, a nakon što se doznalo za napade na žene u Kölnu nismo stizali isporučivati kolika je bila potražnja. Sad se situacija nešto stabilizirala - priča nam Vidović. Kineski “pepper sprejevi” dvostruko su jeftiniji nego njegovi, ali kaže da to njemu nije problem. Čak štoviše, za iduću godinu već je patentirao svoj izum zahvaljujući primjedbama policajaca, a planira i graditi novi pogon jer je već kupio dvije tisuće četvornih metara zemljišta.

“Suzavac je beskoristan ako zakaže ventil ili pumpica i to je presudno, kad prodajete kvalitetnu robu onda se to i cijeni. A znate, ono Made in Germany još ima utjecaja kod kupaca. Korisne su mi i primjedbe i sugestije korisnika. Tako su policajci s kojima sam razgovarao rekli da im je problem kad im demonstranti otmu dozu sa sprejom pa onda njih počnu špricati suzavcem. Ja sam strojobravar pa sam smišljao kako onemogućiti takvu situaciju, i smislio sam posebni osigurač kojim će ukoliko se policajcu otme suzavac, ovaj biti neupotrebljiv. To sam i patentirao i bit će spremno za sljedeću godinu”, priča nam Vidović.

Sajam na kojem je prisutan najviše zbog kontakata s kupcima, sve se više udaljava od lova i svih vrsta industrije vezane uz lov, a sve se više militarizira. Primjećuje to Vidović, ali i Ivo Kubašek, direktor prodaje Lovca, i njegov kolega iz tvrtke Željko Hržica, puškar. Sve manje je posjetitelja u tradicionalnim zelenim i maslinastim lovačkim odorama, a sve više nabildanih mladića u sve popularnijim “kaki” maskirnim odorama. Među posjetiteljima je i zamjetan broj njemačkih policajaca, od kojih mnogi za posjet IWI dobivaju slobodan dan.

Sve više sukoba u svijetu, Afganistan, Sirija, Ukrajina, Libija, svi svjetski ratovi i krize preslikavaju se i u svijetu biznisa s oružjem.

“Sjećam se kad sam ja preuzeo tvrtku KKS 2000. godine, promet nam je bio oko 50.000 eura godišnje, a sad je oko dva milijuna eura”, kaže Vidović.

Njegov život uspješna je priča hrvatskog “gastarbajtera”. Vidović je iz mjesta Lepajci kod Krapine, kao 23-godišnjak je upoznao sadašnju suprugu Snježanu koja je s roditeljima već živjela u Njemačkoj.

Branko je brao jagode

“Radio sam u krapinskom Jedinstvu. I kad sam već došao u Njemačku, prvih 360 tadašnjih maraka zaradio sam berući jagode i to je bilo više nego moja plaća. I kad smo se oženili, s obzirom da sam strojobravar, osim u građevinskoj tvrtki u kojoj sam radio, dopunski sam radio i u KKS-u. I s obzirom da je vlasnik bio sve stariji i nije imao nasljednike, 2000. godine ponudio mi je da otkupim tvrtku. Imao sam nešto ušteđevine. Bio je to rizik, ali kupio sam tvrtku. Stalno sam unapređivao proizvodnju, želio sam biti najbolji u tom poslu”, kaže Vidović.

- Poslovni partneri često se iznenade kad me zateknu u pogonu u trenirci, a ne u uredu u odijelu i kravati. Ali, ja volim biti u pogonu - priča nam Vidović.

Svjestan je da se njegovi sprejevi koriste i kao obrana od životinja, zbog čega često negoduju njihovi zaštitnici, ali njemački zakon dopušta da se ti sprejevi prodaju i za samoobranu. Jer, kako objašnjava Vidović, u trenutku kad ste izloženi napadu imate ga pravo upotrijebiti. O samoj tehnologiji proizvodnje “pepper spreja” sve traženijeg na tržištu kaže:

“Uvozim koncentrat čilija iz Indije i onda mu dodajem ulja, etilni alkohol. Proizvodim i gel, imam svoje recepture”, smije se Vidović. No, kaže kako je proizvodnja kontrolirana i kako je cilj “pepper spreja” učinkovito onemogućiti napadača. U prodaji ga, kaže, ograničavaju jedino propisi embarga.

“Bilo je zainteresiranih iz Irana, Iraka koji su htjeli kupiti moje sprejeve, ali ih u te zemlje nisam mogao izvoziti zbog odluke njemačkih vlasti”, objašnjava.

U međuvremenu zaposlio je još nekoliko mladića iz istočne Slavonije koji su ujedno i pojačali lokalni rukometni klub. Vidović je nekad igrao lijevo krilo u lokalnom nogometnom klubu i s ponosom pokazuje fotografije utakmice s veteranima Barcelone. Nogomet je bio i ostao njegov hobi, a u posao s proizvodnjom i prodajom suzavca uvodi i sina Adriana i kći Kristinu.

“Ona radi u jednom hotelu, a i Adriana odmah nisam zaposlio kod sebe. Neka malo osjete druge poslove, kako bi mogli bolje cijeniti rad u našoj tvrtki”, smije se Vidović.

Među tisućama izlagača, iako je sve izraženija militarizacija, oprema i oružje za policijske i vojne potrebe, lovačko oružje još uvijek plijeni finoćom izrade, specijalnim gravurama, posebnim obradama drveta koje se koristi za izradu kundaka lovačkih pušaka. Kao i u mnogočemu u dizajnu prednjače Talijani, posebice poznata talijanska tvrtka Beretta, koja nudi sve, od puške do kožne ili neoprenske navlake, lovačke odjeće. No, oni dubljeg džepa, a ima među njima ima i hrvatskih kupaca, obavezno posjećuju štandove “ferlaških puškara”, malih oružničkih manufaktura u austrijskoj Koruškoj, nedaleko od granice sa Slovenijom. Kraj je to još od srednjeg vijeka poznat po kovačnicama u kojima su se izrađivali viteški oklopi, a razvojem oružja razvile su se puškarnice, gdje se tradicija prenosila s koljena na koljeno do današnjih dana. Jedna od njih je i ona Johanna Fanzoja, koji je bio osobni puškar Josipa Broza Tita, ali koji je i mjesecima radio pušku koju je skupina prijatelja za 50. rođendan darovala ruskom predsjedniku Vladimiru Putinu, strastvenom lovcu, s ugraviranim zlatnim grbom Moskve.

Sve je poslovna tajna

Kao i prije devet godina njegova kći Danijela vadi iz vitrine lovačku pušku po cijeni od 30.000 eura. Primjerak u specijalnoj kutiji, koji već i reprezentativnom kutijom svjedoči da je riječ o izuzetno vrijednom primjerku, već je prodan, o čemu svjedoči crvena ceduljica “sold”.

“Za koliko”, pitamo puškaricu iz Verlacha.

“To je poslovna tajna. Kao i kupac?”

“Ipak, je li cijena šesteroznamenkasta u eurima”, pokušavamo dobiti odgovor.

“Više od cijene najskupljeg Mercedesa”, tajanstveno je otkrila naša sugovornica i vratila se potencijalnom kupcu koji je želio isprobati nekoliko primjeraka. Kad smo podignuli fotoaparat, brzo je skinuo bedž sa svojim podacima i predao ga muškarcu s kojim je došao do Fanzojeva štanda.

Nekoliko takvih pušaka tog proizvođača hrvatska je policija oduzela svojevremeno od umirovljenog generala Vladimira Zagorca koji je na popisu oružja imao više od stotinjak primjeraka dugih i kratkih cijevi. Do sutra, štandove sajma u Nürnbergu na kojem je prisutno 1455 izlagača posjetit će više stotina tisuća posjetitelja.

Hit ovogodišnjeg sajma proizvodi su za samoobranu, o čemu svjedoče i Vidovićevi poslovni rezultati. Terorizam koji ima veliku cijenu za posljedicu ima i veliki biznis. Osim tradicionalnih sajmova oružja i vojne opreme, to potvrđuje i IWA, sajam koji je ove godine zabilježio rekordan broj izlagača i posjetitelja u 43. godini održavanja. Porast prodaje lovačkog oružja, sve veći interes za samoobrambeno oružje i oruđe pokazuje kako u svijetu u kojem je policija sve više zaokupljena rješavanjem pitanja javne sigurnosti, građani brigu o vlastitoj sigurnosti sve više uzimaju u vlastite ruke.

Termovizija i za fotoamatere

Nekoliko tvrtki izložilo je dodatke za fotoopremu koja amaterski fotoaparat pretvara u termovizijsku kameru s vrlo impresivnim mogućnostima snimanja u potpunom mraku. Iako zasad prije svega ciljaju na kupce iz redova vojske, policije, sigurnosnih službi i zaštitarstva, kao i profesionalnih fotografa, za očekivati je da će za koju godinu i ta vrsta opreme dostići cijene pristupačne većem broju kupaca. Uz sva moderna čuda tehnika špijunaže, za one koji su uvijek željeli biti “tajni agenti, James Bondovi”, dolazi još jedna hi-tech igračka.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. rujan 2024 06:50