UGOVOR S IRAČANIMA

'CROBUS SAM SANJAO 20 GODINA, A SAD MI JE DONIO POSAO OD 2,1 MILIJARDU KUNA' Pavo Zubak samo za Nedjeljni

U sljedećih pet godina iz tvornice u Sesvetskom Kraljevcu za Irak će biti otpremljeno 2000 autobusa. No, iza spektakularnih brojki kriju se godine truda i pokušaja tijekom kojih je ovaj poznati hrvatski poduzetnik često bio na rubu prave katastrofe

Ozbiljan biznis ne da nije sprint, ne da nije maraton, nego je dupli Ironman i još te protivnici tope dok plivaš, guraju s bicikla i pretrčavaju u finišu maratona. Pavo Zubak nedavno je predstavio prvu liniju svojih luksuznih putnih autobusa Crobus. Predstavljen je i sjajan posao koji su sklopili s iračkom tvrtkom Džerba-Co i Ministarstvom industrije, razvoja i prometa. U idućih pet godina prodat će čak 2000 svojih autobusa, a posao je vrijedan 2,1 milijardu kuna.

Bilo je to prvi put da je Pavo Zubak, osnivač grupe Auto Zubak, najjači hrvatski trgovac automobilima, zaista dobro prošao u medijima. Cijeli tjedan hrvatska je javnost slavila poduzetnika koji je u depresiji našeg gospodarstva u Sesvetskom Kraljevcu uspio proizvesti dobar i sofisticiran proizvod i pored konkurenata kao što su MAN, Volvo, IVECO i Mercedes prodati ga na vanjskom tržištu za nekoliko milijardi.

Tretman koji je gospodin Zubak dobio u medijima bio je miljama daleko od onih nekadašnjih priča o njegovoj otmici i ranjavanju mačetom, ismijavanja zbog superskupog blindiranog Audija za Tuđmana koji je potpuno zakazao na prezentaciji, daleko od uzbune koja je pratila njegovu kupnju Večernjaka, zaista najgori Zubakov poslovni potez koji ga je stajao imidža, i miljama daleko od izvještaja o njegovu uhićenju 2000. kad su ga priveli pod sumnjama za utaju poreza od kojih se Zubak u javnosti mogao obraniti jedino tako što je zakupio stranicu oglasa u novinama, sve zato što je Račan mislio da će mu Zubak reći za koga je zapravo kupio Večernji, ali mu na kraju nije imao što reći.

Neki novi Zubak

Čovjek koji je u tvornici autobusa u Sesvetskom Kraljevcu ponosno predstavio svoj životni projekt više kao da nije “taj Zubak”, a neće se baviti ni time je li ikada trebao biti. Cijeli jedan ekonomski model je propao u globalnoj financijskoj krizi, automobilska industrija stišala se zbog pada kupovine auta, Tuđmana se danas slabo spominje, neki od aktera famoznih hrvatskih javnih nabava na kojima je i Auto Zubak radio velike poslove sada su u zatvoru, a Pavo Zubak je u hrvatskoj javnosti konačno dobio svoje priznanje kao poduzetnik.

Pavo Zubak voli napominjati da je po definiciji proizvođač, a ne trgovac. Još je njegov otac, kako priča, u Bosanskoj Posavini proizvodio mlinove za žito, sijačice i kopačice, a on sam je proizveo autodizalicu koju danas čuva kao muzejski primjerak. Ali kao poduzetnik uvijek će ići za dobrim poslom, u njegovu slučaju za trgovinom, turizmom i uslugama. Grupa Auto Zubak Crobus je počela razvijati 2006., ali o proizvodnji autobusa razmišljaju već 20 godina. Automehaničara iz Sesvetskog Kraljevca poslovno je lansiralo zastupstvo Volkswagena i Audija koje je Zubak, dotad njihov ovlašteni serviser i prodavač, preuzeo 1993., a šest godina kasnije postao je ekskluzivni zastupnik svih Volkswagenovih vozila nakon što je Hrvoje Petrač izgubio Audi.

Zubak do danas radi s Nijemcima. Njegov proboj kroz dramu hrvatskog poslovnog ekosustava bio je postojan. Dobro je prolazio 90-ih, kad se dobrim instinktom i socijalnom vještinom moglo doći u poziciju za velike zarade, posebno u poslovima s državom. Bez obzira na dobre odnose s tadašnjom vlasti, Zubak se nije uklapao u klasičan profil tadašnjih biznismena.

Paralelno s prodajom automobila razvijao je druge poslove. Kako je prema sredini 2000-ih u Hrvatskoj zasutoj kreditima prodaja auta rasla, Zubak je svoje profite sve više reinvestirao u usluge. Trgovci autima ne žive samo od marži. Kad se sve zbroji, one i nisu tako velike, zato cijene automobila i nisu pale koliko se očekivalo kad je izbila kriza. Slično pružateljima telekom usluga kad prodaju mobitele, trgovci automobilima plasiraju vozila kako bi njihove vlasnike vezali za ono što nazivaju postprodajom, za cijeli niz usluga koje će trebati nakon što kupe auto. Zubak danas pokriva klijente kroz cijelu njihovu vozačku karijeru, doslovno od prvog sata vožnje do zadnjeg automobila koji će voziti.

Prvi planovi

Počelo je sa servisima za aute, posebnim uslugama poput dostave vozila sa servisa, mogućnosti plaćanja od kuće, proširilo se na rent-a-car, upravljanje voznim parkovima, na tehničke preglede i posredovanje u osiguranju, uložili su 50 milijuna kuna u Centar sigurne vožnje i osnovali Auto management centar, kojim su namjeravali izazvati HAK-ov monopol na pomoć na cesti. AMC nije uspio kao ni njihov ulaz i divlju liberalizaciju tržišta taksija iz koje su se brzo povukli, damper Cammeo je propao, a nekadašnji monopolist Radio Taxi Zagreb pobijedio, ali grupa Auto Zubak održala je dovoljno jake prihode i profite da započne proizvodnju autobusa, svoj najambiciozniji biznis dosad. Pavo Zubak objašnjava da bi s time počeo još davno, ali je tehnologija bila takva da su se autobusi morali proizvoditi u skupim, velikim tvornicama.

- Danas se autobusi proizvode u malim serijama, a proces je sličan proizvodnji aviona ili brodova, dakle kombinacija visoke tehnologije i ručne proizvodnje, a nama to odgovara - kaže.

Pokazalo se, međutim, da proizvesti autobus u Hrvatskoj graniči sa znanstvenom fantastikom, bila je to epska borba s birokracijom više nego s tehnološkim izazovima i igra živaca i volje.

(...)

Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju Nedjeljnog Jutarnjeg

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 12:04