Četrdeset godina star zrakoplov AN-2, oznake BKA, pod rednim brojem 204 u hrvatskom registru civilnih zrakoplova, ušao je u 11 godinu sporenja između osječkog Geodetskog zavoda d. d. i države. Za potrebe obrane Republike Hrvatske bio je mobiliziran od 1. kolovoza 1991. do 10. travnja 1994. Njima su dostavljani lijekovi, streljivo, ali su bili poznati i kao “bojler” bombarderi. U takvom tipu zrakoplova 2. prosinca 1991. godine u Otoku pokraj Vinkovaca poginuli su prvi hrvatski zrakoplovci, članovi osječkog Samostalnog zrakoplovnog voda piloti Marko Živković i Mirko Vukušić, te padobranci Ante Plazibat i Rade Griva.
Usvojena žalba
Upravo uoči desete godišnjice sporenja osječke tvrtke i države Visoki trgovački sud Republike Hrvatske donio je presudu kojom je odbio tužbu osječke tvrtke da joj se zrakoplov preda u prvobitnom stanju kakav je bio prije 1. kolovoza 1991., kad ga je mobilizirala Hrvatska vojska. Odbijen im je i zahtjev da im se plati 9,193.898,40 kuna izmakle dobiti. S kamatom od 2003. godine do isplate to bi iznosilo oko 22 milijuna kuna, koliko im je dosudio prvostupanjski sud. Republika Hrvatska žalila se Visokom trgovačkom sudu. U žalbenom postupku koji je okončan povoljno po državu, pred Visokim trgovačkim sudom zastupalo ju je zagrebačko Županijsko državno odvjetništvo.
Antonov koji je nakon mobilizacije bio vlasništvo Republike Hrvatske vraćen je tvrtki koja je bila prednik osječkog Geodetskog zavoda, koji ga je stekao 2003. godine kupnjom cjelokupne imovine jednog stečajnog dužnika. Međutim, prijašnja tvrtka koja je u međuvremenu završila u stečaju, nakon što joj je mobilizirani zrakoplov vraćen, opet ga je vratila državi radi popravka te joj dopustila da ga i dalje koristi. U međuvremenu zrakoplov više nije tehnički ispravan za letenje. Visoki trgovački sud međutim smatra da država nije odgovorna za to, nego da ga je koristila primjereno pravu za koje je vjerovala da joj pripada.
Josip Klobučar, umirovljeni pilot Geozavoda, na tom Antonovu letio je i prije i tijekom rata prevozeći sanitetski materijal i ranjenike iz Požege, Cerne i Osijeka za Zagreb, a osječka poljoprivredna avijacija nekad je imala desetak zrakoplova na kojima je letjelo više od 20 pilota.
- Zadnji put vidio sam taj Antonov prije desetak godina u Zrakoplovno-tehničkom Zavodu u Velikoj Gorici. Koliko se sjećam, bio je na nosu, u jako lošem stanju i ne znam gdje je trenutno - kazao nam je umirovljeni pilot koji je s navedenim zrakoplovom imao više od 500 letova.
Što se tiče odbijanja naknade za izmaklu dobit, Visoki trgovački sud smatra kako Geodetski zavod tijekom desetogodišnjeg postupka nije dokazao osnovanost svog zahtjeva.
Nisu podastrli dokaze
Nije dokazao konkretno ugovorene poslove koje bez Antonova AN-2 ne bi mogao obaviti ili bi ih obavio u manjem opsegu, uz veće troškove ili da su mu izmakli neki poslovi. Sve to, smatrao je drugostupanjski sud, Geodetski zavod d. d. bio je dužan dokazati. S obzirom na to da nije u letnom stanju, Antonov AN-2, iako ga navodi hrvatski registar civilnih zrakoplova, samo je formalno letjelica jer je već godinama prizemljen zbog tehničke neispravnosti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....