LETJELI NA PROSLAVU

MISTERIOZNI PAD HELIKOPTERA S PODUZETNIKOM I TAMBURAŠIMA NA PUTU ZA MACOLU Zašto je zapravo pala letjelica na A1 kod čvora Prgomet?

Dobro je i što helikopter nije pao na neko od vozila na cesti koja vodi do priključnog čvora Dalmatine. Unatoč šoku, muzičari su autom prebačeni do Korenice na proslavu koju je organizirao poznati lički ugostitelj.
 Vojko Bašić / CROPIX

Malo tko se sjeća pada helikoptera Robinson R44 u rujnu 2012. godine na autocestu A1 kod čvora Prgomet osim sudionika nesreće među kojima su bili poduzetnik i tamburaši, a tri godine od misterioznog pada u kojem srećom nitko nije ozlijeđen Agencija za istraživanje zrakoplovnih nesreća utvrdila je da je helikopter bio 100 kilograma teži od dopuštenog maksimalnog limita.

Helikopter tvrtke Helimax u vlasništvu Vlahe Marića potpuno je uništen. Tada 53-godišnji pilot helikoptera, kao zaposlenik Helimaxa, dobio je zadatak prevesti dvije osobe od Prgometa do Korenice.

Horizontalni let

No umjesto dogovorena dva putnika, na mjesto polijetanja došle su tri osobe, a s obzirom na to da je helikopter registriran za četiri osobe, pilot je procijenio da može primiti i trećeg putnika. I pogriješio. Osim trećeg čovjeka, u helikopteru su se iznenada našli i harmonika, cerada, kotači te torba s alatom i sve je to uzrokovalo situaciju u kojoj “helikopter nije mogao lebdjeti bez utjecaja zemlje ili letjeti na minimalnim brzinama”.

Stoga je nakon odvajanja od tla, nekih pola metra iznad zemlje, počeo horizontalni let da postigne progresivnu brzinu potrebnu za penjanje, no na brzini od 30 kt pojavilo se upozorenje “low RPM”. “

U tom je trenutku helikopter bio prenisko i preblizu raskrižju gdje su prolazili auti i gdje je bio semafor, i pilot nije mogao povećati broj okretaja rotora (spuštanja kolektivne palice) pa je iskoristio inerciju helikoptera s ciljem kratkotrajnog povećanja visine i preskakanja prepreke na raskrižju. No pao je na tlo, helikopter se zanio i prevrnuo na lijevi bok.

Valjana dozvola

Do nesreće je došlo zbog pada broja okretaja rotora u fazi dobivanja progresivne brzine za prelazak u penjanje”, stoji u izvješću Agencije za zrakoplovne nesreće. Pri padu helikopter je lijevom skijom, koja se slomila, udario o tlo i zabacio u desnu stranu. Lopatice glavnog rotora su udarile u okolno drveće, a helikopter se okrenuo i zaustavio na lijevom boku na neravnom tlu.

Pilot je isključio dovod goriva i prekidače napajanja električnom strujom, otvorio desna vrata i pomogao putniku na lijevom sjedalu da napusti helikopter, a putnici sa zadnjih sjedala sami su izašli van. Ubrzo su na mjesto nesreće pristigli Hitna pomoć, vatrogasci i policija.

Pilot je imao valjanu dozvolu komercijalnog pilota helikoptera. U svojoj letačkoj karijeri letio je u vojsci na helikopterima SA-341 i Mi-8, zatim kao komercijalni pilot na helikopterima EC-145 i BK-117 te u konačnici na helikopteru Robinson R44. Do dana nesreće imao je oko 2500 sati naleta na raznim tipovima helikoptera, od toga 100-tinjak sati naleta na spornom Robinsonu R44. Prva mu je to zrakoplovna nesreća, a zahvaljujući njegovu letačkom iskustvu nitko nije ozlijeđen.

No računica je jasna: ukupna poletna težina helikoptera je 1189 kg, prazan helikopter težak je 760 kg, a pilot, putnici i gorivo u oba spremnika bili su teži od 520 kg. Dakle, 100-tinjak kilograma viška od maksimalne poletne težine.

Iskusan pilot

Unatoč nesreći i pretrpljenom šoku, putnici iz helikoptera - Tonči Kurilj Jabuka, Jasmin Kovač i Ivica Bućan - stigli su na kraju automobilom u Korenicu na proslavu koju je organizirao najpoznatiji lički ugostitelj, Željko Orešković Macola. Letjelica je trebala sletjeti na Macolino imanje u povodu proslave gradnje prve drvene kuće iz njegova novog proizvodnog pogona.

Kako je tada za Jutarnji list ispričao Kurilj, od ozbiljnih ozljeda zapravo ga je spasila harmonika.

- Zanijelo nas je i pali smo. Elise su radile i udarale u zemlju pa nas je još dva puta okrenulo. Ispao sam van, a na mene se naslonio helikopter. Srećom, između nas se našla harmonika i to me spasilo - ispričao je Tonči Kurilj Jabuka, koji je sjedio do pilota za kojega je i tada ustvrdio da je iskusan te da nije mogao utjecati na tijek događaja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. studeni 2024 17:10