OSUĐEN NA 6 GODINA

Detalji sa suđenja vozaču ‘autobusa smrti‘: ‘Čuo sam neko lupanje, okrenuo se i izgubio smjer...‘

Općinski sud u Brodu osudio ga je zbog izazivanja prometne nesreće sa smrtnim posljedicama iz nehaja na šest godina zatvora

Autobus u kojemu je poginulo desetero ljudi i osuđeni vozač

 Danijel Soldo/vlado Kos/cropix

- Jako mi je žao što je došlo do svega. Izražavam duboku sućut obiteljima poginulih i stradalih. Putovali smo iz Frankfurta prema Prištini. Moj kolega vozio je do Ulma, a od Ulma do Salzburga sam vozio ja pa onda dalje do Hrvatske opet kolega. Za to vrijeme ja sam se odmarao, odnosno spavao sam u autobusu tijekom puta. Po ulasku u Hrvatsku napravili smo pauzu od pola sata. Popili smo kavu i krenuli prema Kosovu.

Tijekom vožnje sam se osjećao dobro, no u jednom trenutku začuo sam neko lupanje iza. Okrenuo sam se nazad i izgubio smjer kretanja. Više nisam mogao balansirati autobusom i došlo je do nesreće. Nisam se osjećao umorno i bio sam svjestan svega, ispričao je u svoju obranu vidno potreseni Dugagjin L. (53), vozač autobusa smrti u kojemu je lani u srpnju na autocesti kod Slavonskog Broda u slijetanju s kolnika život izgubilo deset osoba, dok ih je 39 bilo ozlijeđeno, od toga 11 teško.

image

Vozač autobusa Dugagjin L. (53)

Damir Krajac/CROPIX

Općinski sud u Slavonskom Brodu osudio ga je zbog izazivanja prometne nesreće sa smrtnim posljedicama iz nehaja na šest godina zatvora te mu naložio plaćanje 45.680 kuna troškova koji obuhvaćaju obdukcije preminulih, prometno-tehničko te sudsko-medicinsko vještačenje, popravak, ali i ležarinu autobusa, branitelja po službenoj dužnosti, analize krvi i mokraće te sudski paušal. Obitelji oštećenih su pak upućene u parnicu sa svojim imovinsko-pravnim zahtjevima.

Prema optužnici, Dugagjin L. se 25. srpnja 2021. oko 6.15 sati, vozeći autobus Setra S431DT kosovskih nacionalnih oznaka po desnoj kolničkoj traci A3, lakomisleno smatrajući da neće doći do ugroze drugih sudionika u prometu, okrenuo prema stražnjem dijelu autobusa odakle je čuo buku, tako da više nije mogao pratiti prometnu situaciju ispred sebe kao niti pravac kretanja autobusa. Stoga nije na vrijeme primijetio da autobus prelazi preko prometne trake u zaustavni trak i dalje preko travnate bankine, nego je tek kad je udario u smjerokazni stupić skrenuo lijevo i zakočio, ali došlo je do zanošenja autobusa i prevrtanja kod mjesta Sibinj. Kolnik je bio suh, asfalt hrapav i čist bez vidljivih oštećenja i udubljenja. Ograničenje je bilo 130 km/h, a on je vozio 99 km/h.

image

Autobus u kojemu je poginulo desetero ljudi

Vlado Kos/CROPIX

I dok su neki od ispitanih putnika spavali u vrijeme slijetanja s kolnika te imaju samo riječi hvale za vozača jer su rado putovali autobusom za Njemačku dok je on vozio, jedan od putnika, koji je sjedio na zadnjem sjedištu i bio u to vrijeme budan, rekao je da je prije prevrtanja autobus dva ili tri puta skrenuo lijevo pa desno. Drugi putnik je otkrio kako je, prije nego što je zaspao, vozaču otvorio Red Bull.

Ozljede koje su zadobili preminuli, pa i njegov kolega suvozač, stravične su. Iz nalaza vještaka Marcela Marcikića iščitava se da je najčešći uzrok smrti putnika bilo nagnječenje pluća i srca, a potom i ozljede mozga.

Prometno-tehnički vještak Darko Konjević utvrdio je da je vozač vozio 99 km/h te nakon skretanja udesno preko prometnog zaustavnog traka za vozila u nuždi udario prvo u smjerokazni stupić. Prema vještaku, tragovi vožnje po travnatoj površini od 29,1 metar ukazuju da je izostala reakcija vozača kočenjem ili skretanjem u uvjetima neposredne opasnosti. Nakon udara vozač je skrenuo ulijevo i zakočio pa je došlo do zanošenja autobusa i njegova prevrtanja.

Iz kombiniranog pshijatrijsko-psihološko-neurološkog vještačenja proizlazi da je moguće da je vozač autobusa ušao u stanje iscrpljujućeg umora zbog dugog boravka za upravljačem vozila te da su zbog toga oslabile njegove psihičke funkcije. Ostavljaju i mogućnost "pojavljivanja smetnji pažnje, koncentracije i vožnje po tipu automatizma bez razmišljanja". Ujedno vještaci ističu i da su se mogle pojaviti "tjelesne manifestacije poput napetosti u glavi, boli u vratnoj kralježnici, vrtoglavice te osjećaja da cesta 'ide prema vozaču', odnosno da je cesta stalno ravna, a što se pojačava u ranim jutarnjim satima kad se spava najčvršćim snom".

- Mogla je postojati svijest o jakom umoru kao i svjesnost da zbog umora može zadrijemati i izgubiti vlast nad upravljačem te tako ugroziti sigurnost prometa - zaključuju vještaci u svojem kombiniranom vještačkom nalazu.

Inače, osuđeni vozač je otac dvoje djece, a u poduzeću Deva Tours, prema vlastitim navodima, primao je plaću od 400 eura uz dodatke troškova puta. S obzirom na to da je osuđen na više od pet godina, ostaje u istražnom zatvoru do pravomoćnosti presude nakon čega će biti upućen u neku od kaznionica na odsluženje kazne.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. studeni 2024 09:48