SPLIT - Jako Andabak kaže da ne želi biti Roman Abramovič, ali želi investirati u Hajduk. Najveći dioničar Hajduka, koji je već investirao 14 milijuna kuna, najavljuje da je spreman s grupom partnera preko zajedničke tvrtke Naprid bili uložiti još oko 80 milijuna kuna.
Ulaganje na duge staze
Ulaganje u nogomet donosi velik rizik. Ni u bogatim europskim državama, gdje se vrti puno veći novac, investicije u nogometne klubove ne donose dobit. Jasno je to Andabaku koji ovu investiciju gleda dugoročno.
- Na kratke staze bilo kakva investicija u nogomet ne može se isplatiti. Međutim, jedan promišljen i dobro organiziran projekt u Hajduku morao bi dugoročno dati rezultate na financijskom i sportskom planu. Hajduk je jedan od najprepoznatljivijih brendova u Hrvatskoj, to je klub velike tradicije i golema potencijala - ističe Andabak.
On je već prezentirao svoju ideju razvoja Hajduka. Drži da se klub mora orijentirati na proizvodnju igrača jer postoji široka baza talenata, a mladim nogometašima treba osigurati stručan rad i adekvatnu infrastrukturu.
Najbolji primjer Hajduku može biti Dinamo koji je pod Zdravkom Mamićem ustrojio učinkovitu omladinsku školu koja svake godine proizvodi igrače koji se za velik novac prodaju u inozemstvo. Posljednjih godina Dinamo je prodao nogometaša u vrijednosti oko 100 milijuna eura, a Hajduk nije ni blizu takvoj zaradi.
Klub bi trebalo i udomiti
Infrastruktura je jedan od osnovnih preduvjeta. Zbog toga je Andabak inicirao ideju o gradnji Hajdukova nogometnog kampa u Dugopolju, ali je gradonačelnik Željko Kerum otklonio tu mogućnost, smatrajući da bi Hajduk svoj dom trebao dobiti na nekoj drugoj lokaciji u Splitu. Međutim, ta ideja nije se dosad pomaknula s mrtve točke.
Uz privatne vlasnike, Hajduk bi trebao biti efikasniji u poslovanju, a njihov bi novac financirao razvojne projekte. Hajduk se ni dosad nije izravno financirao iz gradskog budžeta (samo 1,5 milijuna kuna za omladinsku školu), nego od sponzora i prodaje igrača.
Privatni vlasnici bolje će se brinuti o vlastitim investicijama, a iako postoji bojazan da bi se Hajduk mogao pretvoriti u poligon za preprodaju nogometaša, takav model značio bi da vlasnici rade u korist vlastite štete. Jer, novac uložen u dionice kluba mogu vratiti samo u slučaju rasta vrijednosti kluba.
To znači da Hajduk moraju učiniti sređenim, bogatijim i uspješnijim ne samo na hrvatskoj, nego i na europskoj sceni. Hajduk bi trebao živjeti od prodaje nogometaša, ali i igrati u Europi, što je velik izazov za buduće vlasnike.
Italija i Francuska
U talijanskom su nogometu gazde mnogih velikih klubova medijski eksponirane i slavne osobe poput igračkih zvijezda ili trenera. Silvio Berlusconi je poduzetnik i premijer te simbol Milana, a Massimo Moratti je bogati naftaš, ali i zaštitni znak Intera. Filmski producent De Laurentiis je bio poznat po špageti-vesternima, ali je slavu stekao i kao vlasnik Napolija. Uglavnom, tu se radi o “igračkama bogataša”. No, postoji i druga strana medalje - klubovi koji su prije desetak godina kotirali na burzi. Juventus je tu tranziciju relativno dobro preživio, dok su, primjerice, Lazio i Roma, formirani kao dionička društva, zbog lošeg poslovanja dolazili i na rub bankrota.
Francuski klubovi su privatizirani 80-ih i 90-ih godina prošlog stoljeća. Jedan od posljednjih je Lille koji je prešao u privatne ruke 1998. kad je njegov trener bio sadašnji Dinamov “coach” Vahid Halilhodžić.
Danas najuspješniji francuski klub je Lyon koji vodi Jean-Michel Aulas. Taj uspješni informatičar ima 34 posto dionica, a klub je kupio 1987. godine. Aulas je od prosječnog drugoligaša napravio klub koji vlada francuskim nogometom te je ušao u društvo desetak najbogatijih klubova Europe. Prema istraživanju magazina Forbes, vrijednost Lyona procjenjuje se na oko 250 milijuna eura. Prošlu godinu Lyon je zavšio s minusom od 35 milijuna kuna, a u boljim vremenima Aulas je znao od dividende inkasirati oko 600.000 eura.
Iz prošlosti pamtimo primjer Marseillea koji je najveće uspjehe postigao kad je bio u rukama Bernarda Tapiea.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....