Jesu li utakmice HNL-a i Lige prvaka sportski događaji od općeg nacionalnog interesa i mogu li se vratiti na kanale koji su dostupni svim gledateljima u Hrvatskoj?
Želite li gledati HNL ili utorkom Ligu prvaka, za početak morate biti pretplatnik HT-a i korisnik MAXtv-a, a onda za pojedine utakmice i vlasnik Sportskog Plus paketa. Ili, ako vas povremeno zanima tek poneki dvoboj po izboru, primjerice “el clásico”, uslugu Pay-Per-View platit ćete 30 kuna.
Agencija je nepravilnosti na tržištu uočila s dobrim zakašnjenjem od godinu i pol dana, budući da je domaća nogometna liga na digitalnu platformu preselila još u srpnju 2011. Ono što iz njihovog priopćenja više zbunjuje jest bacanje HNL-a i Lige prvaka u istu košaru, odnosno stavljanje eurokupova u kontekst “smanjenog izbora za potrošače na mjerodavnom tržištu”. Legendarni komentator Božo Sušec, danas osoba zadužena za program Arena Sporta Hrvatska, upozorava na to pogrešno tretiranje sadržaja koji se ne mogu jednako okvalificirati.
Gledanost glavni faktor
- U Europskoj zajednici, čiji Hrvatska još nije dio, ali se prilagođava njezinim propisima, postoji regulativa prema kojoj sportski događaji od općeg nacionalnog interesa moraju biti na televizijama s nacionalnom koncesijom. Utakmice reprezentacije spadaju u tu kategoriju, ali ne i Liga prvaka - ističe Sušec.
Ne samo Liga prvaka, nego i utakmice HNL-a! Prema odluci Vijeća za elektroničke medije, domaće nogometno prvenstvo nije na popisu značajnih događanja. Potpredsjednik Vijeća Ernest Strika napominje da je općenita praksa u Europi za gledatelje “zaštititi” samo događaje koji su doista od nacionalnog interesa.
- To su najveća natjecanja i utakmice reprezentacija u nacionalno važnim sportovima. HRT je svih ovih godina naviknuo gledatelje na utakmice HNL-a pa se stvorio dojam da to mora biti dostupno svima. Popisi značajnih događaja stalno se revidiraju u svim zemljama i mora se dobro obrazložiti zbog čega bi neki događaj bio od posebnog interesa. Gledanost je pritom najmjerodavniji faktor - otkriva Strika.
Njegove riječi potkrepljuju primjeri iz najjačih nogometnih liga. Britanski Sky Sports i BT, čiji se kanali plaćaju, prošle su godine u rekordnom dealu otkupili trogodišnja prava na prijenos Premier lige za tri milijarde funti, dok javna televizija BBC ima pravo samo na “higlightse”.
Liga prvaka nije gratis!
Za tržište je potpuno otvorena i Liga prvaka. U sporazumu Europske komisije i Uefe stoji da se pri prodaji prava za prijenos Lige prvaka nastoji balansirati između besplatnih televizijskih kanala i onih koji su dostupni na plaćanje. No, ukoliko se prava ne uspiju prodati “free” postajama u određenom roku, ona mogu ekskluzivno završiti na nekoj pay-per-view televiziji. Samo su u četiri zemlje, uostalom, utakmice LP-a trenutno potpuno besplatne, dok su u većini ostalih, kao i u Hrvatskoj, prava podijeljena. Božo Sušec je zbog bogatog televizijskog iskustva dobro upućen u ovu problematiku.
- Model na kojem funkcioniraju Hrvatski Telekom i Arena Sport već je dugo poznat u svijetu i primjenjuje se u mnogim zemljama. Pa naravno da će netko tko je skupo platio televizijska prava nastojati zadržati ekskluzivitet - zaključuje Sušec.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....