CHRIS GRAYTHEN Getty Images Via Afp
ŠOU U ‘GRADU GRIJEHA‘

Uskoro se pale zelena svjetla neviđenog spektakla u Vegasu, Amerikanci već spremaju novi plan

Formula 1 i Las Vegas moraju "kliknuti", a postavljeni su brojni temelji da se to na kraju i dogodi
Piše: Andro PolićObjavljeno: 18. studeni 2023. 20:16

Viva Las Vegas! Simbolično će poručiti oktanski cirkus na asfaltu "grada grijeha". Kič, glamur, neonska svjetla, buržoazija i ples stotina milijuna dolara: Formula 1 i Las Vegas ovog će vikenda ponovno "razmijeniti zavjete". Ishod bi trebao biti neviđeni spektakl na četiri kotača, u kojemu će najbrži svjetski vozači papučice gaziti u podnožju blještavih hotela i kockarnica, ali i u zaleđu Sfere, građevine koja se posljednjih tjedana kristalizirala u nedodirljivi sinonim tehnoloških dostignuća.

- Bit će to dosad najveći šou na Zemlji - optimistično je prognozirao Guenther Steiner, šef momčadi Haas, s čijim likom, praktički, možemo zidati temelje ogoljenja partyja u Vegasu, čija će se zelena svjetla upaliti u subotu u 22 sata prema lokalnom vremenu, odnosno, u nedjelju od sedam sati ujutro prema hrvatskom vremenu.

Dok će utrka svojski napuniti rubriku "sve naj", u vidu vremena, hladnoće, blještavila i avangarde, u potrazi za objašnjenjem svježeg sportskog fenomena (čitaj: amerikanizacije F1), posegnut ćemo u najvišu ladicu arhive, koja skriva odgovore o vlasničkim strukturama.

image
JARED C. TILTON Getty Images Via Afp

Nakon što je američka korporacija Liberty Media izvršila akviziciju Formule 1, vrijednu otprilike četiri i pol milijarde dolara, momentalno je započela skiciranje plana za drugu dimenziju tog sporta. U takvim ružičastim planovima, jak adut projekta bio je Netflix. Serijal "Drive to Survive", koji prati vozače iz utrke u utrku i čije je zaštitno lice, praktički, upravo ranije spomenuti Guenther Steiner, postigao je enorman uspjeh. Naročito "preko bare", gdje je odrađena školska akcija. Mat u tri poteza. Amerikanci su se preko noći zaljubili u F1, nadalje, Amerikanci su vlasnici grupacije F1, i konačno, Amerikanci su paralelno u sezonski kalendar ugurali tri utrke na svojem tlu.

Uz svibanjsku jurnjavu u Miamiju, a zatim i prošlomjesečnu utrku u Austinu, Velika nagrada Las Vegasa bit će šlag na tortu dugoročnog plana Formule 1, u kojemu je cilj prilično jasan i uobičajen - novac.

Iako je, prema pisanju The Athletica, Formula 1 utrku blagoslovila s otprilike 500 milijuna dolara, u obliku ulaganja, predviđa se kako bi cijeli šušur mogao donijeti 1,2 milijardi dolara ekonomske vrijednosti području Las Vegasa. Matematika je vrlo jasna. Pritom, ne treba niti ignorirati činjenicu da je Liberty Media kupila komad zemlje za potrebe utrke, po cijeni od 240 milijuna dolara. I to u blizini Stripa, svjetski poznatog bulevara, na kojemu se okupila gusta koncentracija zaštitnih znakova Las Vegasa, a čije će tlo ovog vikenda uploviti u simbiozu s prepoznatljivim bolidima.

Agresivan program gradnje

Ipak, prilikom inicijalnog susreta Formule 1 i Vegasa, nije se dogodio "klik". Iako je prijašnja izdanja utrka, iz 1981. i 1982., pratila slična pompa, kakvoj svjedočimo prethodnih dana, krajnji proizvod poprimio je konture blagog debakla. S obzirom na to kako su vozači, praktički, kružili oko parkinga Caesars Palacea (hotela i kockarnice), duh Vegasa osjetio se tek formalno, na papiru. Povratak u Nevadu, odraz je oživotvorenja sna Formule 1, dugog četiri desetljeća, čiji je cilj bio povratak na mjesto s kojim - prema logici milijuna i glamura - jednostavno mora "kliknuti".

Put do ustoličenja nove američke utrke zahtijevao je preskok više barikada. Međutim, s rješenjima u obliku stotina milijuna, pa čak i milijardi dolara, niti jedna prepreka nije nesavladiva. To se odnosi prije svega na rekonstrukciju Stripa, koji je od titule jedne od najpoznatijih ulica na svijetu, morao poprimiti ruho trkaće staze za Formulu 1, ukupno dugačke 6,2 kilometara.

- To je jedan od najagresivnijih programa gradnje i dizajna koje sam dosad vidio. I u Vegasu, i u sportu općenito - riječi su Terryja Millera, menadžera mukotrpnog projekta.

Iako se radi o uličnoj stazi, očekuju se velike brzine, čime će jurnjava biti usporediva s utrkom u Monzi, neslužbeno poznatom kao "hram brzine". Kako bi promatrači dobili cijeli paket, noć je neizostavni dodatak u pojačavanju podražajnih uzbuđenja. Stoga, ne treba čuditi kako se probio limit i s vremenom početka same utrke, s obzirom na to da niti jedna utrka u povijesti nije ugledala zelena svjetla kasnije od ove u Vegasu. Razlog je jednostavan. S obzirom na to kako se želi zagrabiti u što širi spektar publike, uz spektakularne kadrove, Amerikanci će utrku moći pratiti u sitne noćne sate, sa subote na nedjelju, dok će Europljani - prema riječima Rennea Wilma, izvršnog direktora Velike nagrade Las Vegasa - "utrku pratiti sa šalicom kave".

Ujedno, pozicioniranje "main eventa" na subotnju večer prilično je avangardan potez u svijetu Formule. Dok je prva, povijesna Velika nagrada održana upravo u subotu, 1950. u Silverstoneu, niti jedna utrka, od jurnjave u južnoafričkom Kyalamiju 1985., nije održana subotom.

image
CHRIS GRAYTHEN Getty Images Via Afp

S obzirom na to da smo otvorili kutiju specifičnosti, koja prati štimung spektakla, utrku će obilježiti i prohladno vrijeme, koje bi moglo koketirati s najnižim temperaturama u povijesti F1 utrke. Konkurenciju će imati u Velikoj nagradi Kanade iz 1978., kada se temperatura u Montrealu spustila na pet Celzijevih stupnjeva, dok se u subotnjem ludilu u Vegasu očekuje kako će živa u termometru plesati oko "desetke".

"Super Bowl 2.0"

Paralelno, hladni uvjeti u kalkulacije će uvesti vozače i momčadi. Jasno je da će niske temperature utjecati na prianjanje guma uz podlogu, čime će "gumene mozgalice" biti prepreka za sve natjecatelje. Paralelno, izvjesno je i kako će neke od njih sigurno stići modificirana kletva iz televizijskog Huga, oživotvorena za potrebe Formule 1 - "izaberi jednu vrstu guma, sigurno ćeš pogriješiti".

Iako će, na tragu te teze, vozači opreznije ulaziti u zavoje, niske temperature bit će neizostavni dodatak subotnjeg cirkusa, koje bi mogle biti velik adut u dodatnoj atraktivnosti utrke u vidu neplaniranih preokreta, čime bi ta lokacija mogla obilježiti iduću eru tog sporta. Dok je, formalno, potpisan trogodišnji ugovor, Formula 1 obećala je potporu utrci u Vegasu tijekom idućih deset godina, čime bi pretjecanja po Stripu mogla postati i zaštitno obilježje oktanskog cirkusa. Ujedno, i ostvariti tihu patnju američkih vlasnika, koji bi od Velike nagrade Las Vegasa htjeli napraviti "Super Bowl 2.0". U prijevodu, jedan od najgledanijih događaja u SAD-u, čije je ovogodišnje izdanje, u kojemu su Kansas City Chiefsi svladali Philadelphia Eaglese, pratilo nešto manje od 120 milijuna gledatelja, a jedini gledaniji događaj u američkoj povijesti bilo je - pogađate - slijetanje na Mjesec.

Uz već prisutne Las Vegas Raiderse (NFL), Vegas Golden Knightse (NHL) i Las Vegas Aces (WNBA), utrka Formule 1 još će masnijim slovima ucrtati grad na američku sportsku mapu, a ne treba zanemariti niti činjenicu kako se upravo Vegas nerijetko spominje prilikom potencijalne ekspanzije NBA lige i formiranja nove momčadi u bližoj budućnosti. Kroz sličan redizajn mogla bi proći i Formula 1, gdje se sve glasnije govori o potencijalnom začeću 11. momčadi, koja će, naravno, imati američki štih, a nit vodilju u toj namjeri vuče Amerikanac Michael Andretti, bivši vozač.

Dok tradicionalni američki sportovi (čitaj: košarka, američki nogomet, hokej na ledu, bejzbol) imaju tvrdokornu bazu fanatika, tamošnji zaljubljenici u Formulu 1 mogu se podijeliti u tri grupacije: strastveni navijači, promatrači koje je Netflix uvukao u taj svijet, i oni, usputni, odnosno ležerni pratitelji.

image

Max Verstappen

MARK THOMPSON Getty Images Via Afp

Međutim, sagleda li se šira slika, Formuli 1 iz prikrajka prijeti autodestruktivna opasnost, čije zasluge potpisuje Max Verstappen. S obzirom na to da je Nizozemac matematički osigurao hat-trick titula prije mjesec dana, debelo prije svršetka sezone. Kako dominacija pojedinca ugrožava natjecateljsku draž sporta, Amerikanci, ali i ostali pratitelji F1, uskoro bi mogli odvraćati pogled od nedjeljnih utrka. O tome da nije riječ o pukom nagađanju, svjedoče i brojke ESPN-a, kojemu je gledanost Formule 1 u ovoj sezoni pala osam posto, a najočitiji razlog možemo pronaći u jednosmjernoj ulici, u kojoj se "Mad Max" popeo na vrh u 17 od 20 mogućih utrka.

Carski paket za bogataše

Dok su američke sportske lige, praktički, režirane tako da niti jedna momčad ne može formirati ultra jaku, nepobjedivu momčad, s obzirom na ograničenja u plaćama i razmjene igrača, vladavina jednog čovjeka mogla bi imati utjecajnu riječ u razvoju popularnosti F1. Ipak, rođenje ideje o utrci u Vegasu prikovat će Amerikance, ali i ljude diljem svijeta, pred male ekrane, dok će neonska svjetla, uz brutalno upečatljive kadrove, prirediti apsolutni spektakl u Nevadi. S posebnim nestrpljenjem iščekivat će se i "oglašavanje" Sfere, okrugle građevine, otvorene u rujnu, koja svojim projekcijama stvara nestvaran doživljaj u oku promatrača, a sasvim je jasno kako će društvo u Vegasu za tu prigodu pripremiti nešto senzacionalno.

S druge strane, oni koji šou žele pratiti s lica mjesta, morat će duboko posegnuti u džep. Najjeftinije trodnevne, stajaće ulaznice, koje su "otišle" u tren oka, prodavale su se po cijeni od 500 dolara, dok se najjeftinija karta za tribinu, u blizini cilja, mogla kupiti za 2500 dolara. Međutim, jasno je da će Vegas privući prije svega one dubljeg džepa, koji će za ulaz iskrcati i znatno veće iznose. Kroz četverodnevni program, u jedan od deset Premium klubova, koji uključuje ulaz na ceremoniju otvaranja, poslugu i "all-inclusive" hranu i piće, ući se može za desetak tisuća dolara "po glavi", dok u sličnim ponudama ne kaskaju niti obližnji hoteli.

image
CHRIS GRAYTHEN Getty Images Via Afp

Oni bogataši koji, pak, žele potpuno ekstravagantan doživljaj, imaju jednostavnu opciju - carski paket. Pet noćenja u "vili" na vrhu hotela s tri spavaće sobe, u sklopu koje se nalazi i terasa nad Stripom, koja može ugostiti 75 uzvanika. Usto, paket uključuje i privatnu večeru za 12 ljudi, koju će pripremati chef s Michelinovom zvjezdicom. U cijenu ulazi i osobni vozač, koji će, naravno, voziti Rolls-Royce. Za kraj, uz još mnoštvo "sitnica", asortiman zatvaraju dvije karte za "uvijek rasprodani" koncert Adele u obližnjem Colosseumu. Aha, cijena? Pet milijuna dolara.

Kao i uvijek, što se dogodi u Vegasu, u Vegasu će i ostati, a prilično je izvjesno kako bi Formula 1, uz takvu pompu, kič i glamur, tamo mogla ostati. I to trajno…

Linker
21. studeni 2024 21:45