Ostaci Perezova bolida nakon zabijanja u ogradu u Monte Carlu

 Red Bull Content Pool
INTRIGANTNO ‘NATJECANJE‘

Osim što je najveće razočaranje, Red Bullu je izbio milijune dolara. Pogledajte listu ‘uništavača‘ bolida

Albon, Sargeant, Colapinto zajedno su stajali Williams čak 11 milijuna dolara
Piše: Ivan JelkićObjavljeno: 13. prosinac 2024. 23:46

Sezona Formule 1 zaključena je četvrtom titulom prvaka Maxa Verstappena i prvom konstruktorskom titulom za momčad McLarena nakon 26 godina. Međutim, u gomili statističkih podataka vezanih za oktanski cirkus, postoji i jedan koji iz potpuno drugačijeg kuta gleda na elitnu automobilističku disciplinu.

Jer kako postoji konstruktorsko prvenstvo - koje računa koja je momčad sastavila najbolji bolid (i temeljem toga skupila najviše bodova) - tako postoji i prvenstvo destruktora. Ono rangira vozače koji su najviše puta “rastavili” svoj bolid, odnosno sudarima ili izlijetanjima, a koji su njihova krivica, nabili najveći račun svojoj momčadi za popravke i nove dijelove. Dakle, jednostavno rečeno: prvenstvo uništavača bolida.

Ono je, jasno, neslužbeno i zapravo dosta subjektivno jer, za početak, teško je znati što je sve na bolidu oštećeno, odnosno što se mijenja ili popravlja, već se tu radi tek o procjeni. Također i kod cjenika rezervnih dijelova riječ je o procjeni cijene. Nadalje, ovdje se ubrajaju samo troškovi koje je vozač izazvao, ne i ono što je izvan njegove kruga odgovornosti, kao što je primjerice kvar motora ili sudar za koji on nije krivac, a tu isto može biti sivih zona: kada je točno vozač kriv, a kad netko drugi.

Williams opet najviše plaća

No, bez obzira na sve to zabavno je baciti pogled na konačni poredak za 2024. u ovom intrigantnom “natjecanju”. Jer tamo je, prema portalu mostlyf1.com, na prvom mjestu vozač koji je najveće razočaranje sezone - Sergio Perez. Meksikanac je, naime, svojoj momčadi Red Bull iz džepa izbio preko 4,8 milijuna dolara svojim nesrećama, sudarima, izlijetanjima i ostalim greškama. Sreća njegova pa je, po riječima sive eminencije momčadi, Helmuta Marka, Perez jako popularan u Latinskoj Americi pa isključivo zbog njega tamo cvate prodaja Red Bullove brendirane robe (više nego zaslugom Maxa Verstappena, kaže dr. Marko) pa je valjda uspio time pokriti dio računa.

Inače, Perez je skoro polovicu ceha načinio velikim sudarom u Monte Carlu gdje je praktički samljeo cijeli bolid udarcem u ogradu. Cijena: 2,1 milijun dolara.

image

Perez je ove sezone doslovce načinio više štete nego koristi Red Bullu

PROFIMEDIA

Bio je Sergio “raspoložen”, primjerice, i u Azerbajdžanu, gdje je novim sudarom napravio štetu od 905,000 dolara, a nešto manja je bila u Mađarskoj - 772,000 USD.

I posljednju utrku u Abu Dhabiju protekle nedjelje okončao je odustajanjem nakon sudara s Valtterijem Bottasom, što je njegova peta utrka u 2024. koju nije završio.

- To je otprilike slika cijele moje sezone - tugaljivim je glasom konstatirao Perez po završetku očajne godine.

Inače je bio tek osmi u pravom poretku vozača, iako je vozio isti bolid s kojim je Max Verstappen osvojio titulu prvaka, odnosno osvojio čak 285 bodova manje od Nizozemca. Štoviše, Red Bull je zbog najvećeg destruktora sezone, ostao bez titule konstruktora. Nekim čudom Pereza iz Red Bulla nisu najurili već tijekom sezone, ali sva je prilika da će se to dogoditi do sljedeće, teško će ga spasiti i merchandise, pa će 2025. netko drugi biti momčadski kolega Verstappenu.

Drugi na listi naj-razbijača bolida je Alexander Albon (Williams) sa 4,6 milijuna USD troškova, a treći je Franco Colapinto (Williams) sa 3,4 milijuna, ali kod njega je fascinantno da je uspio natovariti toliki iznos iako je nastupao u samo devet utrka (Perez, jasno, u svih 24). Štoviše, doveden je kao zamjena za Logana Sargeanta, koji je i sâm s puno sudara i izlijetanja stigao do respektabilnog iznosa od 3 milijuna dolara načinjene štete, a onda je mladi Argentinac u još kraćem vremenu nabio još veći račun. Tko zna gdje bi mu bio kraj da je vozio cijelu sezonu... Doduše, sljedeću vozi od početka pa je ovo možda bila najava sljedećeg “prvaka”.

TOP DESTRUKTORI 2024.

Prema mostlyf1.com

1. Sergio Perez (Red Bull) 4,8 mil USD

2. Alex Albon (Williams) 4,6 mil USD

3. Franco Colapinto (Williams) 3,4 mil USD

4. George Russell (Mercedes) 3,3 mil usd

5. Carlos Sainz (Ferrari) 3,1 mil USD

Prema F1maximaal.nl

1. Franco Colapinto (Williams) 5,0 mil €

2. Alex Albon (Williams) 4,9 mil €

3. Sergio Perez (Red Bull) 4,7 mil €

4. Logan Sargeant (Williams) 3,8 mil €

5. George Russell (Mercedes) 3,0 mil €

PRIJAŠNJI TOP DESTRUKTORI

2019. Alex Albon (Toro Rosso) 5,4 mil USD

2020. Romain Grosjean (Haas) 3,0 mil USD

2021. Mick Schumacher (Haas) 4,9 mil USD

2022. Mick Schumacher (Haas) 3,9 mil USD

2023. Logan Sargeant (Williams) 4,3 mil USD

2024. Sergio Perez (Red Bull) 4,8 mil USD

izvor: www.mostlyf1.com

Cjenik (nekih) dijelova

Prednje krilo 125,000 USD

Stražnje krilo 92,000 USD

Prednji ovjes 125,000 USD

Stražnji ovjes 100,000 USD

Kotač 5,000 USD

Mjenjač 500,000 USD

Elektronika 50,000 USD

Kočnice 25,000 USD

Dodatna šasija 275,000 USD

Monokok 675,000 USD

Williams je kao momčad najviše nagrabusila jer s trojicom opakih destruktora - Albon, Sargeant, Colapinto - njihov se ukupan račun dodatnih troškova popeo na velikih 11 milijuna dolara. Nesretni Williams već treću sezonu zaredom najviše plaća za incidente svojih vozača, ali ovo je apsolutni rekord jer u prethodne dvije morali su namaknuti dodanih 4,7 (2022), odnosno 7 milijuna USD (2023.).

Colapinto u rekordnom roku

No, ono što je problem u cijeloj priči jest što ovi troškovi od strane destruktora ulaze u limitirani budžet momčadi za sezonu. Odnosno, umjesto da momčad novac uloži u druge stavke koje bi pomogle razvoju bolida, mora silne milijune bacati na krpanje grešaka svojih vozača. Lako bogatašima Red Bullu ili Ferrariju, ali Williams je već godinama u vrlo nezahvalnoj financijskoj situaciji, a onda mu i vozači ovako još više otežavaju.

Inače, kako smo rekli da postoje puno subjektivnih elemenata u procjeni krivca, štete, cijene materijala... zbog toga postoje i odstupanja pa tako, recimo, nizozemska stranica F1Maximaal.nl ima svoj izračun koji je nešto drugačiji od ovog sa stranice mostlyf1.com. Po njima je Perez tek na trećem mjestu najvećih uništavača bolida, a debitant Colapinto je uspio u rekordnom roku postati F1 prvak u ovoj neslavnoj kategoriji.

image

Franco Colapinto ostavio je čak i vrlo dobar dojam za rookieja, ali i često pokazivao da ima problema s ogradama

PROFIMEDIA

U devet utrka (računaju se, naravno, i treninzi i kvalifikacije) Colapinto je uspio, između ostalog, skršiti pet prednjih krila i noseva bolida, šest prednjih ovjesa, tri poda i šasije za ukupno 5 milijuna eura štete. Momčadski mu kolega Albon tek je nešto malo “jeftiniji” sa 4,97 milijuna eura. Perez je nedaleko sa 4,7 milijuna eura.

Po Nizozemcima je Williams opet kao momčad najlošije prošao, štoviše kod njih cifra raste na mamutskih 14 milijuna eura.

Gasly prvi s 0 eura načinjene štete, ili možda ipak nije?

Dok su neki svojim momčadima radili višemilijunsku štetu, Pierre Gasly ostavio je Alpine na 0 potrošenih dolara/eura. Francuski vozač kroz cijelu sezonu nije svojim potezima izazvao baš nikakvu štetu, nikakav popravak na svom bolidu i prvi je s takvim pothvatom.

- Nadam se da ćemi to mi pomoći malo smanjiti cijenu police osiguranja i za osobni automobil - našalio se Francuz.

Makar, bio je i on dionik sudara (Monte Carlo, Japan) i odustajao (Las Vegas, Mađarska, S. Arabija), ali procijenjeno je kako to nije njegovom krivicom. No, i tu ima razmimoilaženja jer neki će ga za sudar (i time štetu na bolidu) u Japanu s Oconom i Tsunodom ipak svrstati među krivce. Ili će mu revni nizozemski novinari sa stranice F1maximaal.nl ipak naći dvije promjene kočnica te dva prednja krila pa ipak njemu nakačiti 500.000 eura “štete”.

13. prosinac 2024 23:47