Jan Pokos

 ZELJKO PUHOVSKI Cropix
JAN POKOS

Usprkos ‘sitnim‘ godinama, on je već skoro veteran: ‘Vozio sam WRC kao srednjoškolac, zato sam propustio i maturalac‘

Jan Pokos još će jednom ponijeti titulu najmlađeg domaćeg predstavnika na Croatia Rallyju
Piše: Ivan JelkićObjavljeno: 16. travanj 2024. 06:04

Imati utrku za Svjetsko prvenstvo u “svom dvorištu” rijetka je povlastica, pa je zato sasvim razumljivo što sedam prijavljenih hrvatskih posada za WRC Croatia Rally s nestrpljenjem očekuje svoj “veliki dan”. Službeni početak je u četvrtak, a prava jurnjava odvijat će se od petka do nedjelje...

Među spomenutih sedam je i Jan Pokos, koji će još jednom ponijeti titulu najmlađeg domaćeg predstavnika, ali ovoga puta ne i ukupno najmlađeg jer na startu bi se trebali pojaviti i 19-godišnji Nijemac Fabio Schwarz te Talijan Matteo Fontana, mjesec dana mlađi od Jana, a koji će, pak, za točno mjesec dana proslaviti 21. rođendan.

No, usprkos za reli “sitnim” godinama, Pokos je već skoro pa veteran WRC Croatia Rallyja. Ovo će mu biti već treći uzastopni nastup, odnosno nije ga bilo samo na premijeri 2021. godine, kad još nije bio ni punoljetan. Makar i za njegov debi ima zanimljiva crtica, jer uz bok najboljim relijašima svijeta, Rovanperi, Neuvilleu, Evansu vozio je kao...

Automobil je spreman

- Srednjoškolac! Tad sam bio maturant u Ruđeru Boškoviću, a umjesto da idem na maturalno putovanje, odlučio sam radije voziti WRC reli. Sad sam, pak, druga godina studija mehatronike, pa sam valjda malo zreliji i odrasliji, a i vidim se u budućnosti kao vozač relija, zasad je sve tome podređeno.

Reli je općenito trkaća disciplina upravo za starije dečke, s iskustvom koje se godinama skuplja. Tako je, recimo, Jan od svoja prva tri relija u životu u dva imao nesreće s izlijetanjem. Dakle, može se reći da je to bio “grubi” način stjecanja iskustva.

- U prvom sam išao na krov, a na trećem sam izletio u šumu. Definitivno nije to sve prošlo po planu, ali i veliki vozač Formule 1, Niki Lauda, rekao je da je iz poraza učio više nego li iz pobjeda. Tako su i za mene to bile dobre lekcije za nastavak karijere.

Jan je, inače, “oktanske gene” naslijedio od oca Ivana, koji je svojedobno bio jedan od naših boljih vozača na kružnim utrkama, osvajao Polo, Civic kupove. Reli, međutim, nije vozio, ali zato sin to nadoknađuje. I u završnim je pripremama za, eto, već svoj treći WRC Croatia Rally, koji će opet voziti sa suvozačem Viljemom Ošlajem.

- Odradili smo testiranje ovaj vikend, odnosno bila je to promo vožnja u Bistri za partnere utrke, ali iskoristili smo to da skupimo dosta vrijednih kilometara u automobilu. Automobil je spreman, posložen u najnoviju specifikaciju, a spreman sam i ja. Imamo još ova dva dana popisivanja brzinaca i onda jurimo - kaže Jan.

Posljednji pravi test bio je Quattro River Rally u Karlovcu i okolici, održan prije dva tjedna, a na kojem je Pokos osvojio deseto mjesto u prilično jakoj međunarodnoj konkurenciji, od koje će skoro svi također voziti i WRC. U konkurenciji domaćih posada, za PH, Jan je osvojio drugo mjesto, što mu je izjednačavanje najboljeg plasmana u karijeri.

image

Jan Pokos, Vili Oslaj

ZELJKO PUHOVSKI Cropix

- Vozili smo još prije toga i jedan reli u Italiji i na oba smo relija pokazali da imamo jako dobar tempo, odnosno da se konstantno ubrzavamo. Tako da od WRC-a očekujem da ćemo se nastaviti ubrzavati i da ćemo pokazati maksimum što možemo.

Iza Jana, koji je bio sjajan kartingaš (četiri puta prvak Hrvatske, tri puta prvak Srednjoeuropke zone (CEZ)), tek su dvije relijaške sezone u karijeri, zapravo i manje od toga. Jer prošle godine je poslije travanjskog Croatia Rallyja vozio još samo jednu utrku, svibanjski reli Velenje u Sloveniji.

- Tamo sam, nažalost, imao udes i oštećena je karoserija automobila, koju smo morali mijenjati, a to je dug i skupocjen proces i onda smo morali pauzirati ostatak godine. Pogodio sam s lijevim prednjim kotačem betonski temelj garaže i kotač se od udarca zabio u karoseriju. Nije to u biti bio neki jaki udes, nama nije bilo ništa, motoru nije bilo ništa, mehanički šteta minimalna, ali se ta karoserija toliko zgužvala da je zahtijevala malo veći posao.

Brzo sam se priviknuo

Pokos sada na WRC Croatia Rally dolazi ne samo s novim automobilom, već i u novoj klasi. Odnosno prešao je iz Rally4 u Rally3 kategoriji, što je razred više. Za relijaške laike to zapravo znači...

- Najveća razlika je u tome što Rally3 automobili imaju pogon na sva četiri kotača, a Rally4 samo na prednjima. Jači je motor, mislim da je 220 konjskih snaga za Rally4, a ovdje je sada 250 KS. K tome je ovo lakši automobil, dosta “prašta” u vožnji, ima bolje podvozje, bolje amortizere, Jednostavno, bolje “ide” automobil... Što se mene tiče, brzo sam se priviknuo jer je sličnije kartingu nego što je bio automobil na prednji pogon, pa imam tu neka znanja. Također je razlika što se sada mogu natjecati u prvenstvu WRC3, dok za Rally4 kategoriju nema WRC prvenstva.

Osim što su u Rally3 moćniji automobili, to podrazumijeva da je i vozačka konkurencija nešto žešća.

- Da, tu je jako velika konkurencija jer su tu i WRC juniori, a to su već vozači koji imaju u nogama dosta kilometara i svi jure, kako bi mi rekli, “na smrt”. Ima tu baš 20 ozbiljno brzih vozača, a tu je među njima i naš Viliam Prodan, koji u Hrvatskoj posljednjih godina niže uspjehe, tako da će biti zanimljivo vidjeti gdje mi stojimo u usporedbi sa svijetom.

Pomaže što znam ceste

Kakve su u tom kontekstu onda želje što se plasmana tiče?

- Želje uvijek postoje, ali znamo da imamo tempo i da smo brzi, no teško je prognozirati gdje će nas to odvesti jer ova je utrka specifična baš po tome što se stalno događaju promjene tijekom utrke, da je uvijek neka drama. Idemo svojim tempom, pokušavati svaki brzinac malo ubrzati i onda ćemo trećeg dana, na cilju, vidjeti gdje smo.

Koliko tu može pomoći iskustvo poznavanja ovih naših cesta, koje znaju biti prilično zeznute, pogotovo za strance koji nastupaju prvi put.

- Da, sad već znam asfalte, gdje automobil “drži” malo bolje, gdje ne. Makar, ove godine je opet bilo nekih promjena u itineraru, ali generalno, da, pomaže što znam ceste. No, opet, dečki izvana imaju puno kilometara u svojim automobilima pa će im i s tim mojim iskustvom biti teško parirati.

Koliko, s druge strane, domaće okruženje može poslužiti kao dodatna motivacija za bolji rezultat?

- Naravno, da je to velika motivacija i ako vidim da je neki zavoj pun gledatelja, malo jače stisnem gas. No, s druge strane je to i pritisak jer svi te gledaju, svi te znaju, pa se treba dokazati. Ja na Vinskom Vrhu imam najveće fanove, računam na njih i ove godine da će tamo stajati, ali zapravo se to seli od dana do dana. Na Pećurkovu Brdu ima isto dosta ljudi, a već po navici je u Kumrovcu najveći broj gledatelja, koji izazovu kaos u redovnom prometu ha ha. Ali, nama je drago vidjeti toliko ljudi uz stazu - podvukao je Jan Pokos.

Linker
24. studeni 2024 19:52