Davorin Štetner je uveo brojne promjene u hrvatski auto moto sport

 RONALD GORSIC/CROPIX Cropix
DAVORIN ŠTETNER

‘Ne može jedna utrka biti važnija od sporta, ali ono što nam WRC donosi moramo znati pametno iskoristiti‘

Predsjednik Hrvatskog auto i karting saveza u velikom intervjuu otkrio koliko WRC znači za Hrvatsku
Piše: Robert ŠolaObjavljeno: 05. veljača 2022. 19:51

Davorin Štetner (41) jedan je od onih ljudi koji će vas osvojiti izravnim i jednostavnim pristupom, kao i silno izraženom energijom. Predsjednik Hrvatskog auto i karting saveza iznimno je aktivan poslovni čovjek sa širokim portfeljom ulaganja diljem svijeta. Svijet auto-mota upoznao ga je još 2011., kada je šokirao sve kupivši TV prava za prenošenje Formule 1. Trebalo je puno hrabrosti za takav korak, posebno za nekog tko je tada imao samo 29 godina. Hrabrost ga i danas vodi u rješavanju brojnih problema koje je zatekao kad je došao na čelo HAKS-a. Mnoge od njih uspješno je riješio...

Gospodine Štetner, kažu da je iza HAKS-a dobra godina, je li to istina?

"Svjedočimo jednoj od najboljih sezona u 115 godišnjoj povijesti našeg saveza! 72 utrke u 13 disciplina, po prvi puta WRC, po drugi puta NASCAR Euro Series, 15 posto više izdanih licenci od 2019. godine. Po meni spektakularan rezultat u dvije jako teške pandemijske godine. Ovim putem čestitam prvenstveno klubovima organizatorima, sportašima, svim sucima, volonterima i dužnosnicima saveza što nisu pokleknuli pred ovom pandemijom, već su stisnuli još jače te iznjedrili ovako uspješnu sezonu. Sama godina bila je zahtjevna, u veljači se zbila redovna izborna skupština na kojoj je moj kompletan tim dobio veliko povjerenje većine skupštinara te nam dao zadatak da u četiri mandatne godine nastavimo sa smjerom kojim smo krenuli. Prvenstveno financijskom konsolidacijom jer po meni niti jedan savez ne može biti jak ako nije likvidan i ima dugove. Postavši predsjednikom HAKS-a u ožujku 2019. zatekli smo 3,2 milijuna kuna obveza, a danas – nepune tri godine kasnije - moj tim i ja smanjili smo dug saveza za više od dva milijuna kuna racionalizacijom poslovanja te koračamo ka stabilnom i jakom savezu."

image
RONALD GORSIC/CROPIX Cropix

Zamah kružnih utrka

Osjeti se to i po broju utrka?

"Kružne utrke doživjele su svoj zamah – vratili smo prvenstvo na staze poput Hungaroringa, Slovakia Ringa, Brna i našeg Grobnika. Naš član Upravnog odbora Miro Nevajda osigurao je besplatan prijevoz trkaćih automobila na sve utrke, osigurali smo izravne TV prijenose na Kreator TV-u, a sve to rezultiralo je i velikim interesom te preko 40 vozača na kružnim utrkama. Sjednica FIA Centralno Europske zone održana je u Hrvatskoj te smo u predstavljanju sezona od 16 zemalja bili odmah iza Italije što je gotovo nezamislivo! Tijekom WRC-a HAKS je skromno i pandemijski organizirao proslavu 115 godina našeg saveza uz prisustvo vodećih sporta poput predsjednika FIA-e Jeana Todta, Prvaka Formule 1 Jacquesa Villeneuvea, šefova WRC-a Jone Siebela i Thomasa Krohnea, šefa Hyundai WRC tima Andree Adama, šefa M-sport Ford WRC tima Malcolma Wilsona, predsjednika NASCAR-a Euro Jeromea Galpina, grčkog ministra sporta Avgenakisa, našeg ministra Aladrovića, gradonačelnice Zagreba i mnogih drugih. Ovaj popis jasno govori koliko smo cijenjeni u međunarodnome motorsportu."

Hoće li onda ova godina biti još bolja?

"Po najavama hoće. Više natjecanja, više disciplina, bolji auti, bolja infrastruktura. Prvenstveno pokušavamo oživjeti infrastrukturu, jer bez nje nema motosporta. Nije floskula, ali motosport je iznimno skup. Karting, koji je osnova svega, mora imati staze na kojima se vozi i trenira, a u ovome trenutku Hrvatska ima samo jednu licenciranu stazu u Virovitici, koja je prošle godine spasila karting prvenstvo. Ove godine očekujemo veliki napredak u ovome pogledu. Karting staza Roberto Rauš u Novom Marofu rekonstruirana je te očekujemo minimalno jedan trkaći vikend Prvenstva Hrvatske i na njoj, a moguća je i utrka u Sloveniji. Kartodrom Bura u Rijeci radi na uklanjanju zadnjih sigurnosnih prepreka, investirala je u rasvjetu i ostale elemente te bi nam se mogla priključiti. Pokušavamo osigurati Centar sigurne vožnje u Mičevcu za određena natjecanja, razgovaramo s karting stazama u okruženju... Ako se samo dio nabrojanog ostvari karting će doživjeti nevjerojatan zamah."

image
RONALD GORSIC/CROPIX Cropix

Karting nije jedini na tom putu?

"Poradili smo dosta na esportu. Već dvije godine imamo ozbiljna natjecanja te pripremamo našeg reprezentativca Michaela Matiku za nastup na Svjetskim motosport igrama u Francuskoj krajem godine. Tamo namjeravamo poslati jaku reprezentaciju u više disciplina te će to biti i vrhunac motorsportske sezone. Neprestano se radi i na istarskoj stazi u Višnjanu pod vodstvom neumornog Edija Milokanovića. U pripremi je i ozbiljan projekt potencijalne nove kružne staze, a Grobnik je krenuo s radovima i velikom investicijom u infrastrukturu. Upravo je Grobnik naš jedini i najozbiljniji automotodrom te me veseli odlična suradnja potvrđena i predsjednikom uprave Robertom Žikovićem u našem Upravnom odboru saveza. Upravo u suradnji s Grobnikom osigurali smo našim vozačima besplatne treninge tijekom godine."

Dugoročan profit

WRC je bio vrhunac prošle godine, hoće li biti i ove?

"Utrka FIA Svjetskog prvenstva u reliju – WRC kruna je napora i lobiranja koji su se odvijali godinama prije. Ona je plod nekolicine sportskih entuzijasta predvođenih Danijelom Šaškinom koji su pripremali teren s WRC promotorom te nas nekolicine iz saveza koji su osigurali utrku s Međunarodnom automobilističkom federacijom FIA-om, jer FIA isključivo priznaje nacionalne saveze poput HAKS-a. Jedni bez drugih ne bismo uspjeli osigurati utrku. Bilo je sve samo ne lako. Pomogla je pandemija te su se otvorile pozicije koje smo uspjeli zgrabiti. Zauvijek ću pamtiti što mi je rekao predsjednik FIA-e Jean Todt kod finalnih pregovora u njegovom uredu u Genevi, a čemu je svjedočio i slovenski predsjednik saveza Rado Raspet te glavni tajnik FIA-e Peter Bayer. Velike zasluge imao je pokojni gradonačelnik Bandić te Grad Zagreb koji su među prvima prepoznali projekt te dali veliku podršku. Bila je tu otpočetka i Vlada RH koja je dala jamstva u prethodnim pokušajima, Ministarstvo turizma i sporta te ostali partneri. Prva utrka bila je veliki rizik za sve, ali sve je prošlo odlično te je Hrvatskoj ponuđena organizacija za daljnje godine. Upravo traju završne aktivnosti, budući da sam predsjednik Upravljačkog odbora WRC-a, sljedeći tjedan krećemo s prvom sjednicom, a sve informacije bi trebale biti predstavljene na zajedničkoj press konferenciji 22.2. naših organizatora i saveza. Svi smo optimistični!"

image
RANKO SUVAR/CROPIX Cropix

Što WRC znači za hrvatski automobilizam?

"WRC znači jako puno, ali nije presudan. Nikad mi neće biti važnija jedna utrka kakvog god ona ranga bila od kompletnog hrvatskog autosporta. WRC je prvenstveno prilika za puno veći medijski doseg te približavanje trkaćeg svijeta široj publici. Tek trebamo iskoristiti benefite koje WRC nosi. U prvom trenutku nismo iskusili povećanje licenci u dijelovima povezanima s relijem kao niti veći broj reli utrka, a samim time i vozača, ali vjerujem da će dugoročno naš reli jako profitirati. Također, ponosni smo što je WRC gotovo hrvatski proizvod. Uz nekolicinu stranih dužnosnika odrađuje ga najvećim dijelom hrvatski kadar. Ovo je velika prilika za iskustvo i učenje svim sucima, volonterima i rukovodećim dužnosnicima našeg saveza."

Najbolja pozivnica

Što WRC znači za našu državu?

"WRC prvenstveno znači veliku reklamu za našu zemlju. Nažalost – prošle godine pandemija je spriječila prodaju karata i organizirano prisustvo gledatelja, ali ove godine mogli bismo imati doslovce stotine tisuća ljudi uz rute relija. Možete zamisliti koji gospodarski efekt i potrošnja idu uz samu utrku. TV gledanost je velika. Deseci milijuna ljudi gledaju WRC sadržaje, a to sve je jako važno za našu turističku zemlju. Pokazujemo ljepote, pokazujemo sigurnost, pokazujemo ponudu - najbolja pozivnica za turističku sezonu. Nadalje - vodeći ljudi svijeta sporta posjetit će našu zemlju. Prošle godine najviši gosti su nam bili predsjednik FIA-e Jean Todt, šefovi WRC-a, grčki ministar sporta i nekolicina ostalih uglednika. Helikopterima sam ih vodio po nekim predivnim, ali i tehnološkim lokacijama. Plešivica, nova vinarija obitelji Tomac, Krašić, Medvednica, Hrvatsko Zagorje, Kumrovec, ali i Rimac Automobili gdje im je Mate pokazao ono u čemu želimo biti najbolji. Zamislite kakav im je dojam bio po prekrasnom vremenu iznad bajkovite Hrvatske. Pisma i poruke koje su poslali govore sve - bilo im je ovo jedno od najljepših iskustava, a prošli su mnogo!"

image
RONALD GORSIC/CROPIX Cropix

U kakvim uvjetima žive i rade naši klubovi? Ide li to na bolje?

"Hrvatski auto i karting savez čini devedesetak klubova i županijskih saveza. Ako krenemo malo po Hrvatskoj - oduvijek smo imali nekolicinu velikih klubova koji su organizirali mnogo natjecanja i većinu ostalih koji su se više koncentrirali na vozače. Interesantan je podatak da nam je jug države oduvijek jako jak. Dubrovnik Racing možda je i najuspješniji klub u Hrvatskoj po rezultatima vozača, a najdalje su od svega. Uspješno su prošli tranziciju nakon nažalost prerane smrti predsjednika Dubravka Čikora - legende hrvatskog automobilizma koji nas je napustio prošle godine, upravo je izabran novi predsjednik Juraj Popović. Isto tako iz Dubrovnika, ali Ragusa Racinga dolazi i dugogodišnji šef autosporta saveza Dragan Serden. Hrvatska je podijeljena na tri regije - Jug, Zapad i Sjever, a velika mi je želja u ovome mandatu osnažiti Slavoniju i Baranju kao zasebnu regiju jer to i zaslužuju. Osijek je centar utrka ubrzanja koji neumorno vuku AK Slavonija i predsjednik Rudolf Kalkan. Virovitica je baza kartinga. Grobnik je logično centar kružnih utrka, a nose ih ASK Kastavac i sportski direktor Dean Grbac."

Niste još spomenuli Istru?

"Istra je jaka u relativno novoj disciplini Formuli driver koju vuče Buzet Autosport i predsjednik Alen Prodan. Drugi klub u Buzetu, AK Buzet, organizira jednu od najznačajnijih međunarodnih utrka - Europsko prvenstvo u brdskim utrkama Buzetske dane, koji su prošle godine proslavili 40 godišnjicu! Isto tako u Istri imamo obitelj Milokanović koji organiziraju nebrojene utrke, a fokus je zasigurno na reliju Poreč te autocross stazi u Gambetićima. Veliki entuzijazam i uspjehe ostvaruje AK Mihovil Šibenik predvođen Robertom Podrugom i legendarnim Vlatkom Mikulandrom koji su organizatori spektakularne brdske utrke u Skradinu koju je prošle godine gledalo čak više od 7.000 gledatelja!"

image
RANKO SUVAR/CROPIX Cropix

Klubovi su temelj svega

Imamo mi i naš blistavi INA Delta reli?

"Regija Sjever ima jedan od najvećih brendova automobilizma - INA Delta reli koji organizira AK INA Delta koja je u Covidu isto tako pretrpjela gubitak Berislava Čegelja, dugogodišnjeg predsjednika i neumornog sportskog dužnosnika. Reli Kumrovec i Reli show Sancta Domenica odlične su manifestacije. Ovo su samo neki od primjera, ali postoji mnogo važnih “manjih” disciplina u kojima se odvijaju značajna natjecanja. Auto slalom, Ocjensko spretnosne vožnje, Kronometar temeljne su discipline našeg sporta, a mnogo doprinose i edukaciji vozača koji svoje iskustvo koriste u svakodnevnoj vožnji. Kad krene sezona gotovo nema vikenda u kojem se nešto ne događa! Ipak - osnovna misija vodstva HAKS-a je stabilno voditi savez i što više olakšati organizaciju/natjecanje svakome klubu te pomoći u odnosima s lokalnom upravom. Klubovi su temelj našeg saveza, a oni kroz svoj rad s vozačima čine naš sport. Klubovi u mnogome ovise o podršci lokalne i šire zajednice te imamo mnogo primjera izvrsne suradnje. Istaknuti ću neke primjere koji aktivno dugi niz godina pomažu klubovima po regijama, a to su između ostalih županica Karlovačke županije Martina Furdek-Hajdin, Krapinsko-Zagorski Željko Kolar, gradonačelnici Skradina Antonijo Brajković, Virovitice Ivica Kirin, Dubrovnika Mato Franković, Ogulina Dario Domitrović, Kastva Matej Mostarac, Poreča Loris Peršurić, mnogi općinski načelnici... Još ih je mnogo, ali nužna je financijska i logistička pomoć organizatorima. Mnogo klubova ne dobiva adekvatnu pomoć lokalne zajednice, a organiziraju značajna natjecanja. Tu vidim priliku za pomoć klubovima budući da su u Upravnom odboru HAKS-a mnogi jaki poduzetnici koji rade s lokalnom i regionalnom upravom."

Imamo dobar ugled vani

Kako nas vani doživljavaju kad pričamo o auto-moto sportu?

"Mogu vam reći da Hrvatska ima dobar ugled u FIA-i. Većinom je to zasluga dugogodišnjeg člana Svjetskog motosport vijeća Zrinka Gregureka te naših dugogodišnjih sportskih dužnosnika u FIA-i poput Slavena Dedića (koji je stalni direktor utrka Svjetskog prvenstva u Rallycrossu), Sanjina Para i ostalih. Ja sam samo nastavio taj put te ga pokušavam još i pojačati! Veliko prijateljstvo i suradnju imamo sa susjednim savezima, pogotovo slovenskim, s čijim sam predsjednikom Radom Raspetom i osobni prijatelj. Međunarodna suradnja je jako bitna i tu je moja uloga važna, jer predsjednici saveza prvenstveno imaju ulogu i zadatke u međunarodnoj suradnji."

image

Kumrovec, 250421.
Zavrsna ceremonija i podjela nagrada WRC Croatia Rallya. Francuski vozac Sebastien Ogier i njegov suvozac Julien Ingrassia su pobjednici.
Foto: Ranko Suvar/CROPIX

RANKO SUVAR/CROPIX Cropix

Kakav nam je moto sport?

"Iako sam u dobrim odnosima s mnogim ljudima iz moto sporta ne pratim ga baš aktivno. Imamo jaku utrku svjetskog prvenstva prikoličara na Grobniku, imamo dobre talente u motokrosu. Naravno - kao i u automobilizmu najveći problem je novac. Radi se o skupom sportu i uz talent uspijevaju oni čiji roditelji/sponzori mogu financijski podnijeti više. Uvijek ima prostora za napredak, a nastojimo dobro surađivati s Hrvatskim motociklističkim savezom jer smatram da dijelimo zajedničko područje rada, ipak smo nekad bili jedan savez!"

NOVE SPORTSKE KOMISIJE FIA-e Potvrđene sve hrvatske nominacije

Izbori u FIA-i, planovi za dalje? Hrvatska je javno bila na strani Grahama Stokera, dugogodišnjeg zamjenika Jeana Todta te neformalnog njegovog kandidata za predsjednika?

- Tako je, smatrali smo da nije moralno okrenuti leđa Jeanu Todtu nakon više od desetljeća odlične suradnje s našim savezom, iako je Ben Sulayem bio u mnogo izglednijoj prilici za pobjedu. S druge strane prijatelj sam s novim predsjednikom Mohammedom Ben Sulayemom te sam mjesec dana prije samih izbora bio njegov osobni gost u njegovome domu u Dubaiju. Zamjenik predsjednika za sport Robert Reid vrhunski je ekspert i čovjek te sam i prije samih izbora imao priliku detaljno iznijeti svoje vizije budućnosti FIA-e (a vidim da su ih stavili i u svoj program) te se slažemo u dosta stvari. Imat ćemo odličnu suradnju i vrlo dobro se međusobno poznajemo. Najviše sam zadovoljan što je dobar prijatelj, predsjednik slovenskog saveza Rado Raspet uspio ući u svjetsko vijeće u kojem imam još pet šest prijatelja, te sam uvjeren da će HAKS nastaviti surađivati s FIA-om na najvišoj razini. Baš jučer su izabrane nove sportske komisije FIA-e, a Hrvatska je prošla odlično, te su potvrđene sve naše nominacije i to je definitivni dokaz da nastavljamo jako! Slaven Dedić član je komisije za off road, Sanjin Paro za brdske utrke, Gabrijela Jerman članica komisije za suce i volontere, novi član jedne od najvažnijih komisija, one za homologaciju je Krešimir Sauerbrunn. Meni je potvrđen mandat u esport komisiji, ASN Task forceu i još nekoliko stvari koje u ovome trenutku nisu javne. Jako sam sretan što nastavljamo jako i što je ovime konkretno potvrđen status Hrvatske u FIA-i.

SALARY CAP I U FORMULI 1 Niti jedan tim neće moći trošiti više od 145 milijuna dolara godišnje

Vi osobno imate jako dobru poziciju u svijetu Formule 1. Kako ste uspjeli doći do toga?

- Prvenstveno kupnjom medijskih prava Formule 1 za Hrvatsku početkom 2011. Tada sam u nekoliko godina upoznao svijet F1 iznutra i on je upoznao mene. Rodila se ljubav na prvi pogled. Naime, nisam pratio F1 i tek dolaskom na svoju prvu utrku 2011. u Silverstone kao vlasnik prava - nisam odolio tada isključivo oktanskome svijetu koji me je potpuno uvukao! Kroz godine stekao sam mnogo prijatelja i poznanstava među vodećim ljudima sporta tako da je rezultat toga moj dosta velik pristup unutrašnjosti Formule 1 koja je dosta zatvorena. Naravno, mnogo ljudi iz F1 doveo sam na ljetovanja u Hrvatsku te neumorno promoviram našu zemlju ovoj klijenteli koja je najvišeg platežnog ranga.

Ide li Formula 1 u dobrom smjeru?

- Imam dosta razgovora na tu temu, pogotovo nakon posljednje utrke u Abu Dhabiju. Po meni moramo pojednostaviti pravila. Liberty je dosta otvorio društvene mreže i ostale kanale. Bernie Ecclestone je imao drugačiju viziju. Bitno je naći balans u kompliciranome eko sistemu između nas u FIA-i koji stvaramo pravila, promotora (Liberty), vozača i timova te gledatelja i medijskih partnera. Izglasali smo cost cap tj. ograničavanje trošenja novca svim timovima kako bi se smanjila razlika između najjačih i najslabijih. Odlučili smo da je 145 milijuna dolara godišnje po timu granica. Naravno – pitanje kontrole još se efektivno rješava. Tijekom zadnje dvije utrke dosta sam razgovarao s čelnim čovjekom F1 Stefanom Domenicalijem, koji je bio i u FIA-i te razumije svijet birokracije te novim predsjednikom FIA-e Mohammedom Ben Sulayemom. Nažalost dosta toga se slomilo na direktoru F1 utrka Michaelu Masiju kojeg sam prošlo ljeto ugostio u Hrvatskoj. Imao je iznimno tešku situaciju i odlučio je tako kako jest, ovoga puta na štetu Hamiltona i Mercedesa. Prvo što sam napomenuo je zabrana komunikacije šefova timova s vodstvom utrke. Vidjeli smo kako to izgleda u Abu Dhabiju i zaista mislim da je to nužno spriječiti. Imamo direktora utrke, imamo žiri, dosta kompleksan sastav za brze odluke. Ali s druge strane, opet je tu čar nepredvidive ljudske odluke. Mislim da baš ne želimo VAR sistem i u F1 u svim situacijama. Jučer sam se čuo sa šefom F1 Stefanom Domenicalijem, suglasni smo da je potrebno pojednostaviti pravila i ojačati suradnju FIA-e i Formule 1.

Uskoro nas čeka objava najvažnije vijesti za hrvatski automobilizam u zadnjih 40 godina

Ima li noviteta i u HAKS-u?

- I mi imamo u tijeku reorganizaciju. Novi je glavni tajnik Zdravko Novosel imenovan prošle godine. Odnosi s HOO-om i njihovim novim glavnim tajnikom Sinišom Krajačem kao i predsjednikom Matešom su odlični. U Upravnom odboru imamo ljude poput Domagoja Kamenskog i Ivana Zubaka i to je pravi je benefit, jer su ljudi koji vode tvrtke s preko milijarde kuna prihoda te imaju veliko međunarodno iskustvo. Nametnuo se i Virovitičanin Igor Tomljanović, koji daje veliku energiju i kao sportaš ima sliku koju mi iz biznisa nemamo. Imamo iskusnog auto novinara Matiju Lovreca i ostale odlične kolege. Jako smo dobar tim i vjerujem da ćemo zadatke koje smo si zacrtali ispuniti i prije mandata. Cilj je stabilan HAKS, razvoj infrastrukture, pomoć kartingu i temeljnim disciplinama te razvoj cijelog sistema koji vjerujte za hrvatsko gospodarstvo znači mnogo! A za kraj već sada vam mogu reći da nas uskoro čeka objava možda i najvažnije vijesti u posljednjih 40 godina hrvatskog autosporta te jedna od važnijih u Hrvatskoj, nakon čega više ništa neće biti isto! No, više od toga u ovom trenutku ne smijem reći.

Martin Kodrić može napraviti svjetsku karijeru

Imamo li mi nekog talenta koji bi moga napraviti veću karijeru vani? U autu ili na motoru?

- Apsolutno je to senzacionalni Martin Kodrić, jedan od najboljih svjetskih vozača GT automobila! Osvaja sve redom. British GT, Bathurst, Gulf 12 Hour... Imamo Leona Zelenka, Matiju Jurišića, Stefani Mogorović. Sada već imamo i značajna trenerska imena poput Kristijana Habulina. U motorima tu je vrhunski mladi vozač Martin Vugrinec, koji se uporno bori i samo malo sportske sreće nedostaje mu da ostvari najbolje rezultate na svjetskoj pozornici. Lista je duga, ima još mnogo imena, ali opet dolazimo do novca kao osnovnog preduvjeta za uspjeh, a tu imamo hendikep da dolazimo iz mikro tržišta koje nikome vani nije zanimljivo te prednost daju vozačima iz većih, potentnijih zemalja.

Linker
22. studeni 2024 17:38