NJEGOVE PLAVUŠE

Hitchcock i opsjednutost seksom: Bergman mu je bila boginja, Kim Novak je ismijavao, Tippi Hedren ponižavao...

U listopadu izlazi nova knjiga o velikom redatelju koji je obožavao plaviše, pričao prljave viceve i maltretirao žene oko sebe

Alfred Hitchcock i Janet Leigh
 

 Shamley Productions/Christophel Collection/Profimedia/Shamley Productions/christophel Collection/profimedia

Nije nepoznanica da je redatelj Alfred Hitchcock imao jako kompliciran odnos s glumicama, redom plavušama koje su igrale glavne uloge u njegovim filmovima. Te teme sada se uhvatio američki novinar i pisac Lawrence Leamer, autor niza čitanih naslova o slavnim ljudima poput knjiga o Kennedyjevima i njihovim ženama, o holivudskim zvijezdama kao što je Arnold Schwarzenegger ili o životu u Trumpovoj ekskluzivnoj floridskoj zajednici Mar-A-Lago.

Njegova nova knjiga "Hitchcock‘s Blondes: The Unforgettable Women Behind the Director‘s Dark Obsession" bavi se odnosom velikog redatelja i velikih glumica koje su tijekom godina surađivale s njim. Njegovo ponašanje bilo je iščašeno, tiransko i bezobrazno ili u najmanju ruku neprimjereno. Kralj straha, majstor filmske napetosti, snimio je više od 50 filmova tijekom šest desetljeća karijere. No, Leamera, kao i druge prije njega, na pisanje o redatelju navele su žene koje su u tim filmovima odigrale sjajne uloge i s kojima je redatelj imao bizarne odnose.

image

Naslovnica knjige Hitchcock‘s Blondes

Knjiga bio se u knjižarama trebala pojaviti u listopadu ove godine, a neke od detalja iz nje objavio je britanski Daily Mail.

Njegove nadraže glumice i zvijezde najuspješnijih filmova bile su Grace Kelly u filmu iz 1953. "Nazovi M radi umorstva", Ingrid Bergman u filmu "Začaran" (1956), Kim Novak u "Vrtoglavici" iz 1958. godine, Janet Leigh u "Psihu" (1960) te Tippi Hedren u filmu "Ptice" (1963).

Leamer piše kako je neobična suradnja počinjala s njegovim nepristojnim predstavljanjem ženama na setu: "Zovite me Hitch", rekao im je i dodao "bez cock". Cock je, u slengu, jedan od naziva za penis.

Kelly, Bergman i Leigh uspješno su podnijele njegovo grozno ponašanje i grubost, no Hedren i Novak jako su patile radeći s njim, toliko da je ostavilo traga na njihovim životima.

Autor knjige tvrdi kako, iako nikad nije imao seksualne odnose ni s jednom od glumica, Hitchcock je bio opsjednut seksom.

U filmu "Ptice", koji i danas ostaje jedan od najstrašnijih uradaka sedme umjetnosti, Hitchcock je koristio prave ptice za napad na Hedren koja je bila zatvorena na setu. Ptice su bile sputane elastičnim vrpcama i uznemireno su kljucale glumicu po licu i rukama. No, to nije bio kraj - neprekidno je morala slušati njegove prljave viceve, koji su, tvrdio je, trebali pomoći da "izvuče maksimum iz njezine glume".

image

Alfred Hitchcock i Tippi Hedren na snimanju filma Marnie

Akg-images/Akg-images/Profimedia/Akg-images/akg-images/profimedia

Ipak, Leamer piše da je "Hitchcock bio anomalija u Hollywoodu, gdje su glumice "često morale odraditi casting na kauču" u uredima raznih moćnika.

- Navodno nikad nije imao seksualne veze sa svojim glumicama iako je stalno govorio o seksu - objašnjava se u knjizi - Cijelog života tražio je ljubav i nikad je nije našao, ne onakvu kakvu je želio.

Hitchcock, koji je preminuo 1980. godine u 80. godini života, bio je voajer, koji je jednom rekao kako bi vjerojatno postao "tetkica" da se nije vjenčao s Almom Reveille, scenaristicom i urednicom s kojom je često surađivao. Također je vjerovao da ga je njegova katolička vjera "spasila od homoseksualnosti". Leamer vjeruje da je cijela ta priča o opsjednutosti seksom i seksualnošću posljedica odgoja i karaktera njegove "dominantne majke" Emme Jane Hitchcock.

Leamer piše kako je majka svake večeri tjerala malog Alfreda da stoji u podnožju njezina kreveta i prepričava joj svoj dan. Zatim bi ga samo pogladila po glavi i pokazala da može ići, ostavljajući svoje "malo janje", kako ga je zvala, gladnim njezine pažnje.

- Njezina šutnja bila je za njega, najmlađeg od troje njezine djece, poput neke božje kazne - piše.

Majčino "malo janje", s godinama je nabujalo na više od 150 kilograma, a njegovu neutažena želja za seksom i ljubavlju nadvladala je silna želja za hranom. Večerao bi, primjerice, tri golema odreska, a za desert pojeo golemu porciju sladoleda.

Plavuše je vidio kao vrhunac ženske ljepote i superiorna ljudska bića. Kako mu je taj stav istovremeno donosio frustracije i jad, Hitchcock je našao veliko zadovoljstvo tjerajući žene da pate u ulogama ubojica, kradljivica, preljubnica, bludnica, ispraznih sponzoruša...

- Dok ja ne kažem drugačije, one mi pripadaju i bolje im je da su svjesne te činjenice - rekao je jednom prilikom.

Njegova omiljena glumica bila je Grace Kelly, kći bogatog i uspješnog građevinara iz Philadelphije, koja će kasnije postati princeza od Monaka.

image

Alfred Hitchcock i Grace Kelly

Paramount Pictures/Christophel Collection/Profimedia/Paramount Pictures/christophel Collection/profimedia

- Ona je bila potpun model njegove žene iz snova - napisao je Leamer - Jednom je rekao kako se čovjeku "svašta može dogoditi s takvom ženom na stražnjem sjedalu taksija".

Do trenutka prve suradnje s Hitchcockom, Grace Kelly uspješno se riješila svojeg lokalnog, grubog filadelfijskog naglaska. Umjesto njega govorila je nekim čudnim naglaskom britanske više klase "ali takvim kakav se nikad u Engleskoj nije čuo". Kelly je imala reputaciju "žderačice muškaraca", pričalo se da je bila u vezi s iranskim šahom, te kolegama Garyjem Cooperom, Clarkom Gableom i Rayem Millandom.

- Bila je Hitchcockova idealna žena, ledena princeza koja je otapala sve svojom seksualnošću, a on je kao voajer uživao gledati je. - napisao je Lawrence Leamer - Prema njoj se ponašao drugačije nego prema drugim glumicama. Da, pričao joj je prljave viceve, neke doista gnjusne. No, njoj nisu smetali. Beskrajno se zabavljala ili se barem pravila da se zabavlja.

Kim Novak nije bila te sreće. Novak, "model u usponu bez glumačkog iskustva", iznosi se u knjizi, pobunila se protiv kostima koji je za nju odabrala kostimografkinja Edith Head, na snimanju "Vrtoglavice". Radilo se o bezličnom sivom kostimu i udobnim cipelama. Hitch ju je odlučio slomiti.

- Želio joj je duboko usaditi osjećaj inferiornosti, toliko da ga pusti da radi svoj posao bez da kaže i jednu riječ - napisao je i dodao kako je sljedeći korak u ponižavanju glumice bio posebno okrutan - Odveo bi je na večeru i tjerao je na razgovor o temama o kojima ne zna ništa, pa je uspio postići da ona ispadne neobrazovana i blesava.

Jednom je, trebala je to biti šala, dao objesiti očerupanu kokoš pred ogledalo u njezinoj garderobi. Kokoš je, navodno, predstavljala ono što ona misli o samoj sebi.

image

Alfred Hitchcock i Kim Novak

Courtesy Everett Collection/Everett/Profimedia/Courtesy Everett Collection/everett/profimedia

Ni drugi model-glumica, Tippi Hedren, nije imala previše sreće s njim. Ona je imala vrhunsku karijeru kada je došla raditi s njim i potpisala sedmogodišnji ugovor. Nisu je impresionirali njegovi prljavi vicevi ni sugestivne pričice, a njega je to ljutilo i tjeralo ga da "promijeni sve na njoj" i "napravi zvijezdu od nje". Išao je toliko daleko da joj je slao poruke o tome što treba raditi i kako se treba ponašati i izvan seta, a ona ga je počela optuživati za sve negativnosti u njezinu životu. Jednom je toliko pobjesnjela da ga je nazvala "debelom svinjom". Nikad više nisu radili zajedno.

Njegova druga božica bila je Ingrid Bergman, 175 centimetara visoka plavuša koju je p prvi put ugledao u uredu producenta Davida Selznicka. Bergman je dobila ulogu u "Začaranom" s Gregoryjem Peckom. Promovirali su je kao "sjajnu, eteričnu švedsku zvijezdu" iako je njezina majka bila Njemica, a njezina obitelj podupirala Hitlera i antisemitizam. Strastvena afera s Peckom toliko je naljutila Hitchcocka da je pokušao pokazati koliko je moćniji od glumca "koji mu otima žene koje on želi".

image

Alfred Hitchcock, Gregory Peck i Ingrid Bergman

Courtesy Everett Collection/Everett/Profimedia/Courtesy Everett Collection/everett/profimedia

Želio je da Bergman glumi u "Nazovi M. radi umorstva", no ona je u tom trenutku bila previše zauzeta privatnim životom i vezama. Napustila je Pecka i supruga Petera Lindstroma, te odletjela za Rim da bi bila s talijanskim redateljem Robertom Rossellinijem. Ona i Hitchcock nikad više nisu surađivali.

Jedna od rijetkih žena koja s Hitchom nije imala problema bila je holivudska veteranka Janet Leigh, koja je prije suradnje s njim glumila u 32 filma. Silno je želio da ona bude u njegovoj verziji niskobudžetnog horor filma, a želio ga je snimiti samo zbog jedne scene "ubojstva pod tušem koje se događa iznenada". Janetina uloga u filmu traje 20 minuta prije no što krv poteče po pločicama kupaonice u motelu Bates.

Za razliku od drugih glumica prema kojima se ponašao grozno i okrutno, prema Leigh je bio fin i pristojan. Nije je pokušavao fascinirati svojim radom, životom i znanjem na prvom susretu. Ipak, morala je slušati masne viceve.

image

Janet Leigh i Alfred Hitchcock na snimanju Psiha

The Hollywood Archive/Hollywood Archive/Profimedia/The Hollywood Archive/hollywood Archive/profimedia

- Ja nisam bila uvrijeđena zbog tih viceva koje bi časnu sestru pretvorile u kamen - jednom je komentirala. U stvari, snimanje filma bilo je poput utočišta za Leigh koja je u to vrijeme prolazila vrlo problematičan razvod s Tonyjem Curtisom. Zato je mračan humor i zapovijedanje redatelja prihvatila bez problema.

- Ako je ikad postojao holivudski kraj za opakog i zločestog Alfreda Hitchcocka, onda je to bila sretna suradnja s Janet Leigh - napisao je Lawrence Leamer.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. studeni 2024 08:59