Pjesma Nine Kraljić najbolje je što Hrvatska šalje na Eurosong posljednjih godina! I najviše ću je pamtiti od svih vaših dosadašnjih. U glazbenoj industriji poznato je da sam brutalno direktan pa će vam možda više značiti kad kažem da mi se zbilja sviđa. Ima vibru kao engleska kantautorica Ellie Goulding, a vokal je briljantan i veoma prepoznatljiv. Već nakon prvog slušanja, mogu vas obradovati mišljenjem da je “Lighthouse” definitivno favorit za pobjedu! - iz svog ureda u Stockholmu poručuje Pelle Lidell (53), izvršni urednik za artiste i repertoar europskog ureda Universal Music Publishing Group.
Čovjek koji je u ime te najveće glazbene korporacije na svijetu dosad odabrao i “prodao” više od 150 milijuna nosača zvuka muzičkih zvijezda poput Christine Aguilere, Jennifer Lopez, Britney Spears, Janet Jackson, Celine Dion, Santane i mnogih drugih, tijekom karijere žustro prati i pripreme za Eurosong što će se u njegovu rodnom gradu održati 14. svibnja, pa smo ga kao znalca priupitali za mišljenje je li za nas bolje da naša predstavnica pjeva na engleskom ili materinjem jeziku.
Društvo skladatelja
Oko toga su se ovih dana vodile burne rasprave između Nine Kraljić i Hrvatskog društva skladatelja, uvrijeđenih što će nas na izboru za pjesmu Eurovizije nakon 60 godina predstavljati skladba stranih autora, austrijskog dua Popmache iza kojega stoje Andreass Grass i Nikola Paryla te glazbeni producent Thorsten Brotzmann. U dopisu upućenome v. d. glavnog ravnatelja HRT-a Siniši Kovačiću, među ostalim stoji kako ih je neugodno iznenadio i razočarao presedan što se nećemo natjecati s hrvatskom pjesmom, kao dijelom svog identiteta i domoljublja, jer imamo svoju glazbenu industriju i iz razloga poslovne prirode, odnosno zaštite nacionalne ekonomije.
- Engleski je najbolji odabir želite li doprijeti do što više europske publike koja voli pop-glazbu kakvu Eurosong servira, uz uvjet da su stihovi i cjelokupna poruka pjesme stvarno dobri. Sjetimo li se Bjork koja je pjevala engleski na islandski način, možemo zaključiti da je i malo akcenta nevažno. U svakom slučaju, bit će vam to dobrodošao izazov uzmemo li u obzir da su pobjednice posljednjih osam godina odreda bile na engleskom, uključujući lani našega Mansa Zelmerlowa, kao i Loreen 2012. Eto, čak i mi Šveđani kao velika nacija biramo engleski - odgovara Lidell.
Da Nina Kraljić kao pobjednica naše prve sezone “The Voicea” ima ugovor s Universalom prvi put čuje od nas, kaže, jer kompanija je mastodont sa stotinama filijala diljem svijeta.
- Ne bi me čudilo da u Universal Music Croatia gledaju na stvari isto kao i ja, ali ne vjerujem da su oni Nini naložili da pjeva na engleskom. Šanse su joj ovako svakako veće. Ako s pjesmom uđe u top five, tako će zauzeti radijski eter i izvan granica Hrvatske, u Njemačkoj i po skandinavskim zemljama, siguran sam. U svakom slučaju, već se unaprijed imate više razloga nadati nego mi, Šveđani, s ovogodišnjim predstavnikom, 17-godišnjim Fransom koji je kao dječak postao popularan s pjesmom posvećenom svom nogometnom idolu Zlatanu Ibrahimoviću.
Iako je iza njega agilna glasačka mašinerija vršnjaka tinejdžera, moje je mišljenje da nema šanse ni za ulazak u finalnu večer. Problem je s Fransom što loše pjeva, a izgovor engleskog mu je slab. Dakle, Švedska sigurno neće biti pobjednica ovogodišnjeg Eurosonga kao s prethodnim predstavnicama kakva je bila Loreen, kada smo dominirali u showu na pozornici.
Televizijski fenomen
Iako se zove natjecanjem za najbolju pjesmu, Eurosong se prometnuo u večer zabave i televizijski fenomen. Kod nas u Švedskoj najveći je događaj te vrste, još otkako je 1974. u engleskom Brightonu ABBA pobijedila s “Waterlooom”, meni osobno najboljim eurovizijskim hitom svih vremena. Otada, svake godine te subotnje večeri kod nas cijele obitelji pred TV-om prate 12 najboljih pjesama i zabavljaju se pijuckajući vino. Omiljen je i u gay zajednici. Gledaju ga čak i oni koji ga mrze jer uživaju ironizirati tražeći najgoru pjesmu ili haljinu. A uživo, ovogodišnje natjecanje pratit će 15 tisuća gledatelja stockholmskog stadiona Globe Arena. Mislim da oko 10 milijuna Šveđana prati ne samo Eurosong, nego i izlučna natjecanja što se kod nas održavaju u seriji televizijskih showova. Uzevši u obzir cijelu Europu, Eurosong je najveći kod nas u Švedskoj - tvrdi, dajući nam do znanja da njihovi producenti taj interes znaju učiniti itekako profitabilnim, pretočeno u nekoliko desetaka milijuna eura po natjecanju.
Do vrtoglavih 150 milijuna prodanih nosača zvuka nekih od najvećih muzičkih zvijezda današnjice Pelle Lidell došao je nakon teške odluke između glazbe i sporta.
- Pasionirani sam ljubitelj nogometa, hokeja i borilačkih sportova odmalena, ali ipak sam uronio u glazbu. Kao dječak, da bih mogao kupovati najnovije singlice Davida Bowieja i Garyja Glittera, skupljao sam plastične boce za reciklažu po susjedstvu. Počeo sam ih puštati kao DJ na školskim tulumima, promatrao reakcije učenika i tako izoštrio uho za melodiju. Nisam glazbeni fašist ili snob poput nekih mojih kolega koji se gnušaju komercijale, pa ću uz omiljeni rock poslušati i pop ako je pjesma dobra. Glazba je ključ za povezivanje i važno je samo što se publici sviđa. Za mene isključivo postoji dobra ili loša pjesma. Dio karijere proveo sam u Londonu i Los Angelesu, gdje sam požnjeo svoj prvi veliki uspjeh ‘90-ih, s pjesmama Christine Aguilere na vrhu top-ljestvica. Otada do danas u svaki novi tjedan ulazim kao u lov, nadajući se istome - priznaje.
Sa svojim pjevačima privatno se rijetko druži jer je, kaže, ipak s druge strane glazbene industrije. Je li ponekad frustrirajuće što stvara zvijezde, a sam ostaje anoniman?
- Nemam s tim problema jer tako su nam uloge podijeljene. Oni su poput vozača, a ja mehaničar. Mnogo nas je više iza kulisa, a zvijezde možda uživaju najviše u svojoj slavi, ali snose i najveći pritisak. Najugodniji superstar s kojim sam ikada radio je Ricky Martin, a odmah iza njega Britney Spears jer su simpatični, jednostavni i poštuju svakoga. Ona uvijek pozdravlja svakog asistenta s osmijehom, dok je on sam sebi svako jutro kuhao kavu jer svjesni su važnosti svakog pojedinca u ekipi. Najveći ljudi u glazbenoj branši su redom takvi i obratno; najgori su sitne duše koje se u nedostatku talenta uvlače u guzice i laktare, a nikad ne dođu do vrha zbog slabosti karaktera. Nisu ni spomena važni. Priznaje kako mu je danas mnogo teže predvidjeti tko će postati zvijezda nego na početku karijere, a i mjerila su diskutabilna.
- Svi znate za Rihannu, ali vjerojatno ne za Helene Fischer, njemačku pjevačicu koja prodaje više nosača zvuka od nje, samo u svojoj Njemačkoj već preko tri milijuna primjeraka. Isto je s Girls Generation, južnokorejskom djevojačkom grupom koja je već rasprodala preko 40 milijuna albuma - kaže.
Ima li tu mjesta za Hrvatsku? Boraveći u nekoliko navrata kod nas, posredstvom muzičke producentice Petre Crnetić, upoznao je nekolicinu glazbenika s ovih područja, poput Lukyja i duo Meritas, ali ne zna ništa više o našoj glazbenoj industriji jer se, kaže, nije dovoljno internacionalizirala.
Metropola Stockholm
- Vani imate šanse ako ponudite nešto novo. Ako ćete učiti od nas Šveđana gdje su stasale generacije tekstopisaca, skladatelja i producenata, prvenstveno je to kvalitetna pjesma.
Potvrda njegovih riječi je činjenica da je, uz London, Stockholm danas najveći centar europske glazbene industrije. Ovo je prilika i da priupitamo je li finalizirana Universalova kupnja Croatia Recordsa za sedam milijuna eura, koliko se spominjalo.
- Politika naše kuće je da se nijedna takva informacija ne daje u javnost dok stvar nije gotova. Akvizicije se drže u tajnosti dok pregovori traju, tek nakon dovršetka sve postaje službeno. Pozdravljam što postoji Universal Music Croatia, ali nismo surađivali jer morao bih imati materijal za lansiranje na veća područja poput Velike Britanije, SAD-a ili Japana.
Tu je i odgovor hrvatskim glazbenicima koji ga požele kontaktirati.
- Zainteresirani mogu poslati link na tri internacionalne pjesme u visokoj produkciji, maksimalno profesionalne po svim pravilima struke u Americi. Samo takvi zaintrigirat će me da im se javim jer ako ja mogu biti dovoljno samokritičan da znam kako ne mogu biti novi Messi iako sam svirao u bandovima, očekujem to i od ostalih. Ne mogu se preveliki snovi graditi na osnovi povremene svirke uz gitaru. No, vidjet ćemo što budućnost nosi jer volim Hrvatsku koja je jedno od mojih najdražih mjesta za odmor. Obišao sam svijet, ali zbog prirodnih ljepota i ljudi za mene ste među turističkim destinacijama kojima ću se uvijek vraćati - poručuje Pelle Lidell.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....