Pjesma ‘Trebaš li me‘ definitivno je pomaknula moje granice u svakom smislu. Osigurala je predivne potvrde od strane publike i struke, učvrstila moju poziciju kao autora i izvođača te je, nadam se, označila jedan period hrvatske pop glazbe. Zahvalan sam pjesmi što je proizišla iz mojih misli, zahvalan sam Eni Jurišić koja ju donijela na najposebniji mogući način te Zvonimiru Husnjaku (Z++) koji ju oblikovao uvjerljivo, suvereno i u skladu s vremenom u kojem živimo - kaže Matija Cvek čija je pjesma ‘Trebaš li me‘ prema podacima stručne službe ZAMP Hrvatskog društva skladatelja službeno najemitiranija pjesma domaćih autora u 2022. godini.
Nakon osvojenih Porina i Cesarice, ovo je još jedno u nizu priznanja za Cvekov ultimativni hit ‘Trebaš li me‘ koji je proveo čak 20 tjedana na prvom mjestu HR TOP 40 liste singlova, pa je zagrebačkom autoru za nju na danas održanoj press konferenciji Nenad Marčec, direktor HDS ZAMP-a uručio mikrofon kao prigodan poklon. S ovim mikrofonom će se, istaknuo je Marčec, u budućnosti glas ovog uspješnog glazbenika još bolje čuti.
Druga najemitiranija skladba lani, prema podacima ZAMP-a, je pjesma Huseina Hasanefendića Husa ‘Ponovo‘, ujedno i posljednja numera koju je Parni valjak snimio s Akijem Rahimovskim.
Na trećem mjestu najemitiranijih skladbi u 2022. godini je Massimov ‘Mali krug velikih ljudi‘ autora Ivana Dečaka, lidera grupe Vatra. Detourova pobjednička pjesma 69. Zagrebačkog festivala ‘Nekad je bilo bolje‘ autora Nenada Borgudana, na četvrtom je mjestu, iza nje su Silente i ‘Poljubi me za kraj‘ (Tibor i Sanin Karamehmedović), zatim ‘Jel’ ti reka ‘ko?‘ u izvedbi Petra Graše koji je, uz Vjekoslavu i Tonča Huljića, i autor pjesme. Sedma je ‘Refužo‘ autora Ive Jagnjića i njegovog benda Dalmatino, a osma Massimova ‘Zamisli‘ čiju je inicijalnu ideju Rajka Dujmića završio Ivan Dečak. Uspješnica prošlogodišnjeg Splitskog festivala ‘Jube moja znaj‘ (Neno Belan, Nikša Sviličić) u izvedbi Nene Belana i Fiumensa na devetom je mjestu, a listu zatvara još jedna pjesma sa Zagrebačkog festivala: ‘Ptice‘ Matije Cveka koju je napisao u suradnji s Alanom Dovićem.
Ljudi iz ZAMP-a danas su objavili i listu deset najuspješnijih autora u Hrvatskoj. Nju čine imena s bogatim katalogom pjesmama iza kojih su desetljeća hitova koji se i danas rado slušaju u domaćem eteru - to su, abecednim redom: Ante Pecotić, Branimir Mihaljević, Husein Hasanefendić Hus, Miro Buljan, Neno Belan, Predrag Martinjak, Tonči i Vjekoslava Huljić, Zdenko Runjić te Zlatan Stipišić Gibonni. Zahvaljujući popularnosti svojih hitova ovih deset kapitalaca za proteklu godinu, kako neslužbeno doznajemo, priskrbit će od strane ZAMP-a između 30 i 60 tisuća eura. Koliko mu to znači pitamo Branimira Mihaljevića, koji je već godinama na prestižnoj listi top deset autora u Hrvatskoj.
- To što sam već niz godina u deset najemitiranijih autora je rezultat ne samo aktualnih singlova nego i činjenice da nakon trideset godina bavljenja glazbom ostvarujem prava na više od 1000 pjesama od kojih se velika većina svakodnevno emitira na radio i televizijskim postajama, te su neizostavni dio koncertnog repertoara mnogih naših poznatih izvođača ali i bendova za zabavu. U posljednje vrijeme svojim odabirom puno manje radim nego što sam radio ranije, ali i dalje svaki dan koristim za kreativni rad, a nekako ispada da sve što izađe iz moje autorske radionice ima svoju jasnu publiku i bude primijećeno. Ja sam prije svega veliki radnik, ali još uvijek uživam u tome što radim. Nikada se glazbom nisam bavio zbog novca, ali svakako je lijepo kada mi moji rezultati i honorari omogućavaju da se nesmetano bavim onime što volim - kaže Branimir Mihaljević, koji je, kao i njegovi kolege zadovoljan jer se ispostavilo da je protekla 2022. godina bila rekordna za hrvatske autore. I ne samo za njih.
Jer ZAMP je objavio i listu najpopularnijih regionalnih autora u domaćem eteru koju predvode Dušan Bačić, Edin Šaran, Momčilo Bajagić Bajaga, Nedim Babović i Zlatko Arslanagić. I na ovom popisu, baš kao i na listi top 10 autora u Hrvatskoj, jasno je da se radi o glazbenicima koji su na sceni već desetljećima, čiji stare i nove hitove publika podjednako voli i cijeni.
Ono, što, međutim, ‘bode‘ oči jest da među najemitiranijim autorima i pjesmama u 2022. godini nema tzv. cajki. Gdje su nestale?
- Nisu nestale, ali takve pjesme se u pravilu ne emitiraju u hrvatskom radijskom ili televizijskom programu. Što se tiče koncerata na kojima se izvodi takva vrsta glazbe, njih definitivno u Hrvatskoj ima, ali očito ne dovoljno da bi se prodajom ulaznica uvrstili među top deset naše liste - kažu nam u ZAMP-u, na čijoj je listi top 5 regionalnih autora i Dušan Bačić, koji, međutim, ne sklada samo narodnu ili ‘turbofolk‘ glazbu nego njegove pjesme pjevaju i Severina, Jasmin Stavros, Neda Ukraden, Maja Šuput...
Pet najpopularnijih inozemnih autora u Hrvatskoj su Bruce Springsteen, Ed Sheeran, Sting, Max Martin te Kevin Richard Parker (Tame Impala). Najemitiranija pjesma inozemnih autora u Hrvatskoj u 2022. bila je ‘Cold heart‘ Dua Lipe i Eltona Johna, kažu u HDS ZAMP-u koji je u prošloj godini ostvario prihode u iznosu od 21.908.308 eura što predstavlja rast od gotovo 29,83 posto.
U pojedinim segmentima autorskih prava prednjače koncerti s kojih su autorski prihodi porasli za gotovo 300 posto, te priredbe s rastom od 130 posto. Ovi podaci potvrđuju da je 2022. godina bila rekordna godina po prihodima autora od autorskih prava na koncertima u Hrvatskoj, a domaći ‘koncertni bum‘ već su prepoznali i organizatori nagrade Cesarica koji su ustanovili novu kategoriju, odnosno ‘Bestseller‘ za najveći broj prodanih ulaznica.
Uz to, primjetan je i rast od prodaje glazbenih licenci poslovnim korisnicima poput hotelijera, ugostitelja i obrta od 47 posto. Prava mehaničke reprodukcije nastavljaju trend pada, no raste prihod od online i digitalnih prava i to za 53, 9 posto. Lani je tako prihod u kategoriji ‘internetski i glazbeni 8S)VoD servisi‘ premašio 1,61 milijun eura. Navedeni iznosi, naglašavaju u ZAMP-u, uz podatak o više od 87 milijardi obrađenih streamova svjedoče o HDS ZAMP-u kao regionalnom lideru ostvarivanja digitalnih prava. S pred pandemijskih 2000 pretplatnika, sada je u Hrvatskoj više od 200 tisuća korisnika nekog od servisa što je veliki pomak na domaćem digitalnom tržištu. Uz to, HDS ZAMP ima potpisane ugovore sa svim važnim streaming servisima i platformama uključujući i VoD servise poput Netflixa, Amazona, Disneya...
- Direktno licenciramo naš repertoar širom svijeta na više od 70 servisa što je značajan korak prema pravičnoj raspodjeli digitalnih honorara - kažu u HDS ZAMP-u, koje veseli rast naplate autorskih prava iz inozemstva od 44 posto. Strana sestrinska društva ZAMP-u su naime poslala 1,75 milijuna eura, a najveći iznosi domaćim autorima stigli su iz Slovenije i Srbije.
Ne čudi stoga da je u 2022. godini HDS ZAMP-u punomoć za ostvarivanje prava povjerilo 386 novih članova iz Hrvatske, te 403 nova člana iz ostalih društava u regiji, uglavnom iz Srbije i BIH.
- Autorska zajednica je uspješno preživjela najgore godine i sada s puno razloga optimistično gledamo u budućnost. Želim se posebno zahvaliti svim članovima našeg Društva jer nam oni svojim zahtjevima, savjetima i suradnjom pomažu graditi sliku autorske glazbene zajednice kao dobro uštimane skupine kreativnih poduzetnika, individualaca predanih istim načelima vrijednog rada u studiju i na pozornici, kao i načelu prava da od svog rada pošteno i pristojno žive - kaže Nenad Marčec, glavni direktor HDS ZAMP-a.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....