Dogodilo se i to. Filmski producent Ljubo Zdjelarević, čovjek iza kinohita ZG80, odlučio je u svom redateljskom dugometražnom prvijencu okupiti najutjecajnije youtubere i influencere u regiji, iza kojih stoji vojska od ukupno 3 i pol milijuna sljedbenika, koji pobožno gledaju njihove videouratke koje svakodnevno dižu na svoje kanale.
Nema sumnje, njegov film “IDEŠ? IDEM!”, najavljen za prosinac ove godine, bit će vrlo gledan, zasigurno ponešto i problematiziran, posebice u miljeu naučenom na arthouse filmove koji nastaju uz državne potpore. Zdjelarević, ipak, ne dvoji oko svojega komercijalnog projekta, u kojemu su glavne zvijezde domaći youtuberi čiji autorski sadržaj u konceptualnom i izvedbenom smislu varira od izvrsnog pa sve do negledljivo jeftinog. Tako, međutim, danas izgleda internet, i ne treba se tome mnogo čuditi.
- Kritike na ideju su odmah počele stizati. Pozicija youtubera ili influencera je kod nekih ljudi u startu negativna. Oni danas djeluju i zarađuju na načine koji nama nisu bili pristupačni, i da, mi se koji put pitamo je li to fer, no to je ozbiljan posao koji oni rade. Točno je da bi se dijelovi njihovog sadržaja dali problematizirati, ali sve se danas može problematizirati. Recimo, mogli bismo ući u ozbiljnu polemiku oko političkog, ili kulturnog sadržaja u ovoj zemlji. Oko toga kakve filmske projekte danas podržava Ministarstvo kulture.
Potezati olako pištolj prema njima je u tom smislu promašeno. Za mene je to jedan novi svijet, čiji sam komadić htio donijeti na filmsko platno, a pritom sam i doznao nešto o svijetu u kojega ću pustiti i svoju djecu. Bio sam i ja skeptičan prema cijelom projektu, no htio sam osmisliti nešto isplativo. Otvorena srca sam ušao u istraživanje svega toga, i mogu reći da kad sam ih upoznao, ispali su samo bolji ljudi nego što sam ih zamišljao - navodi redatelj, koji je protagoniste filma smjestio u ambijent iznenadnog putovanja kombijem od Zagreba do Istanbula.
Eksperiment
Junaci i junakinje Zdjelarevićevog filma koji balansira između igranog i dokumentarnog glume sami sebe, a oni su redom: Veronika Rosandić, Kaja Kočevar - “Kaya Solo”, Vid Juračić, Fran Lauš, Bogdan Ilić - “Baka Prase”, Nika Ilčić, Amel Družanović - Meca Cazin i Nenad Krstić - Tony TCTN. Ova ekipa influencera, koja na svojim kanalima prezentira raznolik sadržaj (dok jedni proizvode ozbiljne dokumentarne serijale, drugi se snimaju kako broje koliko su novca utrošili na garderobu ili, pak, dok plivaju u Manduševcu) dobro se, navodi redatelj, snašla u kompleksnom polju proizvodnog procesa na filmu, u čemu im je zasigurno pomoglo i svakodnevno iskustvo pred kamerom.
- Oni su u startu ekstrovertirani ljudi, snimaju sami sebe svaki dan. Vole kameru i svijet igranog filma im nije daleko. S profesionalnim glumcima se, naravno, radi na jedan drugačiji način, a ovdje smo postupali drugačije. Scenarij je bio napisan hibridno. Neke scene, za koje samo znali da moraju biti u filmu, bile su fiksne, dok smo ih u drugima stavljali u situacije i puštali da vidimo što će se dogoditi.
Smatrali smo da je to zdravi pristup za rad s njima na ovakvom filmu. Radili su i glumačke vježbe za neke od scena - pojašnjava redatelj, dodajući kako je čitav proces snimanja bio dosta naporan. Snimalo se, naime, 18 dana uzastopno, po 12 sati dnevno, a filmska je ekipa čitavo vrijeme bila na cesti prema Istanbulu, do kojega su na kraju i stigli. Normalan je to tempo kada si profesionalni filmski radnik, prepričava Zdjelarević, ali YouTube naturščici brzo su se navikli na njega.
- Bili su odlični, disciplinirani. Dogodilo se samo jednom da je jedan od njih zakasnio na snimanje 15 minuta. Njima je cijeli proces bio izazovan i mislim da ih je to motiviralo. Ne mogu reći da su uvijek bili super vedri na setu, nekad čekaš 6 sati da se snimi tvoja scena, ali tako je nekad i s profesionalcima - nastavlja Zdjelarević, koji se ovakvim neobičnim filmskim projektom, kaže, htio uklopiti u izmijenjenu paradigmu konzumiranja audiovizualnih proizvoda. Kino i televizija slabe, proizvodni kapaciteti u filmu su mali, a rijetko se ulazi u čistu komercijalu.
Nova generacija
- Htio sam u takvim uvjetima vidjeti što se događa s tim youtuberima i kako bismo ih mogli smjestiti u filmski projekt.
Uskoro se zainteresirao i moj distributer te smo odlučili krenuti s tim, zapravo, eksperimentom. U početku nismo bili sigurni ni glume li oni sami sebe, kako ćemo sve to posložiti. Istraživali smo njihovu online prisutnost, odabrali protagoniste i onda krenuli slagati scenarij - pojašnjava redatelj koji ipak nije mogao snimiti čitav film bez profesionalnih glumaca. Ulogu hrvatskog ambasadora u Istanbulu, kojemu se nakon niza peripetija i zgoda influenceri obraćaju za pomoć, igra Zijad Gračić.
- Izuzetno ugodno iskustvo. Drago mi je što sam bio dijelom ove priče, jer sam upoznao jedan potpuno novi svijet. Bili su pripremljeni, suvereni u izvedbi, znali su što rade. Osjećam se privilegiranim što sam radio s njima i približio se toj generaciji - prisjeća se Zijad Gračić, dodajući kako nikako ne spada u populaciju koja ima ograde prema toj i takvoj mladosti u bilo kojem smislu.
Svijet pranka
No, što kažu naše YouTube zvijezde?
- Glumili smo neke verzije samih sebe, tako da nije bilo prezahtjevno u glumačkom smislu. Naravno, neke scene su bile zahtjevnije od drugih, ali iz moje perspektive je bilo jako ugodno i ne prestrašno - navodi Vid Juračić, koji je pozornost javnosti privukao svojim “Kvart pričama” na YouTubeu. Na njegove riječi se uključuje i Fran Lauš.
- Dugo je to trajalo i bilo je naporno, ali s obzirom na to da je to za mene bilo prvo takvo iskustvo, bilo mi je zanimljivo i nisam osjetio taj napor. U velikoj većini scena glumio sam sebe, no trebao sam se nekad ponašati i na način koji nije tipičan za mene.
Recimo, scene u kojima sam morao biti glasan i ekspresivan su mi bile zahtjevne, jer tako se inače ne ponašam - navodi Lauš koji na YouTubeu ima nešto više od 64 tisuće pratitelja.
Njegov šestominutni prank-video, u kojemu s maskom na licu plaši svoju djevojku Veroniku Rosandić, s kojom glumi u Zdjelarevićevom filmu, u sedam je dana sakupio sedamdesetak tisuća pogleda.
Brojke su to s kojima se rijetko mogu pohvaliti i kapitalni mediji.
- Ne bojimo se kritika i cinizma ozbiljnih glumaca ili filmskih radnika. Čim smo se uputili u svijet YouTubea, mi smo bili spremni na to. Svjesno se izlažemo pred kamerama i navikli smo na negativne reakcije.
Ovo je projekt koji je imao kontrolu, znali smo što moramo napraviti na setu, i producenti i redatelj su nas navodili u smjeru za koji su mislili da je najbolji. kažu da smo obavili dobar posao.
Kritike neka dolaze. Svaka je dobrodošla - kaže Veronika Rosandić, youtuberica i novopečena glumica čiji kanal svakodnevno prati gotovo sto tisuća ljudi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....