Eurosong 2025. u Hrvatskoj? Može! Ali, gdje, pitamo se u trenucima dok Baby Lasagna i ‘Rim Tim Tagi Dim‘ i dalje vode na kladionicama i upućuju na pomisao da bi se 69. natjecanje za Pjesmu Eurovizije doista moglo održati u našoj zemlji. Ali u kojem gradu i na kojoj lokaciji, pitamo eurovizijske znalce od kojih se mnogi sjećaju kako se Eurosong 1990. godine održao u zagrebačkoj koncertnoj dvorani ‘Lisinski‘.
Izravni televizijski i radijski prijenos tada je trajao 2 sata i 50 minuta, prenosilo ga je dvadesetak zemalja, a procjenjuje se da ga je pratilo oko 300 milijuna gledatelja. Natjecanje u Zagrebu, podsjetimo, omogućila je godinu dana prije u švicarskom gradu Lausanneu zadarska grupa Riva pobijedivši s pjesmom ‘Rock me!‘.
Da bi Lisinski bio spreman za ovakav izazovan organizacijski pothvat, već su 1989. godine u Dvorani započeli radovi, a intenzivne pripreme pred samo natjecanje trajale su oko 3 mjeseca, piše na stranicama koncertne dvorane Lisinski gdje stoji kako je tada stručnjak za prostornu akustiku Ivan Stamać izumio zvučni apsorber (i danas poznat kao ‘sound cage‘) koji smanjuje vrijeme odjeka i mijenja akustiku prostora, a za tu je prigodu postavio 1000 apsorbera u dvorani. Izgrađena je bila i velika metalna konstrukcija, odnosno metalni most koji se koristio za rasvjetu u dvorani. Svi su stolci iz parketa izvađeni kako bi se produžila pozornica, a orkestar Zagrebačke filharmonije koji je pratio izvođače bio je postavljen u desnom dijelu parketa. Posjetitelji, njih 1200, bili su smješteni na tribinama. U visokom prizemlju Dvorane, na razini garderoba za publiku, uređen je bio restoranski prostor, a u predvorjima Velike dvorane nalazio se Green Room. U predvorju Male dvorane bio je press centar...
- Danas, 35 godina kasnije, bilo bi to nemoguće ponovo organizirati na istom mjestu. Ali, ako Eurosong doista dođe u Hrvatsku, po meni bi najlogičnije bilo da mjesto održavanja tog spektakla bude Zagreb, odnosno Arena Zagreb. Arena je dovoljno velika da primi Eurosong, a Zagreb može ponuditi adekvatan hotelski smještaj natjecateljskim delegacijama i ljubiteljima Eurosonga - govori ‘mama Dore‘ Ksenija Urličić.
Eurosong u Zagrebu 2025. ‘vidi‘ i modni kreator Ivan Tandarić.
- Jako sam sretan da smo konačno u ulozi favorita, premda je ovo još rana faza i stanje na kladionicama će se mijenjati, no neosporno je da imamo super pjesmu koja zainteresira već prvim taktovima. Pjesma je ritmična, melodična s pamtljivim refrenom. neočekivana promjena na otprilike drugoj minuti pjesme je upravo onaj trik moment koji se traži na Eurosongu. Osim toga, tema iseljavanja mladih i deruralizacija su aktualni pogotovo u svjetlu aktualnih prosvjeda poljoprivrednika diljem Europe. Sad je na HRT-u da financijski i logistički stane iza Baby Lazanje jer je ovo generacijska šansa kakvu nismo imali još od Doris Dragović i ‘Marije Magdalene‘ 1999. godine - ushićeno govori Tandarić, i nastavlja:
- Hipotetski, ako pobijedimo na Eurosongu dobit ćemo ponudu organizacije sljedećeg natjecanja koje, naravno, košta. Zato nacionalna televizija raspisuje natječaj za grada domaćina koji financijski snosi dio tereta. Naravno da će biti više prijavljenih gradova, no favorit je Zagreb, koji ima najveći proračun i koji ima najprikladniju dvoranu - zagrebačku Arenu. Ta dvorana zadovoljit će uvjete (broj posjetitelja i ostale tehničke uvjete zadovoljava) ali je upitno da dali je slobodna otprilike dva mjeseca unaprijed kada se počinje s montažom scene, nakon koje se rade probe sa zamjenskim izvođačima koji za potrebe kadrova izvode koreografije po naputku delegacija kako bi do dolaska izvođača i početka samih proba dva tjedna pred natjecanje sve bilo ispeglano - upozorava Tandarić koji smatra kako bi Zagreb u dva eurovizijska tjedna mogao moći ugostiti 30.000 gostiju iz cijelog svijeta.
- Na Eurosongu je obično, na samom događaju, akreditirano oko deset tisuća ljudi (od organizatora, volontera, članova delegacija, akreditiranih novinara...) a na samom spektaklu očekuje se oko trideset tisuća gostiju. Nadalje, uz sam televizijski show grad domaćin radi niz popratnih evenata tako da grad kroz dva tjedna uistinu živi Eurosong - kaže Tandarić.
I skladatelj Branimir Mihaljević smatra da je Arena Zagreb u Hrvatskoj najbolje mjesto na kojem bi se mogao organizirati Eurosong.
- S obzirom na to da organizacija Eurosonga okupira dvoranu na više od mjesec dana i to u travnju i svibnju, ona mora zbog tehnike biti u zatvorenom prostoru. Koliko god bi mi željeli da se manifestacija održi na Poljudu ili čak na ATP stadionu u Umagu, jedina dvorana koja pruža cjelovitu logistiku je zagrebačka Arena. U tom slučaju na parkingu za kamione na južnoj strani Arene vrlo vjerojatno bi trebalo izgraditi montažni objekt za press centar i garderobe jer se postojeće garderobe pretvaraju u tehničke prostorije. K tome u gradu domaćinu organiziraju se i druge manifestacije poput Eurovillagea za što već Zagreb ima iskustva kroz manifestacije kao što su Zagreb Classic na Tomislavcu i drugih velikih evenata na Trgu Bana Jelačića - ističe Mihaljević.
- Ja bih Eurosong u Areni, ali u Puli. Osim što je naš eurovizijski predstavnik Baby Lasagna iz Istre, smatram da bi Eurosong u pulskoj Areni bio događaj za pamćenje i najljepša eurovizijska pozornica ikad. Nažalost, i dok ovo govorim, svjestan sam da to neće biti moguće, prvenstveno zbog toga što se radi o prostoru koji je na otvorenom, a cijeli spektakl ne smije biti ugrožen zbog kiše ili vjetra. Šteta, jer Eurosongom u Puli dobili bismo neviđeni turistički potencijal - govori Nenad Korkut, koji također smatra da je Arena Zagreb najlogičniji izbor za eventualni Eurosong 2025.
- Rano je još stvarno za ovakva pitanja, ali naravno da je jedina adekvatna lokacija Arena Zagreb. Arene u Varaždinu, Osijeku ili Poreču su ipak previše male za Eurosong. Osim u Zagrebu, Eurosong bi se mogao održati i u Splitu, no Spaladium Arena je zatvorena. Dakle, ostaje Zagreb i njegova Arena, a osim toga Zagreb ima i potrebne hotele za smještaj delegacija i ljubitelja Eurosonga - kaže novinar i ljubitelj Eurosonga Ilija Jandrić.
- Da bi neki grad bio odabran za domaćina Eurosonga mora proći dug popis zahtjeva - poput veličine dvorane koja mora biti u mogućnosti primiti zahtjevnu opremu za televizijski show na svjetskoj razini, a uz to se procjenjuje da dvorana, s pozornicom i green roomom, mora imati mogućnost primiti najmanje 8000 gledatelja te dovoljno prostora da osigura backstage prostor za sve natjecatelje i delegacije. Bitna je i dovoljna količina hotelskog smještaja, dobra povezanost sa zračnom lukom, mogućnost smještanja press i fan centra... Puno je toga što se uzima u obzir, što tehničkih, što logističkih zahtjeva, a svakako je kod odabira bitna i financijski najbolja ponuda. Važno je na kraju imati pokrivene sve troškove zbog čega je bitno i da grad-domaćin ima mogućnost financijski uskočiti - kaže Ivan Horvat, urednik portala eurosong.hr.
- Znam da se vodi vječna rasprava zašto sve mora biti u glavnom gradu, ali po meni Zagreb može ispuniti sve tehničke uvjete i ugostiti delegacije iz 40-ak zemalja te smjestiti tehničko osoblje, a u krajnjem slučaju i volontere koji pomažu u organizaciji svake godine. Arena Zagreb već godinama ugošćuje produkcijski zahtjevne koncerte, lokacija je lako dostupna uz potencijalne potrebe za unaprjeđivanjem javnog gradskog prijevoza, a može se i podignuti press centar oko dvorane koji mora je biti što bliže dvorani (mnogi Eurosongovi su imali press centre u ‘šatorima‘), a uz sve to i središnjica HRT-a je u Zagrebu, nedaleko od dvorane. Vidio sam po komentarima na društvenim mrežama da mnogi spominju pulsku Arenu, ali održavanje ovakve manifestacije na otvorenom više ne dolazi u obzir (i sve to bez da se uplićem u pravila postupanja sa zaštićenim kulturnim dobrom). Uz to produkcijski i tehnički to ne može podržati u obujmu koji Eurosong traži - kaže Horvat, koji upozorava kako sama priprema Eurosonga kreće već početkom lipnja, samo dva tjedna nakon završetka prethodnog festivala.
- Puno je toga što grad-domaćin i televizija-domaćin moraju napraviti - od odluke kada će biti Eurosong sljedeće godine (u odnosu na događanja u gradu-domaćinu, svjetskih sportskih i zabavnih događanja da nema kolizije...) do odabira grada-domaćina, natječaja za vizualni identitet i pozornicu tog izdanja Eurosonga, bukiranja hotela, organiziranja popratnih događanja poput Eurovillagea i Eurocluba, pogodnosti za posjetitelje koji dođu na Eurosong... - kaže Horvat koji podsjeća da su uvjeti za Eurosong 2024. za domaćinstvo bili da grad-domaćin ima najmanje 3.500 hotelskih soba te da press centar mora moći primiti najmanje 1.200 ljudi.
- I to za najmanje 3 tjedna jer probe kreću čak 2 tjedna prije televizijskog prijenosa Eurosonga. Također, ono što treba također imati na umu je da se vikend prije ‘eurovizijskog tjedna‘ održava ceremonija otvaranja te defile na crvenom tepihu, odnosno kako ga se posljednjih godina naziva, ‘tirkizni tepih‘ te i za to treba naći mjesto koje će primiti sve zainteresirane novinare i sve delegacije koje će tim tepihom proći. Ono treba voditi u neki prostor u kojem se održava i službena ceremonija otvaranja Eurosonga i koja treba okupiti sve delegacije na jednom mjestu - ističe Horvat.
Može li HRT sve to organizirati?
- Svakako da može! HRT ima vrhunske profesionalce, ekipu koja je besprijekorno radila na mnogim velikim projektima. Organizirati Eurosong, naravno, nije lagan ni jednostavan zadatak, ali to bi nam svima bio sladak izazov za kojeg ne sumnjam da bismo ga uspješno napravili - govori Tomislav Štengl, urednik projekta Dora i šef naše eurovizijske delegacije, koji kao mjesto održavanja eventualnog Eurosonga u Hrvatskoj također ‘vidi‘ Zagreb.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....