Sustav obrazovanja po mjeri gospodarstva: aktivno uključivanje obrtnika i poduzetnika primjer je koji treba slijediti

Davor Pleško, potpredsjednik Hrvatske obrtničke komore

 Damir SenČar/Hina

Kada se govori o važnosti kvalitete obrazovanja u pogledu razvoja konkurentnog gospodarstva - nema dvojbe, jedno bez drugog ne može. Obrazovanje mora adekvatno odgovoriti na potrebe tržišta rada, zbog čega je uključenost obrtnika, poduzetnika, poslodavaca i njihovih zaposlenika ključna za razvoj kvalitetnog sustava obrazovanja.

Hrvatska obrtnička komora već dugi niz godina kao ključni predstavnik obrtnika Republike Hrvatske ukazuje na probleme i potrebe gospodarstva u području obrazovanja za obrtnička zanimanja. Komora promovira upise u obrtnička zanimanja, potiče obrtnike i poduzetnike da se licenciraju i primaju naučnike te provodi ispite u području cjeloživotnog obrazovanja za obrtništvo, poput majstorskog ispita koji predstavlja krunu obrazovanja za obrtnička zanimanja.

image

Dobitnici zahvalnica

Damir Senčar/Hina

Zahvaljujući impulsu danom kroz sredstva Europske unije, metodologija Hrvatskog kvalifikacijskog okvira počela se unazad nekoliko godina aktivno primjenjivati u izradi novih obrazovnih programa, čiji su polazišni dokument upravo standardi zanimanja. Na taj se način osigurava stvarna povezanost obrazovanja i tržišta rada, koja je aktualna tema posebno imajući u vidu probleme s kojima se hrvatsko gospodarstvo susreće.

Standard zanimanja dat će informaciju o tome koja znanja i vještine osoba koja je završila neku od strukovnih škola treba imati kako bi od samog početka mogla raditi bez dodatnih učenja. Do sada je programe za strukovna zanimanja formirao obrazovni sustav što se pokazalo manjkavim jer su djeca iz strukovnih škola izlazila nespremna.

image

Dobitnici zahvalnica

Damir Senčar/Hina

Hrvatska obrtnička komora standarde zanimanja izrađivala je u periodu od travnja 2020. do veljače 2022. tijekom čega je u izradu uključila preko 600 relevantnih stručnjaka, najvećim dijelom obrtnika i poduzetnika. Upravo su oni ti koji mogu najbolje reći što je to što se u njihovom zanimanju radi te koje su kompetencije potrebne za obavljanje njihovog zanimanja. Najveći dio stručnjaka bio je uključen u proces anketiranja, kroz koji su dali konačnu potvrdu vrijednosti standarda zanimanja koje su izradile ključne radne skupine koje su brojile ukupno 183 člana za 50 zanimanja.

'Upravo nam je stoga drago,' navodi predsjednik Hrvatske obrtničke komore, Dragutin Ranogajec, 'što nas je Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike prepoznalo kao relevantnog partnera i predstavnika gospodarskog sektora u ESF projektu 'Implementacija HKO-a i razvoj alata u povezivanju obrazovanja i tržišta rada', putem kojeg smo izradili ukupno 50 standarda zanimanja, od kojih je 38 već odobreno i upisano u Registar Hrvatskog kvalifikacijskog okvira. Posebno smo ponosni na velik broj obrtnika i poduzetnika koji su izrađivali standarde zanimanja, čime su jasno pokazali svoju volju, trud i zalaganje da unaprijede obrazovanje za buduće generacije.'

image

Dobitnici zahvalnica

Damir Senčar/Hina

Njima u čast, Hrvatska obrtnička komora u Zagrebu je predstavila više od stotinu stručnjaka, prvenstveno obrtnika i poslodavaca koji su sudjelovali u izradi standarda koji će poslužiti u izradi novih kurikuluma koji će omogućiti bolje povezivanja tržišta rada i sustava strukovnog obrazovanja te im dodijelila zahvalnice za njihov doprinos u izradi standarda zanimanja. Ovo je bio prvi susret uživo svih sudionika projekta, s obzirom da su posao izrade standarda zanimanja odradili putem online sastanaka.

'Naši obrtnici imali su prilike istaknuti koje su kompetencije nužne za pojedino zanimanje, a te kompetencije ulaze u standard konkretnog zanimanja na temelju kojih će se izrađivati standard kvalifikacija, a krajnji cilj je kurikulum koji na temelju svih ovih preporuka dokumenata mora zadovoljiti potrebe tržišta rada. Bez kvalitetnog povezivanja tržišta rada s obrazovnim sustavom, nema kvalitetnog strukovnog obrazovanja,' istaknula je Mirela Lekić, glavna tajnica u Hrvatskoj obrtničkoj komori.

Vedran Grižančić, obrtnik koji je sudjelovao u projektu, a po struci je instalater grijanja i klimatizacije, istaknuo je u sklopu prigodnog okupljanja da u zanimanju kao što je njegovo, instalater grijanja i klimatizacije, nema toliko zapošljavanja radnika iz dalekih zemalja jer je bitna komunikacija s klijentom, ali zato radnici iz regije imaju tedenciju dolaska i lako se zapošljavaju zbog načelnog poznavanja jezika. Normalna plaća za majstora grijanja i klimatizacije je od 9.000 kuna na više.

'Velika su naša očekivanja od ovog projekta. Promjene u ovome poslu su najveće u zadnjih 10 godina koje zahtijevaju jače obrazovanje, a trenutni program to nije pratio pa imate djecu koja izlaze iz škole nespremna,' ističe Grižančić.

Zadovoljstvo i optimizam izražava i Mihael Tilhof, po struci limar, koji je u projekt bio uključen s ocem Mijom Tilhofom, s kojim zajedno radi u obrtu: 'Optimističan sam za naše tržište zahvaljujući ovom projektu jer će ubrzati proces boljeg usmjeravanja i naukovanja učenika. Kada se sjetim svog školovanja, u školi nisam dobio ništa što će mi poslije trebati u svakodnevnom radu. Sve što imam danas je moja praksa.'

image

Dobitnici zahvalnica

Damir Senčar/Hina

Osim na izradi standarda zanimanja, Hrvatska obrtnička komora intenzivno radi i na pripremi velikog projekta Majstorske škole u partnerstvu sa Sisačko-moslavačkom županijom, te uz podršku Vlade Republike Hrvatske.

Projektom u vrijednosti oko 50.000.000,00 eura planira se izgradnja, opremanje i kapacitiranje prve Majstorske škole ne samo u Hrvatskoj, nego u ovom dijelu Europe. U ovaj iznos su također uključeni izrada i standardizacija programa koji se će se provoditi u Majstorskoj školi.

Projekt Majstorske škole planira se financirati iz Fonda za pravednu tranziciju i Europskog socijalnog fonda.

'Majstorska škola trebala bi biti multifunkcionalni centar s učionicama i praktikumima opremljenim najsuvremenijom opremom i uređajima za zanimanja u sustavu vezanih obrta, smještajnim i prehrambenim kapacitetima za polaznike, čija bi izgradnja i opremanje omogućile stjecanje stručno-teorijskih znanja i praktičnih vještina potrebnih za obavljanje poslova primjerenih majstorskoj razini, Prema zakonskim odredbama, postoji mogućnost i da majstorskom ispitu pristupi kandidat koji je završio odgovarajuće srednjoškolsko obrazovanje te obrazovanje u trajanju od godine dana u Majstorskoj školi. Dakle, osnivanje Majstorske škole omogućilo bi svima koji majstorske vještine i znanja žele stjecati u okviru programa Majstorske škole i učiti od vrhunskih majstora da pristupe majstorskom ispitu. To je posebno značajno za one osobe koje se nisu uspjele zaposliti i stjecati potrebno radno iskustvo kroz rad, s obzirom da program Majstorske škole nadomješta dvije godine radnog iskustva potrebne za pristupanje majstorskom ispitu,' ističe Dragutin Ranogajec, predsjednik Hrvatske obrtničke komore.

Majstorska škola je projektu od nacionalnog interesa kojem je cilj unaprjeđenje kvalitetnog i poticajnog poslovnog okruženja u Republici Hrvatskoj, unaprjeđenje konkurentnosti usvajanjem više razine znanja nužne za povećanje kvalitete proizvoda i usluga, osiguravanje cijelo životnog učenja te savladavanje novih tehnologija.

image

Idejni projekt majstorske škole, Arhitektura Svebor Andrijević

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 23:56