PROGRESIVNE METODE

Industriji čije destilerije ovise o sagorijevanju plina, prijete suše i nagle promjene temperatura
Proizvodnja viskija na otoku Islayu, Škotska
 Chris Jones/Alamy/Profimedia

Deset destilerija viskija na otoku Islay godišnje sagori 15 milijuna litara nafte, čime taj otok ima najviše emisije CO2 po glavi stanovnika od svih zajednica u Škotskoj.

Kao i ostali slavni proizvođači viskija od slada napravljene na Islayu, brend Bruichladdich se za proizvodnju viskija služio konvencionalnim metodama u kojima se koristi prirodni plin i u tom procesu stvara CO2. Bruichladdich se zato nada da će biti pionir u korištenju inovativne vrste proizvodnje zelenog vodika, pomoću zelene električne energije i vodene elektrolize. Planiraju koristiti obnovljive izvore energije iz vjetroelektrana koje bi trebale biti instalirane oko otoka u sljedećih nekoliko godina, a nadaju se da će, kad-tad, za proizvodnju energiju moguće biti koristiti snagu plime i oseke.

Viski je najvrjedniji britanski izvozni proizvod, vrijedan gotovo 5 milijardi funti 2019. Paradoks je u tome što industrija čije destilerije ovise o sagorijevanju plina, jednako tako ovisi o klimi, a suše i sezonske varijacije temperature pogodit će žetvu škotskog ječma i zalihe vode bitne za proizvodnju viskija. Industrija viskija zato je sama postavila cilj za postizanje nulte emisije ugljičnog dioksida za 2040. godine, što je 10 godina ranije od roka koji je zadala britanska vlade i pet godina ranije od škotskog roka. Bruichladdich je tako prvi krenuo putem, na kojem će ga pratiti ostali proizvođači s Islaya.

Od vodika se dobiva oko dva posto energije u EU-u, od čega se 95 posto proizvodi iz fosilnih goriva, što oslobađa 70-100 milijuna tona CO2 godišnje. Prema istraživanjima, obnovljivi izvori energije mogli bi biti značajan izvor energije 2050. godine, od čega bi vodik moglo biti zaslužan za 20 posto opskrbe (20-50 posto u prometu i 5-20 posto u industriji).

Europski parlament zahtijeva europoticaje za potražnju i stvaranje europskog tržišta vodikom i brzo uvođenje infrastrukture za vodik, postupno ukidanje vodika iz fosilnih goriva što je prije moguće, te da sav uvoz vodika bude certificiran na isti način kao i vodik proizveden u EU-u, uključujući proizvodnju i prijevoz kako bi se izbjeglo istjecanje ugljičnog dioksida.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. studeni 2024 16:32